Saturday, September 22, 2018

APA NAK JADINYA DENGAN SEGELINTIR MELAYU?

Mungkin betul juga agaknya apabila DS Mohd Najib, bekas Perdana Menteri mengatakan bahawa ‘Cash is king’. Keadaan sedemikian diperkukuhkan dengan melihat suasana masyarakat sekarang (terutamanya segelintir orang Melayu) yang masih yakin dan percaya apa yang dikatakan oleh Ds Najib berkaitan dengan IMDB. Tentulah ada sesuatu sebab yang menyebabkan segelintir orang Melayu sedemikian terus menerus semacam tidak mahu mempercayai bahawa sebenarnya beliau telah melakukan ‘malapetaka’ kepada negara dan rakyat Malaysia.

Mungkin jugalah falsafah ‘cash is king’ ini telah menular dengan begitu meluas dikalangan segelintir masyarakat Melayu yang menyebabkan mereka bertindak sedemikian ataupun mungkinkah segelintir orang Melayu sedemikian masih bodoh, tongong, tengin, pandir atau ‘bahlul’(meminjam kata-kata P. Ramlee dalam salah sebuah filem yang dilakonkannya). Kini sudah ramai yang hairan mengapa masih ada segelintir orang Melayu yang masih boleh ‘diperbodoh-bodohkan. Kemungkinan juga DS Najib sendiri ketawa sendirian mengenangkan tentang kebodohan orang Melayu ini yang boleh ‘digula-gula’ dan ‘ditpu hidup-hidup’.

Betulah bahawa mengikut perundangan, DS Najib belum lagi dikatakan bersalah sehingga ditetapkan bersalah oleh mahkamah. Namun seluruh dunia merasakan yang beliau telah melakukan satu kesalahan yang amat berat kepada negara berasaskan maklumat yang diperolehi oleh mereka. Rakyat Malaysia sudah cukup malu dengan tindakan DS Najib dan beberapa pengkhianat negara yalg lain yang telah mencemarkan nama negara Malaysia yang sebelumnya begitu harum di mata dunia. Dan kini menjadi bahan jenaka dan bahan tertawa oleh penduduk dunia sehinggakan kita merasa malu untuk berjumpa dengan rakan-rakan  dari negara lain – takut kalau-kalau mereka bertanyakan tentang Malaysia!

Tentulah aku merasa begitu sedih melihat segelintir orang Melayu (suku-sakat aku juga!) yang terpekik dan terlolong di kawasan mahkamah memperjuangkan isu yang boleh menyebabkan mereka ditertawakan. Mereka meneriakkan nama Allah yang maha besar sedangkan yang berada dihadapan mata mereka adalah kehendak Allah. Apakah mereka tidak sedar bahawa sekiranya tidak berlakulah perubahan pemerintahan negara Malaysia pada PRU 14 yang lalu maka kemungkinan besar negara kita akan menjadi ‘padang jarak padang terkukur’. Apakah ‘puak-puak’ ini tidak sedar apakah yang mungkin berlaku? Ataupun mungkin ada lagi saki baki ‘dedak’ yang mengisi ‘tembolok’ mereka. Mungkin!

Semalam, 22 September 2018, dalam temuramah dengan stesen TV Al-Jaseera, DS Anwar Ibrahim mengatakan, “This is one of the worst financial scandals involving any government. It is therefore imperative that stiff action be taken. But this new government has said and ecsured that investigations will be professional. Preosecution must not be malicious and the judiciary must be independent’.

Itu kenyataan terakhir yang aku ikuti dari seorang pemimpin. Sebelum ini semenjak beberapa tahun kebelakangan ini hampir seluruh dunia memperkatakan tentang penyelewengan yang terdapat dalam IMDB. Tapi malangnya pihak pemerintah sebelum ini (BN) dan para pegawai ‘yang sewaktu dengannya’ hanya memekakkan telinga dan seolah-olah tidak ada apa-apa yang berlaku dan menuduh pula apa yang disuarakan oleh pihak luar tentang IMDB semacam sengaja mahu memburuk-burukkan pemerintah yang ada. Tentulah agak memalukan juga apabila pihak Peguam Negara mengatakan bahawa tidak ada apa-apa yang tidak kena mengenai IMDB. Lantas tidak perlu diadakan penyiasatan rapi dan terperinci.

Yang anihnya juga ialah pernah pada suatu ketika para pemimpin tertinggi PAS telah begitu berpuas hati dengan penjelasan yang telah diberikan oleh pegawai eksekutif IMDB tentang perjalanan IMDB sehingga seolah-olah mereka pula menjadi jurucakap untuk menjelaskan kepada rakyat bahwa seolah-olah tidak ada cacat celanya IMDB itu. Seolah-olah tuduhan buruk terhadap IMDB dan kerajaan itu sengaja diada-adakan oleh pihak pembangkang.

Rakyat Malaysia ‘memaksa’ diri agar percaya apa yang dikatakan oleh pihak Peguam Negara dan pihak-pihak lain yang berwibawa di Malaysia pada ketika itu. Namun tekanan dan gesaan terhadap IMDB semakin kuat di seluruh dunia. Departmen of Justice (DOJ) Amerika bersungguh-sungguh benar untuk menyelamatkan wang IMDB. Begitu juga tindakan yang dilakukan oleh kerajaan Switzerland, Singapura yang bersungguh-sungguh benar bertindak terhadap penyelewengan IMDB itu. Difahamkan terdapat usaha yang bersungguh-sungguh dari Switzerland untuk mengadakan rundingan dengan pihak peguam negara di Malaysia, namun tidak diendahkan oleh pentadbiran negara sebelum ini.

Tak usahlah dipanjangkan lagi tentang kisah IMDB dan DS Najib. Terlalu banyak telah diperkatakan. Cuma yang menghairankan  ialah segelintir manusia yang bergelar ‘Melayu’ yang masih merasakan bahawa  DS Najib tidak langsung bersalah dalam hal ini. Mereka masih mahu mempertahankan sedangkan seolah-olah sudah ‘diputuskan’ oleh sebahagian besar rakyat Malaysia bahawa DS Najib ‘bersalah’ dan sudah tidak dapat diterima sebagai pemimpin negara ini melalui PRU 14 yang baru lalu. Dan kini DS Najib menghadapi berbagai-bagai tuduhan di mahkamah.

Bagi golongan yang mahu berfikir secara rasional, tentulah ada asasnya mengapa pihak pendakwa sanggup mendakwa beliau sedemikian rupa. Dari puluhan tuduhan yang dilemparkan, takkanlah tidak ada satu pun tuduhan yang boleh disabitkan? Dan jangan lupa juga peribahasa datuk nenek kita,’ jikalau tidak ada angin takkanlah pokok bergoyang’ dan kata datuk nenek kita juga, ‘ sepandai-pandai tupai melompat akhirnya jatuh ke tanah juga’.

Peribahasa Melayu ini memang segar di sepanjang zaman.

abuhassanadam
22 September 2018




No comments:

Post a Comment