MURID MELAYU PILIH SEKOLAH CINA – PERISTIWA YANG MEMILUKAN
Jangan disalah-fahamkan apa yang aku akan katakan
nanti. Bukan aku anti sekolah Cina, atau sekolah Tamil atau sekolah orang
putih. Arwah bapak aku pernah berkata bahawa,’belajarlah ilmu apa pun (yang
berguna) atau disekolah mana sekalipun, pasti mereka akan mengajar perkara yang
baik-baik’. Aku ‘pakai’ nasihat bapak aku sampai sekarang. Dengan sebab itulah
agaknya arwah bapak aku membuat keputusan untuk menyekolahkan kami ( aku dan
adik perempuan aku) di sekolah orang putih ketika orang lain di kampung aku
amat ‘takut’ untuk menghantar anak mereka ke sekolah Inggeris.
Seingat aku, sehingga menjelangnya kurun ke
21,terlalu sedikit ibu bapa Melayu yang menghantar anak mereka ke sekolah Cina
dan hampir tidak ada (yang aku dengar) yang menghantar anak-anak mereka ke
sekolah Tamil. Sememangnya tidak terlintas di fikiran ibu bapa Melayu, pada
ketika untuk menghantar anak mereka ke
sekolah selain daripada sekolah Melayu (kebangsaan) ataupun sekolah orang putih
( pada zaman penjajahan).
Tajuk muka hadapan akhbar ‘Sinar’ bertarikh 13
Januari 2015,” Seramai 6,800 murid Melayu memilih untuk belajar di 65 sekolah
jenis kebangsaan Cina di Melaka bagi sesi persekolahan tahun ini’ amat
mengejutkan. Bagi aku ini berita yang menggemparkan. Ada pihak-pihak tertentu
yang mengatakan ini merupakan perkembangan positif. Mungkin jika dilihat dari
aspek penyatuan kaum.
Tetapi jika dilihat dari suatu sudut yang lain
pula, ini merupakan satu tamparan hebat kepada pihak kerajaan khususnya Kementerian
Pendidikan Malaysia. Kementerian
Pendidikan seharusnya merasa malu dan aib dengan perkembangan kini yang pada
aku seperti ‘halaLintar membelah bumi’. Dengan perkembangan yang menakjubkan
ini aku merasa hairan tentang mengapa berlaku ‘penghijrahan’ beramai-ramai
kanak-kanak Melayu pergi ke sekolah Cina. Itu baru negeri Melaka. Seramai 6,800
orang murid Melayu di Melaka ( sebuah negeri yang kecil) telah memilih sekolah
Cina sebagai tempat menuntut ilmu. Bagaimana pula dengan keadaan di negeri
lain. Di Johor bagaimana. Dan bagaimana pula di Perak dimana terdapat banyak
sekolah-sekolah Cina. Di Penang, di Wilayah Persekutuan. Aku membayangkan
tentang angka ratusan ribu murid Melayu yang mula belajar di sekolah Cina
bermula pada penggal persekolahan tahun ini.
Dengan perkembangan ini memberikan gambaran
bahawa seolah-olah sekolah kebangsaan sudah tidak menjadi pilihan ibu bapa di
bandar. Bukan sahaja ibu bapa bukan Melayu yang sudah ‘melarikan diri’ daripada
menghantar anak-anak mereka di sekolah kebangsaan ( kerajaan) malah ibu bapa
Melayu juga telah memilih untuk tidak menghantar mereka ke sekolah kebangsaan. Perkembangan
ini amat memilukan.
Menampakkan bahawa seolah-olah sekolah kebangsaan
hanya untuk orang Melayu di luar bandar. Maknanya seolah-olah sekolah
kebangsaan hanya untuk anak-anak peneroka Felda yang mana tidak terdapat
sekolah-sekolah Cina di kawasan tanah Felda. Bermakna sekolah kebangsaan hanya
untuk orang Melayu yang tinggal di pendalaman seperti di Kelantan, Terengganu,
Kedah, dimana tidak terdapat banyak sekolah Cina. Maknanya sekiranya terdapat
sekolah Cina, walau di mana sahaja, besar kemungkinannya mereka juga akan
menghantar anak-anak mereka ke sekolah Cina.
Aku memilih untuk menyatakan perkara ini secara
berterus terang disebabkan keseluruhan kehidupan ku, ‘hidup dan mati’ku adalah
bergelumang dengan pendidikan negara. Oleh itu aku merasakan apa yang dirasakan
oleh kerajaan dan rakan-rakan di kementerian Pendidikan kini adalah merupakan
‘denyut nadi dan jantung’ aku juga. Ibarat kata peribahasa Melayu,’ Cubit paha
kanan, paha kiri terasa sakitnya’
Yang menghairankan aku ialah lambatnya kesedaran
samapi ke ‘telinga’ pihak kerajaan dan perancang pendidikan di negara ini.
