Saturday, May 16, 2020

KU DOAKAN CIKGU ‘BERBAHAGIA’ DISANA

KU DOAKAN CIKGU ‘BERBAHAGIA’ DISANA

Walaupun Cikgu sudah tiada namun Cikgu sentiasa berada dihatiku. Sumbangan dan jasamu amat sukar ku lupakan.

CIKGU SAMAD KULUP SEMAN – Aku masih ingat Cikgu hadiahkan kepada                                                     aku empat buah buku tulis (yang harganya                                                       setiap satu hanya 10 sen pada ketika itu ia                                                      itu ada tahun 1953) sebagai hadiah kepada                                                     aku kerana kejayaan aku dalam                                                                                    peperiksaan Darjah Tiga pada ketika itu.                                                          Cikgu tulis pada kulit buku berkenaan, ‘                                                                       Hadiah kerana mendapat tempat pertama                                                       dalam peperiksaan akhir Darjah Tiga –                                                                      1953’. Masih ada lagi tersimpan ‘hadiah’                                                           berkenaan. Semoga Cikgu Samad                                                                       ‘berbahagia dan dicucuri rahmat’ disana!

CIKGU YUNUS SHAMSUDDIN - Mengajar aku ketika aku Darjah Dua di                                                                        Malay Boys School Padang Rengas pada                                                        tahun 1952. Masih terasa lagi sakitnya                                                              apabila Cikgu Yunus mencubit perut aku                                                            kerana tidak mendapat jawapan ‘CONGAK’                                                     (mental Arithmatic). Arwah Cikgu Yunus                                                           terus menerus mengikuti perkembangan                                                         kerjaya aku sehinggalah arwah                                                                           menghembuskan nafas terakhir.

CIKGU IBRAHIM ABDULLAH -    Aku tak tahu yang beliau merupakan                                                                ‘peminat setia’ ku. Maklumlah beliau pada                                                  ketika itu seorang guru besar disekolah itu.                                                     Justeru tentulah aku ‘takut’ berjumpa beliau                                                      sedangkan beliau mengikuti perjalanan                                                                       hidup ku.Aku merasa sedih dan sayu                                                                apabila beliau ketika bercuti di London pada                                                  tahun 1996, beliau telah mengunjungi                                                              pejabat aku bekerja di Bryanston Square,                                                             London. Malangnya pada ketika itu aku                                                                        berada di Glasgow Scotland bertugas.                                                              Mengiku kata Pembantu Pejabat aku Arwah                                                   Cikgu Ibrahim merenung dan mengusap                                                         namaku yang tertulis di luar pintu bilik aku.                                                     Menitis air mataku mengenangkan peristiwa                                                   berkenaan.

Tentulah ramai lagi para guru yang sepatutnya aku nukilkan di sini namun tentulah memakan ruang yang luas. Cukuplah sekadar mengatakan bahawa sumbangan mereka seluas lautan yang tidak bertepi yang menjadikan kita sebagai seorang manusia.

Berbahagialah hendaknya mereka ‘disana’ dan ditempatkan mereka dikalangan golongan yang beriman.

AMIN….


abuhassanadam
16 Mei 2020
Hari Guru

No comments:

Post a Comment