KHENDURI KAHWIN KAK JENAB
(Coretan kali ini adalah lanjutan dan sambungan
daripada coretan sebelum ini yang berjodol ‘ MENGINTAI KAK JENAB MANDI’)
Dua hari dua malam khenduri kahwin Kak Jenab
dengan abang Saidin. Meriah betul. Semua orang kampung dijemput. Begitu juga dengan seluruh penduduk
Kampung Pulau, (kampung abang Saidin Wan Romit). Jumlah penduduk kedua-dua buah
kampung pada ketika itu kurang daripada tiga ratus orang (termasuk
kanak-kanak). Pendek kata dua hari dua malam orang kampung aku boleh ‘tonggeng
periuk’. Dapur tak berasap. Semuanya ‘makan tanggung’ di rumah Wan Minah (ibu
Kak Jenab).
Khenduri kampung pada ketika itu semacam ringkas
tetapi meriah. Jikalau dibandingkan dengan khenduri kahwin di Dewan Perdana
Felda sudah tentulah seperti ‘jauh panggang dari api’. Tak usahlah
dibandingkan. Namun jika diukur dari segi meriah dan keseronokan khenduri di
kampung (pada ketika itu) aku berani mengatakan jauh lebih meriah dan lebih
seronok khenduri di kampung lagi.
Lauk-pauk untuk
hidangan pastinya ringkas. Kerbau pasti tumbang ( bagi orang yang agak berada
seperti khenduri Kak Jenab). Disamping itu lauk pauk lain tentulah atas
sumbangan orang kampung. Pak Cu Dinah (bapak saudara Kak Jenab) mesti
menyumbang kelapa yang dipetik dari kebunnya. Percuma. Pak Mat Salleh pula
mungkin menyediakan pucuk paku yang dipetiknya dari Bukit Cangkat Ponggin.
Segala pucuk rebung diambil dari perdu pokok buluh di tepi Sungai Sauk, kerana
di situ terdapat perdu buluh yang besar-besar. Kecuali daging kerbau, yang
lain-lain adalah didapati atas sumbangan penduduk kampung dilakukan secara
gotong royong.
Sebenarnya
persiapan untuk khenduri Kak Jenab sudah bermula semenjak dua minggu sebelum
majlis khenduri sebenar diadakan. Orang kampung aku panggil ‘Kendara’. Ketika
‘kendara’ saudara –mara Kak Jenab dan jiran-jiran terdekat (seperti Opah aku)
sudah berada di rumah Kak Jenab hampir setiap hari, memberikan pertolongan agar
tidak terdapat kecacatan pada majlis khenduri sebenar nanti. Kaum lelaki
bertugas untuk membuat balai dan lepau dan pondok untuk masak memasak disamping
mengacau dodol. Kaum wanita pula bertanggungjawab dalam hal masak memasak dan
menghias rumah. Pendek kata selama dua minggu sebelum khenduri rumah Kak Jenab
tidak ‘kering’ dengan orang kampung yang datang menolong. Konsepnya ialah
sama-sama menolong dan sama-sama makan.
Kebiasaaannya
dua minggu sebelum khenduri diadakan mulalah tuan rumah melakukan lawatan dari
rumah ke rumah untuk menjemput khenduri. Aku pernah mengekori Opah aku
menjemput orang kampung dari rumah ke rumah ketika khenduri kahwin Wah (emak
saudara). Tidak ada kad jemputan. Semuanya secara lisan. Aku teringat bagaimana
Opah menjemput orang kampung supaya hadir di khendurinya. Misalnya,
“
Zizah….kamu dah dengar aku nak khenduri kan….ini aku nak menjemput kamu semua
dengan Samad (suami Azizah) dan anak beranak datang pada hari Sabtu lagi
satu.Bukan Sabtu ini….. Sabtu lagi satu…..tak tahu lah ada makan ke
tidaknya….air sejuk tu ada ler…..Jangan lupa!.....”
Begitulah
bunyinya jemputan khenduri pada ketika itu. Penuh dengan sopan santun dan
sentiasa merendah diri. Tarikh tidak penting kerana pada ketika itu ramai yang
belum ada kalender di rumah. Dengan sebab itulah jarak antara jemputan khenduri
itu dengan khenduri sebenarnya hanya dalam masa dua minggu sahaja. Bukan
seperti keadaan sekarang. Satu bulan….!
Khenduri
Kak Jenab akan berlangsung selama dua hari. Biasanya di kampung aku begitulah.
Hari pertama adalah dipanggil ‘menghantar serah’ dan hari kedua barulah majlis
pernikahan dan persandingan. ‘Menghantar serah’ sebenarnya pihak lelaki
menyerahkan berbagai barangan untuk digunakan pada majlis khenduri. Barangan
serahan termasuklah beras yang dibubuh dalam kampit beras berhias, kelapa
berhias, dan hasil pertanian lain yang boleh digunakan untuk majlis khenduri.
Semua
serahan ‘diarak’ beramai-ramai dan merupakan penyerahan secara rasmi
barang-barang berkenaan. Aku masih ingat dan semacam masih terbayang-bayang dan
ternampak barisan ‘penghantar serah’ yang berbaris dari Kampung Pulau (kampung
abang Saidin, mempelai lelaki), melalui batas sawah padi (yang merupakan jalan
raya pada ketika itu) untuk menuju ke rumah Kak Jenab. Dari rumah Kak Jenab
memang jelas kelihatan rumah abang Saidin di Kampung Pulau di seberang bendang.
Maknanya mungkin apabila abang Saidin tidak boleh tidur, merindui kak Jenab (
semasa bertunang) bolehlah beliau menghilangkan rindunya dengan melihat bumbung
rumah Kak Jenab. Mungkin!.....
Apabila
sampai di pertengahan perjalanan, lebih kurang setengah kilometer dari rumah
Kak Jenab, rombongan ‘penghantar serah’ akan memasang mercun, memberi isyarat
yang rombongan sudah hampir. Dan pihak pengantin perempuan yang menunggu
perlulah bersiap sedia untuk menyambut ketibaan ‘penghantar serah’.
Sesampai
sahaja mereka di rumah Kak Jenab, segala hantaran diletakkan di atas tikar yang
dibentangkan di halaman rumah untuk dilihat oleh tetamu yang hadir.
Bermacam-macam bentuk hantaran akan dapat dilihat dalam berbagai bentuk dan
warna. Semuanya berhias. Jikalau kelapa yang dihantar, buah kelapa dihias dalam
berbagai bentuk. Jikalau pisang dihantar, maka setandan pisang itu dihiasi
juga. Begitulah seterusnya.
Majlis
‘Penghantar Serah’ berakhir dengan jamuan minum petang beserta dengan kuih muih
yang dihidangkan. Hanya menunggu majlis pernikahan dan persandingan yang akan
diadakan pada hari esoknya.
abuhassanadam
17 Januari
2015
p/s Mungkin kisah ini akan bersambung. Tetapi
entah bila……
No comments:
Post a Comment