Friday, January 2, 2015

MENGINTAI KAK JENAB MANDI

Aku panggil dia Kak Jenab kerana jauh lebih tua dari aku. Nama sebenarnya Zainab binti Din. Dan kebiasaannya orang kampung yang begitu kreatif dalam hal ‘menukar’ nama seseorang. Apatah lagi jikalau yang bernama Mat atau Muhammad. Akan adalah gelarannya. Dan yang anihnya aku difahamkan keadaan sebegini berlaku bukan sahaja di kampung aku, malah berlaku di seluruh negara. Maksud aku di kampung-kampung Melayu di seluruh negara. Berbagai gelaran yang pelik-pelik diberikan kepada orang kampung dan tidak pula menimbulkan kemarahan kepada sesiapa yang mendapat gelaran berkenaan.

Kak Jenab pada mata orang kampung dalam tahun 1950an sememangnya lawa dan cantik. Aku berkata begitu kerana mungkin pada mata masyarakat Kurun ke 21, Kak Jenab tidak secantik sebagaimana pandangan masyarakat tahun 1950an. Seeingat aku Kak Jenab sentiasa bersanggul dua. Maknanya ada dua sanggul (rambut yang digulung dijadikan sanggul) di atas kepala Kak Jenab. Untuk lebih tepat lagi sanggul Kak Jenab semacam tergantung di atas tengkuknya. Kadang-kadang rambut Kak Jenab yang bersanggul dua itu ditutup dengan selendang dan kadang-kadang dibiarkannya terdedah begitu. Itu yang menyebabkan pemuda kampung pada ketika itu ‘mandi tak basah dan tidur tak lena, makan tak kenyang’ kerana Kak Jenab.

Kaum wanita tahun-tahun 1950an jarang sekali bertudung (menutup aurat) seperti wanita zaman sekarang.Jangan tanya aku mengapa begitu keadaannya. Yang anihnya, lepasan sekolah arab (agama) pun tidak bertudung apabila sudah tidak bersekolah. Yang bertudung seperti wanita sekarang ialah golongan ustazah atau guru agama yang mengajar di sekolah Arab. Di kampung aku yang bertudung pada ketika itu, seeingat aku ada dua orang saja. Ustazah Rashidah ( Kak Sidah) dan Ustazah Jamaliah. Dua beradik. Mengajar di sekolah Arab Pondok (Al Yahyawiyah – masih ada lagi sekolah berkenaan).

Jadi Kak Jenab tentulah tidak bertudung. Setahu aku Kak Jenab hanya belajar setakat Darjah 5 sekolah Melayu saja. Lepas itu ‘duduk rumah’ ler. Tunggu orang meminang. Begitulah keadaan anak gadis kampung pada ketika itu. Aku kenal rapat dengan Kak Jenab disebabkan dia belajar mengaji dengan Wah (ibu saudara) aku. Lagi pun Kak Jenab adalah jiran kami terdekat. Aku kata jiran terdekat kerana berkongsi telaga. Maknanya telaga (perigi) yang digali oleh Atuk aku itu dikongsi oleh beberapa orang jiran terdekat. Antaranya keluarga Kak Jenab.

Suatu hari Tokki Amat (pangkat atuk aku tetapi masih muda remaja ketika itu) bersama dengan abang Saidin Ismail Romit dari Kampung Pulau datang ke rumah Atuk aku. Aku pun hairan mengapa Tokki Amat datang tergesa-gesa ke rumah aku dengan abang Saidin yang sememangnya tidak pernah datang ke rumah aku, walaupun keluarga aku mengenali antara sama lain dengan keluarga beliau.

Aku pula tidak bertanya  Opah tentang kedatangan mereka. Tetapi kedatangan mereka pada ketika itu aku anggap sebagai luar biasa sedikit. Lepas menikmati rebus ubi bercolekkan kelapa bercampur dengan gula, Opah memberi isyarat kepada mereka supaya pergi ke suatu ruang di tepi tingkap kerana kata Opah ‘dari situ nampak jelas ke telaga melalui lubang kecil di tepi tingkap’. Aku masih tidak faham apa yang dimaksudkan oleh Opah dan apakah hasrat dan tujuan Tokki Amat datang ke rumah.

Rupa-rupanya mereka hendak mengintai kak Jenab sedang mandi!.....Tetapi mengapa pula mendapat ‘bantuan dan sokongan’ padu daripada Opah aku. Malah Opah memberikan bantal lagi untuk lapik dada mereka ketika mereka meniarap mengintai Kak Jenab mandi. Setahu aku ‘kerja’ mereka ini tidak betul. Memang tidak sepatutnya mengintai orang mandi, pada fikiran aku yang pada ketika itu berumur lebh kurang empat  atau lima tahun. Walaupun masih tidak mengerti, tetapi aku masih dapat mengingati peristiwa berkenaan.

