Thursday, May 21, 2020

TUN HARUS BERTEGAS MENYOKONG ANWAR

TUN HARUS BERTEGAS MENYOKONG ANWAR


Usaha Tun Mahathir yang akan berusaha untuk membuktikan ‘ketidaksahihan’ kerajaan Perikatan Nasional (PN) sekarang dan TS Muhyiddin sebagai Perdana Menteri pastinya akan disambut oleh rakyat Malaysia dengan tangan terbuka. Maknanya majoriti rakyat Malaysia akan menyokong hasrat murni sedemikian kerana majoriti rakyat yang sedemikian yang telah dirampas hak mereka oleh perampas yang menubuhkan kerajaan sekarang.

Tetapi satu hakikat yang perlu dijelaskan oleh Tun Mahathir ia itu rakyat Malaysia umumnya akan menyokong saranan Tun tetapi rakyat juga mahu Tun perjelaskan sokongan Tun agar Anwar dinobatkan sebagai Perdana Menteri Malaysia selepas itu – maknanya selepas wujud kerajaan yang sah. Kelihatan Tun masih tidak mahu menyatakan sokongan jelas terhadap Anwar walaupun sudah berkali-kali Tun menyatakan bahawa Anwarlah akan menjadi pengganti Tun. Itu sudah menjadi fakta sejarah yang akan dikaji oleh anak muda selepas ini.

Mengutarakan hasrat sedemikian tidak bermakna bahawa penyokong Anwar ‘tidak habis-habis memperkatakan tentang Anwar sebagai Perdana Menteri’ tetapi pada haikatnya itulah yang diharapkan oleh majoriti rakyat Malaysia dari semua kaum dan keturunan, merentasi sempadan negeri, kaum dan agama. Rakyat selamanya mahukan Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri. Pernah dinyatakan bahawa Tun pernah mendidik Pak Lah sebagai Perdana Menteri dan berakhir dengan kegagalan. Kemudian melantik Najib sebagai Perdana Menteri gagal juga. Kini giliran TS Muhyiddin pula sebagai Perdana Menteri dikatakan pelantikan yang tidak sahih. Mengapa Tun tidak nayatakan dengan jelas tentang kebolehan dan kemampuan DS Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri pula sedangkan pernah teruji kemampuan beliau buat seketika bila mana Tun memberikan peluang kepadanya suatu ketika pada tahun 1990an dahulu.

Tun mungkin juga sedar dan tahu bahawa kemenangan PRU14 yang lalu adalah atas faktor Anwar walaupun beliau masih di penjara. Tun juga tahu pengaruh dan peranan Anwar dalam menentukan kemenangan PRU14 itu, jikalau tidak masakan Tun sanggup ‘mencemar duli’ berjumpa dengan Anwar ketika beliau masih dipenjara. Dan perlu diingat juga bahawa faktor kemenangan PRU14 sedikit sebanyak disebabkan janji Pakatan Harapan untuk menyerahkan jawatan Perdana Menteri kepada beliau selepas Tun memegangnya buat seketika.

Rakyat Malaysia dari semua bangsa agak kecewa apabila melihat tidak nampak ‘riak’ yang Tun akan menyerahkan jawatan Perdana Menteri itu kepada Anwar ( dah menjadi sejarah pun ). Tun boleh menyatakan ‘belum sampai masanya’ namun bak kata orang tua-tua, ‘ sekilas ikan di air sudah diketahui jantan betinanya’.

Kini tugas dan peranan yang Tun akan hadapi adalah amat besar tetapi dapat dipermudahkan hanya dengan satu kenyataan Tun ia itu, ‘ sudah sampai masanya jawatan Perdana Menteri diserahkan kepada DS Anwar Ibrahim’. Saya yakin insyallah semuanya akan selesai dan mengembirakan rakyat Malaysia keseluruhannya. Malah ada yang berada di pihak Perikatan Nasional pun akan berpindah kerusi.

Percayalah. Insyallah.

abuhassandam
21 Mei 2020




1 comment:

  1. Klu xselari dgn khendak dia...xsahih...xsah...pndgn sblh pihak...xdemokratik...umno lmpt msuk bersatu itu hak mp...bila lmpt kluar dr bersatu...itu khianat mandat rkyat...Agongpun bwh tapak kaki dia je...brsusah pyh Agong mleraikn kmelut politik yg dia cetuskn...tp Agong xlbh bila prlu ambl bila tdk cmpkkn bgtu aje...besar btul ego manusia sorg ni...kbiasan org Islam kita apabila smp usia bersara smua mdekati msjid...ingt pd Allah byk2...sbb smua tahu slps ini ada prkara sgt besar yg pasti akn d lalui stiap org...tiada lg dunia dlm hati mrk...mrintih mohon ampun pd Allah atas sgla salah & silap d masa lalu...tp lain benar yg sorg ni...tatkala usia yg sdh sgt d pghujung tp msih lg xmmpu mmbuang dunia dr dlm hatinya...

    ReplyDelete