Saturday, October 26, 2019

'DIMANA-MANA SAJA DI MALAYSIA'


‘DI MANA-MANA SAJA DI MALAYSIA’

            Secara kebetulan pagi tadi aku bertembung dengan ‘boss’ lama Dato Haji Jumaat Mohd Noor yang sama-sama membelek-belek sayuran di sebuah pasar tani di Kelana Jaya. ‘ Hai dah tak menulis lagi?’ Itulah uacapan pembukaannya. Tak tahu aku menjawabnya bila diketemukan dengan soalan sedemikian oleh seorang yang aku hormati – kini dan selama-lamanya.

            Lantas aku terpanggil untuk terus menulis disebabkan ‘gesaan’ sedemikian. Apatah lagi oleh seorang yang banyak memberi sumbangan kepada bangsa dan negara. Beliau pernah menjadi guru, Pengarah Pendidikan, Ketua Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka, dan banyak lagi laa. Itu tidak termasuk NGO yang disertainya.

            Bagi aku ‘sindiran’ Dato Haji Jumaat itu merupakan sindiran seorang ‘guru’ terhadap anak muridnya. Dan artikel yang sedang aku fikirkan kini merupakan artikel pertama setelah buat beberapa ketika aku ‘berehat’. Dan tentulah pembaca yang sudi membaca artikel sebegeni samalah ibaratnya seperti menaiki ‘roller coaster’. Maklumlah sudah lama tidak menulis. Dah berkarat.

            Pertama kali aku megenali Dato Haji Jumaat ia itu ketika beliau berkhidmat sebagai Pengarah Pendidikan Negeri Kedah. Ketika itu aku baru saja ditempatkan mengajar disebuah sekolah menengah di bandar Kulim Kedah selepas tamat pengajian. Tahun 1974. Aku diarahkan berjumpa dengan Tuan Haji Jumaat pada ketika itu kerana ‘ingkar’ perintah jabatan ia itu disebabkan aku enggan untuk mengajar di sekolah di mana aku ditugaskan.

            Aku memberanikan diri aku berjumpa dengan ‘orang besar’ pelajaran di negeri Kedah itu. (Mungkin Tuan Haji Jumaat tak ingat pertemuan berkenaan. Biar aku ingatkan semula ). Aku disuruh jelaskan mengapa aku enggan bertugas di sebuah sekolah di tengah-tengah bandar Kulim. ‘Ini sekolah bandar cikgu!’ kata beliau. ‘Bukan di kampung. Ramai lagi yang tidak berpeluang macam cikgu…mengajar disekolah bandar’. Panjanglah penjelasan beliau dan aku hanya mendiamkan diri, menunggu untuk memberikan penjelasan. Akhirnya sampailah giliran aku memberikan penjelasan.

            “ Sebenarnya tuan saya memang nak mengajar di kampung’ kataku memulakan hujjah aku pulak. Sememangnya aku berhasrat untuk mengajar di kawasan desa. Malah ketika mengisi borang penempatan mengajar pun aku telah mengisikan dengan ayat ‘di mana-mana saja di Malaysia’. Ramai rakan-rakan yang mengatakan yang aku kurang siuman menulis kenyataan dalam borang penempatan sedemikian. Itu aku tak peduli. Ini cerita benar. Itulah ayat yang aku tuliskan dalam borang penempatan berkenaan. Tidak menjadi halangan pada aku sekiranya aku ditugaskan di pendalaman Sabah atau Sarawak. Tak apa. Sedia berkhidmat asalkan di kampung.

            Sememangnya aku nak berkhidmat di kampung. Terus terang aku katakan bahawa aku amat terpengaruh dengan siaran Sandiwara Radio yang disiarkan menerui Radio Malaysia bertajuk ‘Serunai Malam’ hasil tulisan Dato Usman Awang yang dilakonkan oleh Azhar Ahamad dan Adibah Amin pada suatu ketika dulu. Terus terang aku katakan aku amat terpengaruh dengan drama berkenaan. Dan melalui drama berkenaan juga aku bertekad untuk terus belajar secara bersendirian dan menjejakkan kaki ku di University Malaya pada tahun 1971.

            ‘Sememangnya saya nak berkhidmat di kampung, tuan. Di mana-mana pun tak apa’ aku ulang lagi kenyataan ku itu. Pada ketika itu ramai guru-guru yang takut bertugas di kampung. Tidak ada kemudahan tidak tersedia pada ketika itu berbanding dengan keadaan kini. Contohnya kampung Ulu Mengkuang yang terletak di daerah Selama Perak.

            Di kampung inilah aku mula-mula di tempatkan untuk mengajar di Sekolah Kebangsaan Ulu Mengkuang Selama Perak selepas tamat dari Maktab Perguruan pada tahun 1965. Tidak perlulah aku berpanjang lebar menjelaskan keadaan Ulu Mengkuang pada tahun 1965. Tidak perlulah aku jelaskan kesusahan yang dialami ketika mengajar di situ. Namun begitu aku merasa amat bahagia bersama dengan anak-anak di situ dan masyarakatnya yang cukup membahagiakan kehidupanku.

            Aku bertekad akan berpindah dari Ulu Mengkuang (UM) ke University Malaya (UM). Jarak masa tidak dapat aku tentukan. ‘Pengembaraan’ku itu agak mustahil jika diperhalusi. Bayangkan aku meneroka alam perguruan hanya berbekalkan sijil LCE (Lower Certificate of Education) dan tidak pernah pun menjejakkan kaki di Tingkatan 1V dan jauh panggang dari api di Tingkatan V dan VI. Kini aku mengajar di Ulu Mengkuang dan bertekad untuk pergi ke University Malaya. Tentulah tak masuk akal. Kita hanya merancang dan Tuhan yang menetukan. Aku belajar secara bersendirian.

            Setelah mendengar penjelasan dari aku dan ‘pengalaman’ yang aku lalui, aku nampak Tuan Haji Jumaat sudah amat simpati dengan ‘perjuangan’ ku ia itu ‘menjadikan desa kepada kota’ (ungkapan Dato Usman Awang dalam ‘Serunai Malam’ yang masih terngiang-ngiang ditelinga aku sehingga kini).

            ‘Kalau saya tempatkan Cikgu di Mahang setuju tak?’ soal Tuan Haji Jumaat.
            “Kan saya dah katakan di mana-mana saja Tuan asalkan di kawasan desa, mengajar anak kampung’
            “Beginilah… saya tempatkan Cikgu di Serdang, Selatan Kedah. Setuju tak?’ Katanya lagi. ‘Minggu depan mula. Satu haribulan’ arahannya’
            ‘Saya akan pergi ke sekolah berkenaan pada hari ini tuan untuk lapor diri’ Kataku sambil tersenyum.

            Agak lama juga aku tidak berjumpa dengan Tuan Haji Jumaat sehinggalah aku juga sama-sama bertugas di Kementerian Pendidikan pada suatu ketika sepuluh tahun selepas itu setelah aku diarahkan bertukar ke Kementerian Pendidikan di Kuala Lumpur. Dan pagi tadi berjumpa semula dengan Dato Haji Jumaat bin Mohad Noor. Masih sihat.


abuhassanadam
26 Oktober 2019

             

No comments:

Post a Comment