Monday, May 18, 2015

JANGAN GANGGU CIKGU

            Apabila The Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) membuat penarafan tentang kedudukan  sekolah-sekolah peringkat global dan meletakkan Malaysia di tangga yang ke 52 daripada 76 sekolah lain, maka tentulah berita sedemikian amat membimbangkan siapa sahaja di negara ini. Dan yang paling menyedihkan pula rakyat Malaysia sentiasa ‘didendangkan’ oleh pemimpin politik negara yang bertanggungjawab tentang hal pendidikan di negara ini bahawa sistem pendidikan di Malaysia adalah antara yang terbaik di dunia.

            Lag-lagi kita ‘mendengar’ kisah Singapura, Hong Kong, Japan, Taiwan yang mengungguli kedudukan teratas.Tentulah kita ‘mencemuburui’ mendengar kejayaan mereka dan sepatutnya kita telah mengorak langkah berusaha bersungguh untuk mengatasi masalah yang dihadapi oleh sekolah-sekolah di negara kita.

            Luka lama berdarah kembali. Aku masih teringat kisah lama tentang kedudukan negara dalam pergram PISA  (Program for International Student Assessment ) pada December 2013 yang lalu. PISA  adalah ujian untuk menguji kebolehan pelajar-pelajar yang berumur sekitar 15 dan 16 tahun dikalangan negara-negara OECD (Organization for Economic Coperation and Development) dalam mata pelajaran Matematik, Sains dan Pembacaan. Kedudukan negara kita Malaysia juga ketinggalan berbanding dengan negara-negara lain.

            Jelas menunjukkan bahawa negara-negara Asia seperti Shanghai, Hong Kong, Singapore, Japan, Korea Selatan telah begitu maju dari segi pencapaian mereka dalam mata pelajaran Matematik, Sains dan Pembacaan. Malah telah dikatakan bahawa pencapaian pelajar-pelajar di negara-negara Asia berkenaan adalah tiga tahun terkehadapan berbanding dengan negara-negara lain yang mundur termasuklah Malaysia. Maknanya negara kita terkebelakang lima tahun berbanding dengan negara-negara yang menduduki tempat yang ke 20 teratas.

Berbagai ‘blueprint’ telah bentangkan untuk memajukan pelajaran negara kita dan berbilion ringgit dibelanjakan untuk memajukan pendidikan negara ini tetapi mengapa keadaan kita masih mundur berbanding dengan negara-negara jiran yang lain. Berbanding dengan Vietnam sekali pun kita masih mundur. Jangankan kita mahu menandingi negara-negara China, Hong Kong, Singapore, Jepun dan lain-lain.

            Bukanlah tujuan aku untuk menuding jari menyalahkan sesiapa yang menyebabkan keadaan pendidikan di negara ini jadi demikian. Tentulah golongan bijak pandai di negara ini telah membuat analisis yang jitu tentang kelemahan dan kemunduran pendidikan di negara ini. Namun yang menghairankan kita masih berada di takuk lama juga sedangkan negara-negara Asia Tenggara lain sedang ‘meluru’ berada di hadapan meninggalkan kita.

            Apabila berhadapan dengan keadaan sebegini tentulah fikiran kita tertumpu kepada keadaan guru-guru yang mengajar disekolah. Gurulah yang bertanggungjawab untuk mencorakkan ‘hitam-putih’nya seseorang pelajar itu. Kebiasaanya apabila seseorang pelajar itu berjaya dalam pendidikan dan mencapai kejayaan cemerlang maka peranan guru akan diketepikan, tetapi sekiranya berlaku kegagalan kepada seseorang pelajar sering dipersalahkan kepada guru. Hal sebegini sentiasa dirasai sendiri oleh kaum guru.

            Kini kedudukan dan kebajikan guru sudah diambil perhatian oleh pihak kerajaan. Sehinggakan baru-baru ini telah diumumkan oleh kerajaan tentang kenaikan elaun 100% kepada pengetua dan guru besar. Maknanya tentulah tidak ada sebab pihak pengetua, guru besar dan guru-guru untuk tidak menjalankan tugas dengan berkesan.

            Satu hal yang selalu diperkatakan oleh guru-guru ialah tentang ‘kesibukan’ mereka yang ‘dipaksa’ untuk menghadiri berbagai ‘kursus’, bukan sahaja anjuran Kementerian Pelajaran tetapi juga yang dianjurkan oleh kementerian dan badan-badan lain. Kaum guru dan murid adalah sasaran pihak-pihak tertentu untuk ‘memeriahkan’ sesuatu perjumpaan. Bukan sahaja mereka ‘terpaksa’ hadir di majlis perasmian yang dilakukan oleh Perdana Menteri dan Menteri Pendidikan tetapi juga terpaksa menghadiri bermacam-macam acara perasmian yang sepatutnya mereka menumpukan perhatian mereka kepada memajukan bidang pendidikan negara disamping memajukan pencapaian pelajar-pelajar. Kadang-kadang dirasakan ‘kesibukan’ kaum guru tidak kena pada tempatnya. Kadang-kadang dirasakan bahawa adalah menjadi ‘tugas’ guru dan murid-murid untuk memenuhkan ruang dewan demi untuk meramaikan kehadiran sesuatu majlis yang dianjurkan oleh kerajaan. Seolah-olah guru dan murid sentiasa ‘dimangsakan’ untuk tujuan berkenaan.

            Ramai juga guru-guru yang terlibat dengan pelbagai kegiatan luar sekolah yang terpaksa dipikul oleh mereka. Tenaga guru juga diperlukan juga oleh golongan politik. Dan apabila guru sudah terlibat dengan kegiatan politik, maka penumpuan para guru yang sedemikian terhadap pelajar dan pengajaran disekolah tentunya hampir terabai.

            Ini tentunya bukan merupakan sebab utama yang menyebabkan kegagalan dan kelemahan kementerian pendidikan secara keseluruhan namun sedikit sebanyak menyumbang juga terhadap kelemahan dalam pencapaian dalam penarafan seperti yang didedahkan oleh OECD. Dan tentunya peranan Menteri Pelajaran dan para pegawai Kementerian Pendidikan adalah lebih penting dan terpenting dalam memajukan sistem pendidikan negara.

            Semua pihak harus mengorak langkah untuk ‘menebus’ keadaan yang memalukan ini.

abuhassanadam
18 Mei 2015



No comments:

Post a Comment