Tuesday, March 15, 2016

AYAH KOTEK

            Suatu malam Atuk aku sakit perut. Terpekik terlolong. Aku dan Opah menjadi panik. Minyak angin sudah disapukan ke perut Atuk. Masih tidak lega juga. Atuk masih mengerang kesakitan. Perut Atuk sudh diurut oleh Opah. Masih sakit juga. Atuk meniarap dan aku pijak-pijak belakang Atuk. Masih sakit juga. Akhirnya terpaksalah dipanggil ‘doktor’ kampung aku pada ketika itu. Ayah Kotek. Nak pergi hospital jauh di Kuala Kangsar. Nak panggil Ambulance mana ada telefon. Jalan raya pun belum ada lagi pada ketika itu. Belum merdeka.

            Ayah Kotek sepupu Atuk aku. Usia mereka berdua hampir sama. Atuk aku lebih tua. Dan hubungan mereka berdua amat rapat. Sepupu. Tetapi aku dapat rasakan hubungan sepupu pada ketika itu (tahun-tahun 1950an dan 1960an) lebih mesra dan rapat dengan hubungan ‘sepupu’ kini (Kurun ke 21). Oleh itu aku pasti Ayah Kotek akan datang merawat Atuk yang sedang sakit itu.

            “ Ada lagikah nyawanya?” Suara Ayak Kotek dari bawah rumah ketika sampai sahaja di halaman rumah kami. Amat kasar dan tidak kena soalan Ayah Kotek yang ditujukan kepada kami. Tetapi itulah sebenarnya ‘ubat’ bagi Atuk yang mendengarnya kerana Atuk tahu bahawa itulah rupa gurauan Ayah Kotek dengan dia. Aku nampak Atuk tersenyum walaupun masih sakit.

            Ayah Kotek terus duduk dan bersandar di tiang seri rumah kami. Pada ketika itu sudah ramai orang kampung datang ke rumah untuk menziarahi Atuk apabila mendapat khabar bahawa Atuk sakit perut. Ayah Kotek tidak berbuat apa-apa, melainkan terus menerus ‘mempersendakan’ Atuk dengan kata-kata gurauannya.

            “Makan bubur kacang banyak sangat kut ni?” antara gurauannya. Atuk tidak menjawab. Opah hanya tersenyum. Atuk kelihatan tersenyum. Namun masih sakit. Dan aku nampak kesakitan Atuk sudah berkurangan berbanding dengan keadaan sebelum Ayah Kotek datang.

            Hampir seluruh orang kampung (lelaki dan perempuan) Kampung Ekor Dusun datang menziarahi Atuk. Atuk aku adalah antara orang tua yang mereka hormati di kampung itu. Tempat mengadu dan minta nasihat. Jadi apabila mendapat khabar bahawa Atuk ditimpa musibah, maka berduyun-duyunlah mereka datang menziarahi. Suatu keadaan yang tidak akan berlaku dalam mayarakat zaman moden kini. Dan Atuk bukanlah sakit tenat hanya sakit perut biasa. Namun disebabkan keperihatinan mereka dan mungkin disebabkan rasa tanggungjawab bersama di kalangan masyarakat setempat, maka mereka beramai-ramai datang menziarah.
           
            Atuk masih sakit. Tidaklah terpekik terlolong seperti keadaan sebelum ini.

            Yang hadir mula bersembang-sembang antara satu dengan yang lain. Aku masih teringat bahawa ‘tajuk’ atau ‘tema’ penceritaan atau sembang mereka adalah berkisar mengenai Atuk. Tentang kisah Atuk. Cerita yang ‘baik-baik’ mengenai Atuk. Mereka menceritakan tentang kebaikan Atuk membuat gasing dari dahan limau untuk diberikan kepada anak mereka. Kisah Atuk membuatkan layang-layang untuk anak-anak mereka. Pendek kata mereka bercerita kisah-kisah yang boleh menyeronokkan Atuk yang mendengarnya. Dan ketika mereka bercerita, diceritakan oleh mereka dengan suara yang nyaring agar didengar oleh Atuk yang sedang sakit.

            Aku nampak semakain lama semakin berkurangan sakit perut Atuk. Ayak Kotek belum lagi ‘merawat’ Atuk. Ayak Kotek juga turut bercerita, memuji dan ‘mempersendakan’ kisah Atuk ketika mereka masih muda remaja. Bagaimana mereka menangkap ikan di Sungai Ulu Kangsar, di Ulu Poh. Tentang bagaimana Atuk yang begitu pakar dalam hal ‘menepuk pelanduk’.

            Kononnya tidak ada di kampung itu yang boleh menandingi kepakaran Atuk dalam hal ‘menepuk pelanduk’. Ini merupakan satu teknik yang digunakan untuk ‘memanggil’ dan menangkap pelanduk. Kepakaran sebegini kononnya dimiliki oleh Atuk aku seorang saja. Dan mengikut kata Opah sememangnya mereka selalu makan daging pelanduk terutama ketika Atuk masih sihat.

            “Bangunlah Teh...mari kita menepuk pelanduk..” kata Ayah Kotek bergurau memanggil Atuk aku ( namanya Putih Ibrahim dan panggilan dikampung ialah Tok Aki Teh).

            Dan sememangnya jelas kelihatan Atuk tersenyum. Dan memang sakit perut Atuk sudah banyak berkurangan. Dan Atuk sudah boleh duduk. Dan Atuk menyapa semua orang yang datang dengan senyumannya.

            “Ha…tak mati lagi. Aku ingat dah takada dah’ Ayah Koteh masih terus bergurau dengan Atuk diikuti dengan gelak ketawa dan hilaian orang kampung yang hadir.

            Apa yang aku ceritakan adalah benar belaka. Ayak Kotek sememangnya seorang bomoh. Tetapi dalam hal merawat Atuk aku beliau tidak menggunakan apa-apa ‘rawatan’. Dan aku perhatikan (sampai kini aku masih memeikirkan) bahawa kehadiran orang kampung menziarahi Atuk aku merupakan ‘rawatan’ yang paing mujarab sekali. Apatah lagi dengan kata-kata dan pujian mereka yang amat menyenangkan hati pesakit yang akhirnya sembuh secara tersendiri.

            Nilai masyarakat yang sedemikianlah yang telah hilang dan tidak akan terjumpa lagi.

abuhassanadam
15 Mac 2016

           



5 comments:

  1. Hai zaman skarang tak adalah cerita macam tu lagi la! Keasian kan!

    ReplyDelete
  2. Hai zaman skarang tak adalah cerita macam tu lagi la! Keasian kan!

    ReplyDelete
  3. Sungguh tinggi nilai budi dan ilmu di dada serta keprihatinan orang melayu dahulu kala dalam memelihara silaturahim sesama insan sahingga perawat dapat merasakan apa yang di deritai oleh pesakit.

    Terima kasih kerana berkongsi kisah ini.

    ReplyDelete
  4. Sungguh tinggi nilai budi dan ilmu di dada serta keprihatinan orang melayu dahulu kala dalam memelihara silaturahim sesama insan sahingga perawat dapat merasakan apa yang di deritai oleh pesakit.

    Terima kasih kerana berkongsi kisah ini.

    ReplyDelete
  5. Rhu Yi Sia
    Norissa. Jane,

    Salam semua,

    Saya perhatikan dalam masyarakat Melayu lama, kehadiran ahli masyarakat melawat rakan yang sedang sakit merupakan satu 'therapy' kepada pesakit dan kadang-kadang penyakit yang dihidapi sembuh dengan sendiri.

    Pak Abu

    ReplyDelete