TERKANDAS DI AUCKLAND
PENTADBIRAN MAS SEMACAM ‘BUAT TAK
TAHU’
Sudah dua hari mereka terkandas di
Auckland kini. Kononnya mengikut New
Zealand Herald, penerbangan tidak dapat diteruskan kerana kerosakan. Dan alat
ganti yang sepatutnya untuk membaik pulih kapalterbang berkenaan tidak terdapat
di Auckland dan terpaksa menunggu dari tempat lain. Entah berapa lama pula
agaknya.
Kata New Zealand Herald, ‘"They were supposed to leave at 1.15pm this afternoon
but due to engineering requirement, they were on the plane for close to three
and a bit hours before they were off-loaded."
Secara kebetulan ramai pula ‘orang kampung’
aku dalam rombongan berkenaan, yang termasuk juga beberapa orang kanak-kanak.
Dan kebanyakan jiran aku adalah terdiri dari warga emas yang tentunya mengalami
keadaan yang cukup tidak menyenangkan mereka. Sudah hampir dua hari mereka
berada di lapangan terbang berkenaan dan sudah dua hari jugalah ‘kehidupan’
mereka amat terganggu. Mereka tentunya amat ‘runsing’ apabila jadual dan tempat
sembahayang dalam keadaan yang tidak menentu.
Aku mendengar sendiri keluhan seorang ibu (
jiran dibelakang rumah aku) yang terpaksa ‘menderita’ mengenangkan anak
perempuannya yang berumur 14 tahun melalui detik-detik cemas sedemikian. Si ibu
dan si ayah terpaksa pulang awal disebabkan tuntutan tugas dan meninggalkan
anaknya untuk terus bercuti di Auckland bersama-sama dengan jiran yang lain.
Walaupun si ibu amat yakin yang anaknya dalam
keadaan selamat di bawah jagaan jiran-jiran yang lain, namun kerisauan tetap ada.
Dan yang paling menghairankan aku ialah apabila mendengar perbualan telefon
antara si ibu dengan pihak MAS semalam, menampakkan seolah-olah pihak MAS tidak
melakukan sesuatu yang meyakinkan. Semacam tidak ada jawapan yang tegas dari
pihak MAS tentang bagaimana tindakan mereka untuk mengatasi perkara ini.
Yang aku dengar juga melalui perbualan telefon
berkenaan, bahawa pihak MAS menyerahkan kepada kebijaksanaan penumpang untuk
berurusan sendiri samada untuk menyediakan makanan penumpang ataupun untuk mencari
tempat tinggal di Auckland. Aku tak boleh bayangkan kesusahan yang bakal
dialami oleh para penumpang ( yang secara kebetulan jiran-jiran aku yang amat
aku kenali).
Persoalannya mengapakah pihak MAS
memperlakukan sedemikian kepada golongan penumpang sebegini. Apakah pihak
pentadbiran MAS tidak langsung bersifat peri kemanusiaan mengenangkan kesusahan
yang dialami oleh penumpang berkenaan. Aku dapat merasakan kesusahan dan
penderitaan yang dialami oleh penumpang itu sendiri dan keluarga yang berada di
Malaysia.
Aku sendiri pernah mengalami keadaan
sedemikian (walaupun lebih tersiksa lagi ) pada tahun 2015. Untuk lebih tepat
lagi pada 29 April 2015 ia itu ketika anak aku terkandas di Kathmandu
disebabkan keadaan gerak gempa bumi yang berlaku pada ketika itu.
Anak aku adalah antara
yang terperangkap di sebuah hotel di bandar Kathmandu ketika gempa bumi 7.9 pada skala Richter melanda Nepal di kawasan
antara ibu negaranya Kathmandu dengan bandar Pokhara pada 2.56 petang (waktu
Malaysia) pada Sabtu (25 April 2015)
Barulah
aku ‘sedar’ sebenarnya satu ‘penyiksaan’ yang terpaksa dideritai ketika
malapetaka itu menimpa anak sendiri. Dulu aku bukan tidak bersimpati dengan
mangsa beberapa gempa bumi, mangsa banjir yang melanda Pantai Timur, persitiwa
malang MH 370 dan MH 17. Tetapi bersedih dan bersimpati dengan nasib yang
menimpa mangsa. Namun seperti kata orang tua-tua, betapa berat mata memandang
lagi berat bahu memikul’.
Anak
aku terpaksa menunggu ‘penyelamat’ dari Malaysia selama empat hari sebelum
beliau boleh ‘diselamatkan’. Dan selama itulah aku dan keluarga turut menderita
mengenangkan nasib yang menimpa. Dan sekurang-kurangnya derita aku ‘terubat’
apabila anak aku pulang ke pangkuan.
