SENIMAN BUJANG LAPOK
Selesai
saja aku mendapat keputusan peperiksaan LCE ( Lower Certificate of Education
Examination – lebih kurang macam PT3 sekarang ler) aku dan Chan Siew terus
pergi ke panggung Rex Kuala Kangsar untuk menonton filem yang sedang hangat
ketika itu – ‘Seniman Bujang Lapok’. Tahun 1961.
Memang
aku menunggu-nunggu sangat untuk menonton filem berkenaan. Dan kebetulan pula
keputusan LCE yang baru aku perolehi
ketika itu amat memuaskan. Lantas aku mempelawa Chan Siew untuk bersama aku menonton
filem P.Ramlee berkenaan. Dan Chan Siew adalah peminat P.Ramlee tegar. Seingat
aku tidak satu pun filem P.Ramlee yang dia tak tengok. Tanyalah filem apa pun.
Pasti dia boleh ceritakan. Itulah kehebatan Chan Siew. Kini Chan Siew sudah
tiada, lebih awal meninggalkan aku.
‘Tugas’
untuk mengambil tiket wayang berkenaan aku serahkan kepada Chan Siew. Tidak
mudah membeli tiket wayang pada ketika itu. Bukan macam sekarang. Beratur.
Zaman dulu terpaksa ‘berebut-rebut’ menggunakan kekuatan untuk mendapatkan
tiket. Oleh kerana Chan Siew mempunyai tubuh yang besar dan gagah orangnya maka
‘tugas’ itu terserah kepadanya.
Memang
panggung wayang akan penuh sesak apabila filem P.Ramlee ditayangkan. Apatah
lagi apabila siri ‘Bujang Lapok’ ditayangkan. Pendek kata amatlah ‘terhina’
kalau anak muda dari Sayong atau Teroso atau Cegar Galah atau Padang Rengas
atau Sauk atau Talang atau Manong yang tidak menonton filem P.Ramlee. Dan
amatlah ‘terhina’ sekiranya anak muda tidak tahu lirik lagu ‘Gelora’
sebagaimana yang dinyanyikan oleh P.Ramlee dan Saloma. Sekurang-kurangnya dapat
‘menyanyikan’ dalam bentuk siulan.
Begitulah
hebatnya P.Ramlee pada ketika itu. Macam drama ‘Suri Hati Mr Pilot’ yang
menjadi kegilaan anak muda kini. Macam itulah lebih kurang.
Chan
Siew dan aku ambil tiket ‘2nd Class’ yang berharga 65 sen. Duduk
tengah-tengah. Nak ambil tiket ‘1st Class’ terlalu mahal bagi aku.
RM1.05 sen. Tak cukup duit. Nak ambil tiket
‘3rd Class” di depan sangat pula.
Tiga
puluh minit sebelum wayang ditayangkan, kami sudah berada di kerusi
masing-masing, memerhatikan gelagat penonton-penonton yang sudah mula masuk
mengambil tempat. Kebanyakannya anak-anak muda ler. Gelagat mereka amat berbeza
dengan anak muda ketika ini. Agaknya ler kerana aku pun sudah tiga puluh tahun
tak masuk panggung!
Aku
pasti tidak ada yang berani membawa pasangan ( maksud aku yang bukan suami
isteri yang sah). Perbuatan sedemikian agak sumbang di mata masyarakat pada
ketika itu. Dan tidak ada yang berani melanggar ‘adat’ dan budaya berkenaan (walaupun
terdapat juga yang berani berbuat demikian tetapi tak ramai).
Ada
juga para penonton yang sudah pun memasuki panggung tetapi tidak mahu duduk di
kerusinya. Mereka lebih suka berdiri bersandar pada dinding panggung. Aku tak
tahu apa tujuan mereka berbuat demikian. Cuma yang dapat aku fikirkan ialah
mereka merasa begitu ‘bangga’ dapat hadir di situ untuk menonton filem. Dan
yang lebih penting lagi bahawa kehadiran mereka itu diketahui oleh kenalan yang
sama-sama menonton filem berkenaan terutama anak gadis yang datang dari kampung
yang sama. Mereka merasa bangga berbuat demikian.
Aku
tak tahu bagaimana sikap penonton kini apabila menonton filem-filem tertentu
sebab sebagaimana aku katakan tadi, sudah tiga puluh tahun aku tidak menonton
wayang di panggung. Tetapi sikap penonton tahun-tahun 60an adalah luar biasa.
Seolah-olah penonton ‘tenggelam’ bersama dengan watak yang ditonton oleh
mereka. Akan kedengaranlah ‘komen-komen’ dari penonton tentang watak-watak yang
sedang dihayati oleh mereka.
Ramai
yang akan menangis apabila muncul babak sedih dalam cerita berkenaan. Dan
sememangnya orang Melayu terutama gadis-gadis Melayu amat sensitif dan mudah
menangis. Pada ketika itu. Mungkin sekarang juga begitu. Dan yang aku pasti
penonton Melayu amat ‘tidak suka’ kepada Salleh Kamil atau A. Rahim atau
Shariff Dol ( dalam filem Seniman Bujang Lapok).
Penonton
akan bertepuk tangan, bersorak apabila timbul pergaduhan antara Hero dan Crook
bagi menyelamatkan herioinnya. Dalam hal filem Seniman Bujang Lapok, apabila
timbul pergaduhan antara P.Ramlee dan Shariff Dol yang ingin menghawini Saloma.
Para
muda muda-mudi dari kampong Sayong, Ketior, Kati, Manong akan berasa lega dan
berpuas hati selama dua jam setelah menonton filem P.Ramlee berkenaan. Chan
Siew dan aku juga terhibur tetapi tidaklah seperti penonton-penonton lain yang
betul-betul ‘tenggelam’ dan menghayati filem berkenaan.
Tak
lama selepas itu P.Ramlee dan Saloma pun bernikah (betul-betul). Peminatnya
amat gembira mendengar yang P.Ramlee dan Saloma berkahwin.
abuhassanadam
21 Disember 2016
No comments:
Post a Comment