‘MAHSURI’ BERCAKAP
LOGHAT PERAK
Di kampung aku ada juga pertubuhan belia. Tahun
1959. Tak mahu ketinggalan seperti kampung-kampung lain pada ketika itu. Rayuan
Kencana Ikatan Belia (RKIB) namanya. Hampir semua yang bergelar belia di
kampung menjadi ahli. Ada juga golongan beliawanis yang menyertainya tetapi tak
ramai. Maklumlah pada ketika itu adalah agak janggal di mata orang kampung
melihat anak perempuan terlibat dalam kegiatan yang melibatkan golongan lelaki.
Berdosa, kata Ustaz Salleh yang merupakan guru agama yang mengajar di masjid
kampung aku. Dan aku tidak boleh jadi ahli kerana belum ‘cukup umur’. Baru Form
One.
Suatu hari aku mendapat tahu yang RKIB akan
mementaskan drama di kampung aku. Bukanlah drama sebagaimana yang dipentaskan
oleh Sriwana di Panggung Negara di Singapura pada ketika itu. Jauh sekali
pementasan drama sebagaimana yang dipentaskan di Istana Budaya Kuala Lumpur
kini. Jauh panggang dari api. Namun begitu ia masih merupakan sebuah
pementasan. Ada pelakon, ada pengarah, ada pentas. Semua lengkap sebagai sebuah
pementasan.
Lebih kurang sebulan mereka berlatih melakonkan
drama pentas berkenaan. Tajuknya ialah ‘Mahsuri’ dan pelakon utamanya Putih
Said. Yang melakonkan watak Mahsuri ialah Saidin namanya. Lelaki. Saidin
terpaksa berpakaian perempuan disebabkan tidak ada pelakorn perempuan yang
sanggup tampil untuk berlakun dan melakonkan watak Mahsuri. Orang kampung aku
masih belum ‘membenarkan’ anak gadis di kampung aku menjadi pelakon pada ketika
itu. Oleh itu Saidin, yang sedikit sebanyak ada ‘memiliki’ watak wanita
dijadikan pelakon wanita, memegang watak Mahsuri.
Putih Said memainkan peranan pelakon utama dalam
drama Mahsuri berkenaan. Watak Dahaman. Putih Said memang boleh berlakon tetapi
disebabkan beliau tidak boleh membaca dan menulis maka disitulah terletaknya ‘masalah’
yang dihadapi oleh pengarah dama tersebut, Encik Yahaya namanya yang ‘didatangkan
khas’ dari Kampung Buaiya ( tidak jauh dari kampung aku). Oleh kerana tidak ada
orang lain yang sanggup mendokong watak utama maka Putih Said jugalah
berperanan memegang watak utama. Dan bayangkanlah kesusahan yang dihadapi oleh
Pengarah untuk mengarahkan sebuah drama dimana pelakon utamanya tidak boleh
membaca dan menulis.
Olehkerana ketiadaan tempat untuk latihan
berlakon, maka secara kebetulan ada sebuah pondok kosong di tepi bendang Pak
Ngah Tengin dijadikan sebagai ‘dewan’ untuk mereka berlatih. Hampir setiap
malam, para pelakon yang menjayakan drama ‘Mahsuri’ akan memahirkan lakonan
mereka supaya persembahan mereka nanti tidak memalukan. Mereka menjalankan
latehan sehingga larut malam dengan menggunakan dua lampu ‘gasoline’.Mereka
cukup gigih dan bersungguh-sungguh menjalankan latehan berkenaan.
Dua minggu sebelum pementasan diadakan telah
‘heboh’ diperkatakan tentang pementasan ‘Mahsuri’ yang akan diadakan pada hari
dan masa yang telah ditetapkan. Pendek kata seluruh penduduk kampong Keroh
Hilir, Keroh Hulu, Paya Lintah, Sungai Ati, Kampung Lalang, Laneh, Paya Lintah,
Gapis, Repuh sudah tahu dan menunggu tarikh pementasan anjuran RKIB.
Penghebahan dilakukan melalui ‘poster-poster’ yang merupakan kertas bertulis
tangan yang dilekatkan di pokok-pokok ataupun di dinding-dinding kedai
disamping hebahan melalui mulut penduduk kampung.
Tempat diadakan pementasan telah ditetapkan di
kawasan tanah lapang berhadapan dengan rumah Pak Kulup Gagap dan berdekatan
juga dengan rumah Pak Haji Ariffin. Kawasan lapang berkenaan tidaklah begitu
luas seperti padang bola tetapi boleh memuatkan lebih kurang 500 orang penonton.
Di tengah-tengah kawasan lapang itu terdapat sebatang pokok kelapa dan amat
sesuai sebagai tempat menggantungkan ‘speaker’ untuk upacara malam pementasan
berkenaan.
Malam yang ditunggu-tunggu untuk mementaskan
drama ‘Mahsuri’ pun sampai. Semua ‘artis’ yang mengambil bahagian pada malam
berkenaan telah tersedia berkumpul di rumah Hassan Haji Jene. Teraju utama
bermain accordian ialah Jama Mat Bilal, yang bermain biola ialah Ayah Cik
Hamzah, yang bermain drum Ta Salleh (juga sebagai penyanyi). Semuanya sudah
bersedia untuk memlulakan persembahan. Pelawak pun ada juga. Che Li dan Yahaya
Sulung.
Para artis yang akan menjayakan drama ‘Mahsuri’
juga sudah bersedia dengan ‘make-up’ masing-masing kecuali Puteh Said yang
memegang watak utama sebagai Dahaman yang akan menikam Mahsuri dalam drama
berkenaan. Pengarah Encik Yahaya sudah mula resah melihat ketiadaan Putih Said.
Tidak lama kemudian datang berita mengatakan yang Putih Said tidak dapat hadir
kerana diserang sakit muntah-muntah dan demam panas yang amat teruk. (dikatakan
yang menyebabkan Putih Said diserang penyakit berkenaan kerana tidak ‘bertabik’
dan mendapat ‘kebenaran’ daripada datuk nenek Mahsuri untuk mementaskan drama
berkenaan). Begitulah kata mereka pada ketika itu. Tak pandai aku hendak
mengulasnya.
Walaubagaimana pun keadaan yang kelam kabut dapat
diselamatkan dengan kehadiran anak Encik Yahaya, ia itu Cikgu Yadzri yang boleh
mengambil peranan Putih Said yang uzur itu. Secara kebetulan pula Cikgu Yadzri
(mengajar di Sekolah Kebangsaan Bukit Gantang, Taiping) baru sahaja selesai
melakonkan drama bertajuk ‘Mahsuri’ juga di sekolahnya. Oleh itu amat sesuailah
Cikgu Yadzri digandingkan dengan Saidin yang memegang watak Mahsuri. Lantas
semuanya berjalan dengan lancar dan sempurna.
Apabila aku kenangkan semula peristiwa berkenaan
aku senyum sendirian kerana mengenangkan ‘Mahsuri’ bercakap loghat Perak
sedangkan gadis Langkawi itu dari Kedah…….
abuhassanadam
12 April 2015
No comments:
Post a Comment