Monday, May 18, 2020

KERAJAAN BERUBAH KERANA ADA YANG MELOMPAT

KERAJAAN BERUBAH KERANA ADA YANG MELOMPAT

Sebenarnya nak bercakap hal politik ni aku tak berapa pandai apatah lagi dengan perkembangan politik yang berlaku di Malaysia kini. Secara kebetulan kini telah berlaku persidangan parlimen. Satu hari sahaja. Dan hanya untuk mendengar titah ucapan YDP Agung. Lepas itu baliklah segala ahli parlimen. Ini yang dinamakan persidangan dewan rakyat di Malaysia pada tahun 2020.Aku tak tahu ler samada ini betul ke tidaknya. Tapi hakikatnya begitulah. Terpaksalah rakyat Malaysia menerima kenyataann sedemikian.

Kemudian timbul juga isu kerajaan berubah. Yang baru semalam telah berlaku perubahan pucuk pimpinan di negeri Kedah disebabkan ada wakil rakyat dema yang melompat. Ini juga satu perkembangan yang agak baru di negeri kita. Tak berapa lama dulu pentadbiran negara berubah dari Pakatan Harapan kepada PN kerana disebabkan ada wakil rakyat yang melompat juga!

Rakyat semakin tak faham perkembangan sedemikian. Rakyat mengundi pada PRU14 dulu ialah mengundi parti kerana setuju dengan manifesto yang hendak dibuat dan dilakukan oleh parti berkenaan. Rakyat mengundi parti dan bukan ‘orangnya’. Bukan calonnya. Jangan ingat apabila seseorang calon menang dalam sesuatu pilihanraya itu menunjukkan dia dah hebat benar. Tidak!..Dia menang kerana parti yang diwakilinya. Dan orang mengundi parti dan bukan semata-mata calonnya.

Ada jugalah yang rakyat mengundi calon. Mungkin disebabkan calon itu merupakan tokoh yang hebat dari segi kepimpinannya. Ada juga keadaan sedemikian. Tetapi tidak bergantung kepada keperibadian  saja. Mesti juga bergantung pada pati yang diwakilinya.

Jadi berlaku lompat melompat ni semacam tertubuhnya kerajaan ‘ tak berapa cantik’lah. Nak dikatakan kerajaan haram tu tak berapa kena pulak. Bukanlah lagi sebuah kerajaan berdasarkan demokrasi sebagaimana yang mula-mula diasaskan di Yunani dulu, kerjaan yang dipilih oleh rakyat dan  untuk rakyat.

Sebenarnya rakyat tak mahu dan tak suka kepada seseorang itu dari segi peribadinya yang rasuah dan sebagainya tetapi disebabkan parti yang diwakilinya menyebabkan rakyat memberikan undi kepadanya. Dan jadilah dia sebagai wakil rakyat. Ahli Parlimen. Kemudian ahli Parlimen berkenaan melompat. Seolah-olah yang melompat itu pengundi-pengundi dia sekali  sedangkan pengundi dia tak bersikap demikian. Dan kesanya berubah dan jatuhlah sebuah kerajaan. Itu sebabnya  dikatakan pengkhianat tu kut!!

abuhassanadam
18 Mei 2020

No comments:

Post a Comment