KE MANA HILANGNYA ‘SUARA’ GURU
Dua minggu lagi kita akan menyambut ‘Hari Guru’. 16
Mei. ‘Kita’ yang aku maksudkan ialah rakyat Malaysia. Tidak terkecuali. Setiap
rakyat mesti melalui proses interakasi dengan manusia yang bernama ‘guru’ atau
Cikgu. Lantas ‘guru’ adalah ungkapan murni. Terlalu banyak ilmu, nasihat,
panduan yang kita perolehi daripada guru namun bagi aku, yang tidak dapat aku
nafikan tentang sumbangan guru yang paling besar ialah bahawa guru tidak pernah
mengajar anak muridnya melakukan sesuatu perkara buruk, perkara yang tidak
diizin dilakukan oleh masyarakat. Maknanya guru sentiasa mengajar manusia
menjadi baik dan menjadi manusia yang berguna.
Aku terpanggil menulis hal yang berkaitan dengan guru
ekoran daripada berita yang menyentuh tentang suasana ‘dingin’ yang diberikan
oleh para guru terhadap ucapan TS Muhyiddin Yassin yang bukan sahaja Menteri
Pelajaran Malaysia tetapi juga sebagai Timbalan Perdana Menteri.
“It
might be due to the rainy weather in Permatang Pauh or it might be due to the
time the event was held which was at 3pm, but Deputy Prime Minister Muhyiddin
Yassin had a hard time getting a response from a teachers' gathering there
today.Muhyiddin, delivering his speech to some 500 educationists at the Pulau
Pinang UiTM campus, had to prompt them to clap at least four times during his
40-minute speech” Malaysiakini 30 April 2015
Tentulah
aku terfikir pula. Mengapakah keadaan terjadi begini. Sepatutnya para pendidik
ini mendengar dan menumpukan sepenuh perhatian kepada apa yang diperkatakan
oleh peneraju pendidikan negara ini. Dan tidak mudah para pendidik, khsusnya
yang mengajar di kawasan luar Kuala Lumpur untuk mendengar ucapan sedemikian
memandangkan Menteri Pendidikan kita sibuk dengan berbagai jadual yang hendak
dihadiri apatah lagi program yang terpaksa dihadiri di luar negara, khasnya di
UNESCO Paris yang semestinya ditunaikan.
Dan
apabila ada PRK yang sebeginilah para guru dapat bertemu muka dan mendengar
amanat yang hendak disampaikan oleh para menteri kita. Dan juga apabila ada
diperhatikan bahawa ramai para guru yang menguap dan mengantuk dan menunjukkan
‘body language’ yang membayangkan bahawa mereka tidak berminat untuk mendengar
ucapan yang sebegitu ‘penting’, menunjukkan telah berlaku sesuatu keadaan yang
luar biasa kepada sistem pendidikan negara kita. Apakah apabila timbul keadaan
sebegini hanya guru patut dipersalahkan ataupun Menteri Pelajaran yang tidak
betul atau pun sistem pendidikan negara kita sudah menjadi ‘kacau-bilau’.
Bukan
aku ‘orangnya’ untuk membahaskan isu ini. Tentulah ramai pakar pendidikan yang
berada di Kementerian Pendidikan kini yang boleh menerokai, membincangkan
tentang ‘apa telah jadi kepada sistem pendidikan negara’. Tentu ramai bijak
pandai yang memiliki ijazah Phd yang mampu membincang dan mencari jalan
bagaimana untuk mengatasi kelemahan sistem pendidikan negara kita kini.
Yang
boleh aku persoalkan ialah tentang ke mana hilangnya ‘suara’ guru kini.
Amat
malang bagi negara ini ialah tentang kesepian suara guru khususnya
kesatuan/persatuan guru. Sepi sesepinya. Seolah-olah para guru sudah merasakan
bahawa golongan guru sudah tidak diperlukan langsung dalam hal membina negara
kecuali hanya untuk menumpukan pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Dan para
guru (termasuklah pegawai di Kementerian Pendidikan) seolah-olah tidak perlu
dirujuk apabila sesuatu dasar yang berkaitan dengan pendidikan negara hendak
dilaksanakan. Kelihatan semacam begitu.
Sejarah
telah mencatatkan tentang kecemerlangan peranan guru dalam menuntut kemerdekaan
negara. SITC adalah institusi pendidikan ‘keramat’ yang telah begitu banyak
melahirkan pejuang bangsa yang mencurahkan jasa bakti yang bukan kecil dalam
melahirkan pemimpin negara. Rakyat Malaysia tentunya tidak akan melupakan
peranan Ibrahim Haji Yaakub, seorang guru lepasa SITC yang menubuhkan persatuan
politik ulung di Tanah Melayu ia itu Kesatuan Melayu Muda pada tahun 1939, jauh
lebih awal daripada tertubuhnya UMNO.
Dan
rakyat Malaysia yang perihatin tentunya tidak akan melupakan jasa dan sumbangan
Aminuddin Baki ( yang tidak pun mendapat apa-apa gelaran berbanding dengan
gelaran yang diberikan kepada artis dan seniman) yang sentiasa ‘menangis’ dan
‘menitiskan’ air mata mengenangkan nasib orang Melayu yang lemah dalam berbagai
bidang ketika itu. Kematiannya semaca tidak ‘diratapi’ oleh negara walaupun
sumbangannya ‘menggunug’ dalam memajukan orang Melayu. Dan tentulah jasa dan
sumbangan Pendeta Za’ba, seorang guru mengatasi segala-galanya.
Seingat
aku sehingga pertengahan tahun-tahun 1990an, kesatuan guru-guru ( KGMMB, NUTP,
KKGLM/LH, dll) masih bersuara dan suara mereka amat lantang menyuarakan tentang
hal-hal yang berkaitan dengan pendidikan negara. Pihak kerajaan pada ketika itu sentiasa merujuk kepada kepimpinan
kesatuan seperti Cikgu (Dato’) Noordin Mahmud ( KGMMB), Dato Siva Subramaniam
(NUTP) apabila sesuatu dasar pendidikan negara hendak diperkenalkan. Dan
terdapat kerjasama yang sungguh erat antara Kementerian Pendidikan dan
kesatuan-kesatuan guru pada ketika itu.
Kini
seolah-olah tidak kedengaran langsung ‘suara’ kesatuan guru di Malaysia dalam
menyuarakan hasrat rakyat terutamanya hasrat kaum guru. Seolah-olah juga bahawa
pemimpin kesatuan guru sentiasa menjadi ‘tukang angguk’ sahaja tentang apa saja
dasar dan keputusan yang dibuat oleh pihak kerajaan. Mungkin aku
tersilap..Mungkin.
Namun
yang tetap merunsingkan ramai orang ialah tentang ke mana hilangnya ‘suara’
guru.
abuhassanadam
1 Mei 2015
This comment has been removed by the author.
ReplyDeleteKamisah,
ReplyDeleteKomen anda kali ini menyebabkan saya tidak terkata.
Pak Abu