ZAMAN DULU-DULU HUBUNGAN KAUM DI MALAYSIA OK
Seingat
akulah tidak wujud perasaan perkauman yang menebal ketika masih bersekolah
dulu. Tahun-tahun 1950an. Zaman baru terlepas darI penjajahan Inggeris.
Perasaan perkauman itu wujud tetapi tidak menebal. Tentulah sukar untuk
menghilangkan perasaan ‘kekitaan’ dikalangan orang Melayu. Tentulah terdapat
perbezaan yang ketara diantara orang Cina dengan orang Melayu, antara orang
India dengan orang Melayu. Namun begitu tidaklah pula wujud perbalahan kaum
seperti yang berlaku pada 13 Mei 1969 itu. Dan tidaklah merupakan perbincangan
umum tentang masalah kaum-kaum seperti yang dicanangkan oleh setengah ahli
politik kini.
Perasaan
kekitaan tetap ada dan perasaan perbezaan antara kaum itu juga tetap ada. Tak
boleh hilang-lenyap begitu sahaja. Orang Cina makan babi sedangkan orang Melayu
/Islam tidak. Hari Ahad orang cina pergi ke tokkong Cina dan begitu juga orang
India sedangkan orang Islam menunaikan fardu Jumaat pada hari Jumaat. Bulan
Ramadan orang Melayu berpuasa dan diikuti dengan Hari Raya sedangkan orang Cina
merayakan Tahun Baru Cina dan orang India merayakan Taipusam. Pendek kata
terdapat perbezaan, tetapi perbezaan itu tidak pula menghalang perasaan
perpaduan dikalangan kaum-kaum ketika itu.
Orang
Cina di Kelantan dan Terengganu pandai berbahasa Melayu menggunakan loghat
Kelantan dan Terengganu. Begitu juga orang Cina yang tinggal lama di kedah dan
di Perak akan terus menerus menggunakan loghat Kedah dan Perak. Mereka bergaul rapat dengan orang
Melayu. Pada majlis Hari Raya merek aberkunjung ke rumah orang Melayu dan begitu juga pada tahun
baru Cina dan Taipusam, orang Melayu meraikan bersama. Sehingga kini amalan
sedemikian masih berterusan.
Perbezaan
yang paling ketara antara dulu dan sekarang ialah dari segi KEIKHLASAN.
Kelihatan begitu ikhlas amalan kunjung mengunjung yang diamalkan oleh kaum-kaum
di Malaysia pada zaman dahulu. Tidak ada agenda terselindung ketika menghadiri
majlis-majlis rumah terbuka yang diadakan. Kegiatan kunjung mengunjung antara
kaum berlandaskan keikhlasan.
Kisah
persahabatan Melayu-Cina yang dilalui
oleh Arwah ibuku menarik dan elok rasanya dikongsi dalam blog ini. Hanya aku
yang tahu kisah sebenarnya.
Arwah
ibu ku sememangnya orang kampung tulin. Zaman remajanya bolehlah digelar
sebagai gadis pingitan kampung yang hanya menerima pendidikan sekolah agama /
Sekolah Arab. Walaupun dilahirkan di kampung dan pergaulan yang amat terbatas (
di kampung) namun kehidupan yang dilalui oleh ibuku perlu mendapat perhatian
anggota masyarakat kini yang pada pandangan aku amat jauh menyimpang dari
keadaan yang sepatutnya, khususnya dalam hal pergaulan Melayu-Cina.
Aku
amat kagum melihat kemesraan yang terjalin antara ibuku dengan rakan-rakan
‘anak Cina’ di pekan Padang Rengas. Sekali sekala ketika aku ‘mengekori’ ibu ku
ke pekan Padang Rengas ( ketika masih bersekolah rendah) untuk membeli
barang-barang keperluan harian, hampir separuh pekedai Cina di pekan itu
mengenali ibuku. Pada ketika itu aku tidak merasa hairan dengan sikap ibuku dan
sikap yang ditunjukkan oleh kawan-kawan Cina ibuku itu kerana semacam kebiasaan
pergaulan mereka sedemikian rupa. Mungkin anak-anak kini merasa hairan melihat
keadaan sedemikian.
Sehinggalah
pada suatu hari aku bertanyakan ibu bagaimana keadaan sedemikian boleh terjalin
antara beliau dengan kawan Cinanya itu (lelaki dan perempuan). Ibuku
seolah-olah terkejut dengan soalan sedemikian kerana baginya soalan sedemikian
tidak perlu dikemukakan kepadanya. Baginya soalan sedemikian tidak perlu
dijawab dan dia beranggapan bahawa aku tahu jawapannya. Sejujurnya aku tidak
tahu sejarah perhubungan ibuku dengan kawan-kawan Cinanya. Yang aku dapat lihat
hubungan mereka begitu rapat sekali semacam tidak nampak perbezaan antara rakan
Cinanya dengan Makcik Munah atau Makcik Peah. Rapat dan mesra. Semacam tidak
ada batasan perkauman.
Baru
aku tahu bahawa renggang dan hampir putusnya persahabatan antara ibuku dengan
rakan Cinanya ialah apabila British melaksanakan Rancangan Briggs (The Briggs
Plan 1950 ) yang menempatkan penduduk Cina di sebuah kampung Cina yang
dinamakan ‘New Village’untuk menyekat bantuan yang mungkin diberikan oleh
penduduk Cina kepada pengganas Komunis. Penjajah British merasakan bahawa
penduduk Cina memberikan bantuan kepada pihak pengganas, dan lantas mereka
perlu dipindahan dari kampung-kampung dan di tempatkan di New Village di Padang
Rengas.
Maka
itulah punca renggang dan hampir terputusnya hubungan arwah ibu dengan
rakan-rakan Cinanya. Mereka hanya berjumpa sekiranya ibuku ke pekan Padang Rengas
dan disitu dapatlah dia berjumpa dengan rakan lamanya ataupun apabila tiba
musim buah-buahan dan durian berguguran maka datanglah rakan-rakan Cina ibu ke
kampung untuk menikmati buah durian sebagaimana yang diamalkan oleh mereka pada
suatu ketika dahulu.
Suasana
harmoni seperti yang dialami oleh arwah ibuku seolah-olah sudah tidak dapat
dinikmati oleh penduduk Malaysia kini. Soalnya mengapa? Mengapa tidak
diteruskan amalan yang murni itu. Salah dan berdosakah sekiranya kita
berbaik-baik dengan manusia lain yang bukan seagama dengan kita. Apakah begitu
ajaran Rasullalah kepada umtnya dahulu. Mengapakah semakin kuat dan lantang
seruan para pemimpin Islam kita yang seolah-olah mencegah hubungan baik antara
orang Melayu beragama Islam dengan kaum lain yang bukan beragama Islam.
Apakah
golongan tua tidak langsung mahu berusaha untuk membendung keadaan sedemikian?
Marilah kita sama-sama menjawabnya.
abuhassanadam
26 Februari 2019
No comments:
Post a Comment