Tuesday, December 29, 2015

DERITA RAKYAT: ADA MENTERI TAK FAHAM ATAU PURA-PURA TAK FAHAM

            Pernah aku terbaca kenyataan Saudara Lee Kuan Yew ketika ditemuramah oleh beberapa orang professor dari Harvard University tentang tindakan beliau menangani masalah rasuah di Singapura ketika zaman awal pentadbirannya dahulu. Dengan jelas beliau menyatakan yang beliau sendiri terpaksa ‘turun padang’ untuk menyelesaikan masalah itu. Pendek kata Perdana Menteri sendiri terpaksa ‘menyinsing lengan’ demi untuk menyelamatkan Singapura daripada ‘kehancuran’ disebabkan oleh merebaknya gejala rasuah pada ketika itu.

            Dugaan  awal yang ditemuinya ketika ‘memerangi’ gejala berkenaan ialah ketika rakan karibnya sendiri yang terlibat dan meminta bantuan dan jasa baiknya mendapatkan pengampunan. Betul-betul beliau dalam keadaan ,’ telan mati emak dan luah mati bapak’. Walau bagaimana pun mengikut penjelasannya beliau menyerahkan kepada mahkamah untuk menentukan keadilan. Dan dua hari selepas beliau membuat ‘keputusan’ berkenaan, rakannya itu telah mengambil keputusan membunuh diri dengan terjun dari sebuah bangunan.

            Begitu sekali pengorbanan yang dilakukan oleh seorang Perdana Menteri demi untuk meyakinkan rakyat bahawasanya beliau betul-betul serious dalam menangani gejala berkenaan. Dengan menunjukkan contoh sedemikian telah menyebabkan para pegawai yang terbabit dalam pencegahan rasuah yakin bahawa sebenarnya kepimpinan negara betul-betul berhasrat untuk menghapuskan gejala berkenaan di negara berkenaan dan bukan setakat ‘melepaskan batuk di tangga’ ataupun hanya sebagai mengabui mata rakyat semata-mata.

            Sehubungan dengan isu ini, rakyat di Malaysia sebenarnya mengharapkan sangat agar pihak pemimpin negara khususnya para menteri yang bertanggungjawab ataupun SPRM mengambil langkah yang betul-betul serious menangani kegiatan rasuah di dalam negara ini. Mungkin telah ada tindakan yang telah dilakukan. Tidak dapat dinafikan. Namun rakyat masih merasakan bahawa masih ada ruang-ruang yang boleh dilakukan demi untuk benar-benar meyakinkan rakyat agar masalah rasuah ini dapat dibendung dan mungkin belum lagi terlambat.

            Walaupun para menteri negara ini terpekik dan terlolong melalui radio dan TV arus perdana menjelaskan kepada rakyat tentang tindakan-tindakan yang mereka jalankan demi untuk membangun dan membela rakyat, namun rakyat terbanyak masih merasakan bahawa pemimpin di negara ini masih belum melaksanakan tugas membela rakyat dengan sepenuhnya.

            Apakah begitu rupanya tindakan rakyat Malaysia yang semacam tidak mengenang budi itu? Apakah rakyat Malaysia hanya memejamkan mata dan menafikan sumbangan yang telah diberikan oleh kerajaan?. Apakah sumbangan BRIM yang diberikan itu bukan merupakan pemberian ‘ikhlas’ dari kerajaan?

            Peribahasa Cina ada mengatakan bahawa sekiranya mahu memberikan pertolongan antara joran dan ikan, maka lebih baik diberikan joran daripada diberikan ikan kepada yang menerima.Dengan memberikan ikan hanya untuk sekali makan sedangkan jika joran diberikan boleh digunakan untuk sepanjang masa bagi menangkap ikan. Mungkin jugalah para menteri kita mempunyai hujah yang tertentu untuk menangkis hujah yang dikemukakan ini. Mungkin.

            Sebenarnya sebilangan besar rakyat Malaysia pada ketika ini sedang dalam derita. Mungkin para menteri kita tidak mendengar rintihan dan tangisan rakyat ketika ini yang sedang bergelumang dengan kenaikan harga barang khsususnya dalam suasana penggal persekolahan hendak bermula.Hampir tidak percaya tentang bagaimana seorang bapa yang berpendapatn sederhana menyelesaikan masalah yang dihadapi kini. Membeli pakaian dan kelengkapan sekolah anak-anak, tambang bas dan van yang perlu difikirkan, yuran sekolah yang juga perlu dijelaskan apabila penggal persekolahan bermula nanti.

            Apakah nyenyak tidur si bapa dan si ibu mengenangkan masalah yang dihadapi kini. Apakah masih boleh mengukirkan senyuman si bapa dan si ibu mengenangkan derita yang dihadapi  oleh mereka dalam usaha untuk memberikan pelajaran dan pendidikan kepada anak-anak.

            Tahukah dan sedarkah para menteri kita tentang derita yang sedang dihadapi oleh rakyat terbanyak kini. Mungkin jawapan yang diberikan oleh mereka ialah bahawa mereka lebih tahu dan peka dengan keadaan yang dihadapi oleh rakyat. Syukur. Dan apakah tindakan yang betul-betul berkesan yang sedang dilakukan oleh pihak berwajib menangani masalah berkaitan. Berapa keratkah menteri yang sanggup betul-betul ‘turun padang’ menyelesaikan masalah rakyat seperti mana yang pernah dilakukan oleh Saudara Lee Kuan Yew dalam menyelsaikan berbagai masalah yang dihadapi oleh rakyat Singapura pada suatu ketika dahulu.

            Kini banjir datang lagi membadai di Pantai Timur. Ada perbezaannya antara banjir yang berlaku di utara England dengan banjir yang berlaku di Pantai Timur kini. Di England, sehari selepas berlakunya banjir di sana, maka Perdana Menterinya terus membuat kenyataan, mengambil tindakan drastik menyelesaikan masalah banjir di kawasan berkenaan. Dan terus bersama-sama ‘mengharungi’ banjir untuk mengetahui sebenarnya masalah yang dihadapi oleh rakyat.Pendek kata Perdana Menterinya sama-sama ‘turun padang’ sebagaimana Lee Kuan Yew ‘turun padang’ menyelesaikan masalah rasuah di Singapura pada suatu ketika dulu.

            Rakyat Malaysia amat ‘dahagakan’ keadaan sedemikian.

abuhassanadam
29 Disember 2015



            

7 comments:

  1. T kasih pak abu untuk coretan yh begitu baik..syg tak ramai jenguk blog pak abu ni

    ReplyDelete
  2. T kasih pak abu untuk coretan yh begitu baik..syg tak ramai jenguk blog pak abu ni

    ReplyDelete
  3. Unnown,

    Tolong sebarkan sekiranya dirasakan bermanfaat.

    Pak Abu

    ReplyDelete
  4. Bagus kata.

    "give a man a fish and you feed him for a day; teach a man to fish and you feed him for a lifetime"
    Ini macam dari peribahasa English, bukan dari Cina.

    ReplyDelete
  5. Jika Ahmad Maslan membaca blog Pak Abu sudah tentu dia akan sarankan supaya ibubapa merancang keluarga supaya tidak dihimpit dengan kemiskinan.

    ReplyDelete
  6. WEN HUI,
    Terima kasih atas komen anda. "Give a man a fish and you feed him for a day; teach a man to fish and you feed him for a lifetime" Maimonides. Ada juga yang mengatakan dari Confucius. Percambahan pandangan itu penting.

    Pak Abu

    ReplyDelete