CONGAK
Mengikut
Kamus Dewan, ‘congak’ bermaksud hitungan yang dibuat dalam kepala (tidak dengan
menulis pada kertas atau tidak dengan menggunakan alat pengira). mencongak 1
menghitung atau mengira dalam kepala. 2 mengangkat kepala (muka) ke atas;
mendongak. 3 mengagak-agak; menduga.
‘Congak’
yang akan aku kisahkan ialah mengenai satu mata pelajaran yang berkaitan dengan
Matematik. Zaman dulu-dulu Matematik dipanggil ‘Ilmu Hisab’. Entah mengapa
dipanggil ilmu hisab tidak juga aku tahu. Entah apa yang ‘dihisab’ juga dluar
pengetahuan aku. Tetapi mengenai mata pelajaran ‘Congak’ aku merasakan
dipanggil demikian disebabkan murid-murid terpaksa berfikir, mencongak untuk
mendapatkan sesuatu jawapan.
Entah
bila ‘tamatnya’ pengajaran Congak disekolah juga tidak aku ingat. Yang aku
ingat, zaman aku mula-mula bersekolah dulu, sememangnya ada mata pelajaran
‘Congak’. Tiap-tiap hari Cikgu Yunus ketika berada dalam Darjah 1 mengadakan
‘congak’ kepada murid-murid darjah 1. Aku tidak pula dapat mengingati samada
‘Congak’ diadakan atau tidak untuk pelajar Darjah tiga dan ke atas. Seingat
aku, apabila aku berada dalam Darjah Dua masih lagi ada ujian yang berbentuk
Congak.
Setelah
selesai memeriksa gigi, kuku dan daki di badan, maka Cikgu Yunus memulakan
pengajarannya dengan ‘Congak’. Mental Arithmatic kata orang putih. Murid-murid
disuruh berdiri. Lagi sekali berdiri. Ketika dia memeriksa gigi, kuku dan daki
sememangnya murid-murid disuruh berdiri. Cikgu Yunus menyuruh murid-murid
berdiri mungkin juga sebagai satu galakan supaya murid-murid menjawab soalan
dengan tepat dan segera. Ataupun mungkin sebagai satu bentuk denda. Siapa dapat
menjawab dengan tepat maka segeralah seseorang itu boleh duduk. Bolehlah cepat
‘rileks’ berbanding dengan kawan-kawan lain yang tidak dapat menjawab dengan
betul akan terus beridiri sehingga satu jangka waktu yang tidak dapat
ditetapkan. Mungkin sampai waktu rehat….
“ Dua
campur dua…berapa?”tanya Cikgu Yunus.
Mat
Tahir terus menjawab. Dua, katanya. Mat Tahir sememannya bijak dalam ilmu
kira-kira. Kini sudah ‘pergi’ lebeh awal ketika berusia lingkungan 50 tahun.
Yang aku ingat mengenai Mat Tahir ialah tentang air lior yangterus mengalir
dari mulutnya sehinggakan basah kuyup baju dibahagian hadapan. Dan apabila
meningkat dewasa tidak pula kelihatan lagi air liornya mengalir sebagaimana
ketika dalam Darjah 1 dulu-dulu.
Cikgu Yunus
terus memberikan soalan Congak kepada murid-murid. . Dan murid-murid terus
mengira menggunakan jari tangan. Itu pun sekiranya jawapan tidak melangkaui
kiraan sepuluh.
“Enam
campur sembilan……” tanya Cikgu Yunus.
Soalan
begini ‘kacau’ sikit. Ini yang menimbulkan masalah kepada murid. Sudah tidak
cukup jari tangan untuk menghitung ‘masalah’ yang diberikan. Maka terpaksalah
murid-murid membuka kasut (bagi yang berkasut) untuk menghitung menggunakan
jari kaki pula kerana sudah tidak cukup menggunakan jari tangan. Suasana
sebeginilah yang selalu ‘menggeletik’ perasaan aku kini yang menyebabkan aku
tersenyum bersendirian. Dan boleh menyebabkan ketawa terbahak-bahak sekiranya
dikongsikan peristiwa sedemikian dengan rakan-rakan yang mengalami keadaan yang
sama.