Tidak berapa lama kemudian, kelihatanlah kak Jenab keluar dari rumahnya menghampiri telaga kami. Kebiasaannya begitulah ‘jadual’ Kak Jenab. Dia akan datang dua kali setiap hari. Pagi sekali dan petang sekali. Waktu pagi untuk mandi pagi dan membasuk kain dan pada petangnya pula mandi petang dan terus mengambil air sembahayang Maghrib. Pada ketika itu mana ada air paip.Semua rumah di kampung aku pakai telaga. Dan ada yang berkongsi telaga seperti telaga Atuk aku.

Opah terus memberi isyarat kepada dua orang jejaka supaya bersedia mengambil tempat masing-masing. Sekali lagi aku pening dengan gelagat tiga orang manusia itu. Opah dengan caranya, Tokki Amat dan Abang Saidin dengan cara yang tersendiri. Yang aku pelik mengapa Opah ‘bersubahat’ dengam mereka untuk mengintai Kak Jenab mandi. Ini yang aku tak faham. Dululah….Sekarang dah faham dah…….

Itulah caranya jejaka pada zaman itu mencari jodoh pertemuannya. Dalam hal ini yang mencari jodohnya ialah abang Saidin yang bekerja sebagai polis. Tokki Amat hanya sebagai rakan karib untuk menemani abang Saidin. Dan Kak Jenab pula sudah sampilah masanya untuk bersuami. Jadi kak Jenab sebagai bunga yang sedang mekar dikampung itu sudah sedia untuk dipetik. Namun bukan sebarang kumbang untuk memetiknya. Maklumlah kecantikannya menakutkan pemuda kampung untuk melamarnya.

Tetapi bagi abang Saidin yang bekerja sebagai polis sudah barang tentu akan diterima lamaran sekiranya diajukan. Ini merupakan peringkat awal ke arah melamar Kak Jenab. Yang hendak dilihat oleh abang Saidin bukan Kak Jenab sedang mandi. Tak nampak apa pun disebabkan telaga Atuk aku tu dipagari oleh daun kelapa. Lagi pun Kak Jenab dan semua orang perempuan pada ketika itu mandi memakai kain basahan sampai ke dada. Memang tak nampak apa…….

Kak Jenab tak tahu bahawa dia sedang diperhatikan dengan penuh minat oleh bakal suaminya. Mengikut kata orang tua-tua (pada ketika itu) amatlah elok mencari jodoh ketika bakal isteri kita berada di telaga. Sejuk…Dan dengan demikian amat sesuailah strategi yang diatur oleh Opah aku bagi abang Saidin.

Untuk mendapatkan pandangan ‘close-up’ Kak Jenab, Opah mengatur satu lagi strategi dengan menuyuruh Wah (ibu saudara aku) pergi memetik buah Ciku yang betul-betul berada di hadapan anjung rumah Atuk aku. Jarak antara anjung rumah (dimana abang Saidin berada) dengan pokok Ciku tidak sampai pun 10 meter. Dengan demikian dapatlah abang Saidin melihat wajah Kak Jenab sepuas-puasnya.Wah kemudiannya meminta Kak Jenab untuk mengutip ciku yang dikaitnya. Dan Kak Jenab tidak membantah ‘arahan’ dari guru Quraannya. Dengan demikian dapatlah abang Saidin melihat secara ‘close-up’ wajah Kak Jenab.

Anak-anak zaman ini mungkinlah hairan membaca kisah sebegini. Mungkin tidak terlintas di kepala mereka langsung. Bagi mereka kini tidak perlu menunggu di telaga untuk bertemu kekasih hati. Apatah lagi dengan adanya peralatan komunikasi canggih lebih memudahkan perhubungan. Tetapi harus diingat peribahasa Melayu ada juga mengingatkan,' senang dapat dan senang juga terlepas'. Ikut cerita Kak Jenab seterusnya.

Opah berjaya menjadi ‘matchmaker’ kerana tidak lama selepas itu tepak peminangan telah dihantar ke rumah Kak Jenab. Dan bulan Zulhijjah seterusnya, berlangsunglah perkahwinan antara Abang Saidin dengan Kak Jenab yang terus kekal sehinggalah kedua-duanya meninggal kerana sakit tua.

abuhassanadam
2 Januari 2015



p/s  Kesemua nama yang aku sebutkan di atas sudah tidak ada lagi. Semoga roh mereka ditempatkan bersama-sama dengan orang beriman. Amin…

No comments:

Post a Comment