Monday, November 10, 2014

PELAJAR DITAHAN – APA SALAH MEREKA?

Disebabkan terdapat peristiwa-peristiwa ‘pelik’ yang berlaku kini di university-university di Malaysia telah menyebabkan aku terpanggil untuk meninjau pandangan bijak pandai luar tentang peranan dan tugas university. Paling menakutkan ialah keghairahan pihak berkusa menahan pelajar-pelajar yang pada pengamatan ramai tidak melakukan kesalahan. Namun mereka telah ditahan dengan dakwaan yang akan dikemukakan kepada mereka pada suatu waktu yang tekemudian.

Kebimbangan aku ialah takut-takut semakin ramai rakyat Malaysia yang terpengaruh dengan pandangan dan pendapat setengah pihak yang mengatakan bahawa univeristy hanya sebagai tempat menuntut ilmu semata-mata. University hanya untuk mendapatkan ijazah semata-mata dengan tidak mengambil tahu hal-hal lain yang berlaku di persekitaran. Ringkasnya supaya anak-anak pelajar di pusat pengajian tinggi di Malaysia tidak mencampuri hal-hal yang berkaitan dengan sosial dan politik tanah ahir. Hal demikian harus diserahkan saja kepada para pemimpin politik dan pelajar hanya dikehendaki supaya belajar dan belajar. Itu saja.

Apakah relevan pandangan sedemikian dalam dunia yang penuh dengan pancaroba ini?

Philip G Altbach, research professor and director of the Center for International Higher Education at Boston College in the United States, kata, “universities in low- and middle-income countries have crucial roles to play in developing differentiated and effective academic systems, and in making it possible for their countries to join the global knowledge society and compete in sophisticated knowledge economies” dalam artikelnya berjodol, article titled “Advancing the National and Global Knowledge Economy: The role of research universities in developing countries”.
published in a special issue of the journalStudies in Higher Education .

Dari segi perkembangan pusat pengajian tinggi di negara ini kita merasakan begitu bangga kerana begitu banyak pusat pengajian tinggi awam dan swasta telah didirikan oleh kerajaan. Menampakan bahawa kerajaan amat sedar tentang perkembangan ilmu yang merupakan elemen yang paling penting untuk menembusi abad ke 21. Kolej-kolej swasta tumbuh seperti cendawan selepas hujan dan begitu juga pusat pengajian tinggi awam. Persoalan yang perlu difkirkan oleh pihak pemerintah ialah apakah cukup untuk para pelajar kita disuapkan dengan ilmu yang terhad dan terkawal tanpa memberikan kebebasan kepada mereka untuk menyatakan pandangan dan pendapat mereka tentang sesuatu isu.

Harus difahami bahahwa penerimaan maklumat dan ilmu bukan proses  satu hala. Ledakan ilmu perlu dirangsang dan hazam agar dapat melahirkan sesuatu hasil yang jitu disamping dapat memantap dan mematangkan pemikiran para pelajar.

Drew Gilpin Faust dalam artikelnya berjodol, ‘The Role of the University in a Changing World’ menyatakan,’ Economic growth and scientific and technological advances are necessary but not sufficient purposes for a university. And within the domain of science, universities have a distinctive obligation to nurture and fulfill the deep human desire to understand ourselves and the world we inhabit and inherit…..”
Maknanya para pelajar kita tidak seharusnya meletakkan diri mereka seperti ‘katak di bawah tempurung’. Mereka seharusnya tahu apa yang berlaku di dunia sekeliling mereka. Lantas adalah amat penting mereka mengetahui dan didedahkan dengan berbagai bahan ilmu yang boleh mengangkat kedudukan mereka sebagai pelajar yang kompeten dan mahir dalam kepelbagaian bidang ilmu.
Michael crow, Presiden sebuah university di Amerika Syarikat menyatakan, “Universities are institutions intended to be durable and enduring. When wisely designed, governed and financed, they are unique entities in our American democracy and in our global society. Universities are neutral conveners, assemblers of talent, and unmatched idea factories where the passion, creativity and idealisme of great minds young and old alike, can be applied to problem-solving and advancing our societal and economic well-being’

Telah didedahkan pandangan beberapa orang bijak pandai mengenai peranan university. Dan amatlah tidak kena di negara ini sekiranya university kita berperanan lain daripada apa yang biasa dilakukan oleh negara lain. Amat tidak kena sekiranya pelajar-pelajar kita masih dikongkong dilarang mereka menyuarakan pandangan dan pendapat mereka.

Kebanyakan ibu bapa, khususnya orang Melayu dari luar bandar tidak tahu dan tidak peka dengan hakikat mengenai sesebuah university itu. Ibu bapa Melayu khsusnya, amat berpuas hati sekiranya anak-anak mereka dapat menjejakkan kaki mereka di menara gading. Mereka akan bergembira sekiranya anak mereka membawa pulang segulung ijazah, walaupun kadang-kadang ijazah yang mereka perolehi itu tidak mempunyai ‘nilai’ yang sebenar apabila diketengahkan untuk mendapatkan sesuatu jawatan dalam syaraikat-syarikat.

Tempat dan medan yang paling sesuai untuk menyedarkan orang Melayu tentang peranan university ialah melalui Persidangan Agung UMNO yang akan diadakan tidak lama lagi. Para ‘pejuang’ UMNO seharusnya mengkaji hakikat ini sedalam-dalammya agar peranan university itu difahami betul-betul oleh masyarakat Melayu luar bandar agar anak Melayu yang bakal menjadi pemimpin negara pada masa akan datang menerima pendidikan yang sesuai dengan zamannya.

abuhassanadam
10 Novemner 2014



No comments:

Post a Comment