Sebenarnya
pelajaran “Congak’ memberi kesan dan impak yang cukup besar kepada diri
pelajar. Kesannya dapat dilihat sehingga kini. Aku kerapkali mendapat ‘pujian’
daripada anak-anak zaman sekarang apabila melihatkan kecekapan aku menghitung
sesuatu dengan cepat dan pantas serta tepat berbanding dengan mereka yang
senitaisa menggunakan calculator. Aku perhatikan anak-anak zaman kini terpaksa
menggunakan calculator walaupun menghitung sesuatu yang mudah. Dan menyebabkan
kami (orang tua-tua) melihatkan gelagat mereka. Inilah kesan positif daripada
pelajaran ‘Congak’ ketika darjah satu dulu.
Selepas
‘Congak’ sampai pula giliran kami membaca sifir. Ini juga sudah tidak diamalkan
kini. Agaknya ler….Mungkin guru-guru zaman ini merasakan cara ini agak
‘outdated’ tetapi bagi aku amat berkesan sekali cara Cikgu Yunus mengajar
sifir. Sifir 2 hingga 12.
Murid-murid
dibawa keluar bilik darjah. Disuruh berkumpul di bawah pokok Cherry berhampiran
dengan kelas Darjah 1. Disitu ada tempat
duduk. Kerusi panjang yang boleh memuatkan sepuluh orang murid lebih kuarng.
Murid lain boleh duduk di atas rumput. Cikgu Yunus menyuruh kami membaca sifir.
Kami tahu apa maksudnya. Kami pun mulalah ‘menyanyikan’ sifir 2 dan selepas itu
sifir 3 dan seterusnya. Dengan cara menyanyi demikian, dapatlah kami mengingati
‘senikatanya’ (sampai sekarang!)
Cikgu
Yunus terpaksa membawa kami keluar untuk mengelak daripada kebisingan yang luar
biasa ketika kami sedang ‘melagukan’ sifir. Dan kebiasaanya pada waktu
berkenaan (sebelah pagi) , semua kelas yang ada di bangunan itu akan
‘menyanyikan’ juga sifir-sifir mereka. Tentulah suasana yang ditimbulkan itu
amat bising.
Tambahan
pula antara satu kelas dengan kelas lain hanya disekat oleh pengadang yang
diperbuat daripada papan nipis sahaja. Tidak ada dinding untuk memisahkan
antara satu kelas dengan kelas lain. Jangan ditimbulkan soal
‘privacy’.Sememanggnya tidak ada langsung istilah ‘privacy’.
Yang
agak menggelikan lagi hati aku kini ialah tentang ‘pengajaran merentasi kelas’.
Ini istilah yang aku cipta sendiri.Maksudnya ada pelajar dari sebuah kelas
mengikuti ‘pengajaran’ oleh seorang guru dari kelas yang lain disebabkan amat
jelas suara guru itu didengarnya. Keadaan ini berlaku terutama apabila
seseorang guru itu mengadakan pengajaran bercerita. Pasti pelajar-pelajar dari
kelas lain juga akan ‘pasang’ telinga mendengar guru bercerita dari kelas yang
lain.
Ini
merupakan fenomena biasa yang berlaku dalam pengajaran dan pembelajaran zaman
penjajahan. Dan kadang-kadang nampak juga kelihatan yang para guru juga
‘bertanding’ menyaringkan suara mereka disebabkan kebisingna yang luar biasa
dari kelas-kelas sebelah.
Tidak
langsung wujud pengajaran dan pembelajaran yang ditakrifkan sebagai ‘conducive’
pada ketika itu mengikut pentafsiran masyarakat kini. Namun begitu dapat juga
melahirkan pelajar-pelajar yang berguna kepada masyaraat dan ramai juga yang
terus menjadi pemimpin negara.
Terima
kasih cikgu.
abuhassanadam
7
Januari 2015
Pak Hassan
ReplyDeleteHisab itu mungkin juga maknanya 'hitung'. Ilmu hitung barangkali...
Hisab tu dari perkataan arab.
ReplyDeletePerhitungan.
Kiamat nanti manusia akan di hisab amalannya.
Aziah dan Four Wire,
ReplyDeleteTerima kasih atas 'input' yang diberikan untuk dikongsi bersama.
Pak Abu