Apakah mereka tidak ‘mendengar’ dan ‘melihat’ tentang ‘berduyun-duyun’nya
anak-anak dari keluarga bukan Melayu meninggalkan sekolah aliran kebangsaan dan
pergi belajar di sekolah Cina atau ke sekolah-sekolah swasta walaupun terpaksa
membayaran yuran yang begitu tinggi. Kadang-kadang golongan bukan Melayu yang
berbuat demikian dituduh sebagai tidak nasionalistik dan tidak patriotik kerana
tidak menghayati aliran kebangsaan – maknanya tidak menghantar anak-anak mereka
di sekolah aliran kebangsaan.
Tetapi apabila ramai dari keluarga Melayu yang berada
dibandar-bandar besar sudah mula menghantar anak mereka ke sekolah-sekolah Cina
dan ke sekolah-sekolah swasta berbayar, maka perspsi kita juga turut berubah.
Tentulah ada sebab-sebab tertentu yang menyebabkan mereka berbuat demikian.
Tentulah ibu bapa (dari golongan elit) ini sedar dan mempunyai alasan tertentu
mengapa mereka berbuat demikian. Mungkin mereka sudah hilang keyakinan kepada
sistem pendidikan kebangsaan kita, lantas mereka menghantar anak-anak ke
sekolah-sekolah swasta. Mungkin.
Untuk menambahkan lagi kerunsingan kita ialah
tentang ‘berduyun-duyun’nya keluarga berada di bandar-bandar besar (yang
terdiri dari keluarga Melayu dan bukan Melayu) yang sudah mula memilih aliran International
General Certificate of Secondary Education (IGCESE) dan meninggalkan terus
aliran kebangsaan (KBSM). Apakah pihak kerajaan tidak sedar tentang pertumbuhan
sekolah-sekolah swasta yang menawarkan aliran IGCESE yang ibarat seperti
tumbuhnya cendawan selepas hujan itu. Apakah pihak bertanggungjawab masih
memejamkan mata dan memekakkan telinga dengan perkembangan itu.
“Isyarat’ yang macam mana lagi yang diperlukan
oleh pihak bertanggungjawab untuk melakukan sesuatu perubahan demi untuk
memperbaiki sistem pendidikan negara kini. Walaupun ada yang mengatakan bahwa
sistem pendidikan negara kita bertaraf dunia dan bertaraf global, maka mungkin
itu hanya merupakan satu ‘pujukan’ untuk memujuk hati dan perasaan yang duka
lara. Ataupun mungkin hanya untuk ‘syok sendiri’ sahaja. Dari segi realitinya,
sistem pendidikan negara kita mengalami keadaan yang sedang luka parah mengikut
pandangan ramai orang.
Mungkin aku tersilap membuat andaian sedemikian.
Tetapi sekurang-kurangnya aku sudah menyuarakan perasaan hati yang turut duka
lara melihatkan sistem pendidikan negara kita kini.
Akhirnya ingin benar rasanya aku nak tahu berapa ramaikah anak para
Menteri Kabinet Malaysia yang menghantar anak atau cucu mereka di sekolah
kebangsaan? Statistik sedemikian akan memberikan jawapan yang sebenarnya
tentang keadaan sistem pendidikan di negara kita.
abuhassanadam
14 Januari 2015
Sekolah Kebangsaan dipolitikkan. Sekolah Aliran Cina pula amat fokus pada pendidikan. Ramai guru-guru sekolah Cina adalah terpilih dan professional dalam mendidik anak-anak kita. Jadi memanglah ramai Melayu pilih pendidikan yang terbaik untuk anak-anak mereka, yakni, dihantarlah ke sekolah Cina.
ReplyDeleteApa bukti kajian yang menunjukkan bahawa sekolah Cina amat fokus pada pendidikan. Adakah yang dimaksudkan bahawa sekolahCina amat fokus kepada peperiksaan kerana pelajar-pelajar sekolah cina lebih banyak mendapat keputusan cemerlang di sekolah Cina berbanding pelajar-pelajar di sekolah kebangsaan? Guru-guru sekolah cina lebih profesional, apa bukti kajian yang menyokong pendapat anda ini? Sebaiknya cuba anda tinjau bagaimana situasi di sekolah Cina dari segi infratsruktur dan kemudahan pembelajaran berbanding yang ada di sekolah kebangsaan. Tinjau juga amalan disiplin terhadap pelajar-pelajar yang dilaksanakan di sekolah Cina berbanding di sekolah kebangsaan!
DeleteHujah saya dibentangkan melalui pengamatan saya selama ini yang bekerja sebagai guru sampingan di sekolah kebangsaan dan sekolah Cina. Memang sekolah Cina mempunyai banyak kelebihan. Jikalau tiada kelebihan, kenapa ramai Melayu hantar anak2 mereka ke sekolah Cina? Kalau tiada angin, masakan pokok bergoyang?
DeleteTerlalu rapuh hujahnya.
DeleteMungkin cikgu mempunyai hujah yang lebih comel dan indah