Kini
aku boleh bayangkan derita mereka kerana aku juga telah mengalami derita hampir
sedemikian.Yang agak menyedihkan (mengikut cerita anak aku) ketika beliau
berada di lapangan terbang Kathmandu, menunggu bantuan dari negara kita yang
tercinta Malaysia, satu demi satu bantuan sampai ke lapangan terbang berkenaan
dari negara-negara luar yang agak perihatin tentang rakyat mereka yang malang.
Tetapi bukan dari negara kita. Negara-negara lain datang dan pergi sedangkan
bantuan dari negara Malaysia belum juga sampai. Dari India, Australia, Thailand
dan negara-negara lain yang perihatin.
Dan
yang sentiasa diperkatakan dan mendapat pujian ialah keperihatinan negara
Singapura yang sanggup menghantar kapal terbang ke Kathmandu untuk
menyelamatkan rakyatnya, walaupun bilangan rakyatnya yang terlibat tidak ramai.
Ada yang mengatakan bahawa Singapura sanggup menghantar sebuah kapal terbang
demi menyelamatkan seorang rakyatnya yang terkandas.
Berdasarkan
pengalaman yang dilalui oleh anak aku itu, aku teryakin bahawa sememangnya
kerajaan Malaysia agak lambat bertindak untuk menyelamatkan rakyat yang
terkandas di Kathmandu. Hal ini aku dasarkan kepada pengalaman seorang rakyat
Malaysia yang terpaksa menempah tiket Thai Airways untuk pulang ke Malaysia
melalui Thailand disebabkan kegagalannya mendapatkan penerbangan ke Malaysia
dengan menggunakan pesawat MAS. Tentulah agak menyedihkan mendengar cerita
sedemikian.
Sepanjang
tiga hari anak aku berada dalam keadaan ketidaktentuan di Kathmandu, di
tengah-tengah kekelam-kabutan suasana di kathmandu, aku cuba juga mendapatkan
bantuan dan pertolongan daripada Embassy of Malaysia Kathmandu yang beralamat 2ndFloor,
Block B, Karmachari Sanchaya Kosh Bhawan, P.O.Box 24372, Pulchowk, Laltipur,
Kathmandu. Sepanjang hari Ahad dan Isnin (26 April dan 27 April 2015) aku
menghubungi pejabat berkenaan melalui telefon
pejabatnya: 00977-1-5010004 tetapi tidak ada langsung jawapan dari
pejabat berkenaan. Aku juga menghubungi melalui talian kecemasannya (Emergency
only/ Duty Officer) 00977-9801008000) dan tidak ada juga jawapan yang aku
terima. Aku juga menghubungi Wisma Putera dan mendapat jawapan tetapi jawapan
yang diterima agak mengecewakan aku kerana tidak menampakkan usaha yang
bersungguh-sungguh untuk menolong aku yang betul-betul mengharapkan
pertolongan. Mungkin agaknya aku tidak bergelar Dato’ Seri atau Tan Sri yang
memungkinkan pertolongan segera dihulurkan kepada aku. Mungkin.
Apabila
keadaan sebegini menimpa diri aku barulah aku betul-betul sedar bahawa
beginilah rupanya layanan yang diterima oleh rakyat bawahan (yang tidak ada
gelaran) terutama rakyat marhaen dari luar bandar. Dan derita yang sedemikian
jugalah agaknya yang menimpa mangsa banjir di Pantai Timur sehingga hari ini
yang masih menunggu dan menunggu bantuan dari pihak yang berwajib.
Kini
anak aku telah pun kembali ‘ke pangkuan ‘ku. Selamt. Syukur kepada Allah yang
menyelamatkan beliau dan dengan usahanya tersendiri tanpa mendapat bantuan dari
pihak kerajaan. Kononnya pada ketika itu Kerajaan sedang berusaha untuk membawa
pulang rakyat Malaysia yang terkandas di Kathmandu itu sebagaimana yang
dilaporkan oleh BERNAMA.
Keluarga
jiran aku yang terkandas di Auckland kini sedang menunggu dengan penuh debaran
bilakah agaknya anggota keluarga mereka akan ‘diselamatkan’ terutama anak jiran
aku yang berumur 14 tahun itu yang kadang-kadang mengidap sakit lelah.
Aku
doakan semua akan selamat hendaknya.
abuhassanadam
26 Mac 2017
No comments:
Post a Comment