Thursday, November 28, 2019

MENGAPA SEKOLAH ANTARABANGSA JADI PILIHAN?


MENGAPA SEKOLAH ANTARABANGSA JADI PILIHAN?

            Jawapan yang tidak perlu berfikir panjang-panjang ialah kerana sekolah antarabangsa lebih baik dari sekolah kerajaan. Itu merupakan jawapan yang tidak perlu banyak berfikir dan tidak perlu dianalysis. Ringkas.

            Sebenarnya tajuk muka depan akhbar Berita Harian bertarikh 18 November 2019 yang bertajuk, ‘Sekolah antarabangsa jadi pilihan’ merupakan tajuk yang amat penting yang memerlukan pemerhataian banyak pihak terutama pihak Kementerian Pendidikan Malaysia. Dan yang lebih penting lagi sepatutnya Menteri Pendidikan sudah pun memberikan ‘responsnya’ berkaitan dengan tajuk ini.

            Sedar tak sedar bilangan pelajar Malaysia yang menuntut di Sekolah antarabangsa pada tahun 2019 sudah melebihi dua kali ganda pelajar dari luar negara (Pelajar Malaysia – 44,575 sedangkan pelajar bukan warganegara Malaysia – 25,220). Jumlah keseluruhan pelajar yang menuntut di sekolah antarabangsa berjumlah 69,795 orang berbanding pada tahun 2010 hanya berjumlah 19,929 orang. Itu merupakan satu peningkatan yang agak drastik.

            Penganalisis merasakan fenomena sedemikian merupakan sesuatu yang membimbangkan kerana kononnya ‘subjek Bahasa Melayu dan Sejarah yang wajib diajar di sekolah antarabangsa juga tidak cukup untuk membina jati diri pelajar tempatan yang mengikuti pengajian di institusi itu’. Demikian kata Teo Kok Seong, Felo Utama Institute Kajian Etnik (KITA), University Kebangsaan Malaysia (UKM). Bukan tugas aku untuk menyokong atau mempertikaikan pendapat beliau. Mungkin betul dan mungkin tidak berapa betul.

            Aku lebih condong untuk memperkatakan tentang mengapa ibu bapa yang berkemampuan sanggup membelanjakan puluhan ribu ringgit setahun untuk menghantar anak-anak mereka belajar di sekolah antarabangsa. Dan mengapa terdapat peningkatan yang begitu drastik ibu bapa yang menghantar anak mereka ke sekolah berkenaan. Apakah para ibu bapa yang berkemampuan sudah hilang keyakinan kepada sekolah-sekolah kerajaan untuk menyerahkan anak mereka menimba pelajaran di sana?

            Bermula pada tahun 2010 hanya terdapat 8,077 orang pelajar Malaysia yang belajar di sekolah antarabangsa. Dan dalam masa sepuluh tahun jumlah itu meningkat kepada 44,575 orang. Menampakkan peningkatan itu terus bertambah dari setahun ke tahun. Menampakkan bahawa ibu bapa yang berkemampuan sudah mula ‘meindahkan’ anak mereka dari sekolah kerajaan ke sekolah antarabangsa. Apakah tindakan yang dilakukan oleh ibu bapa berkenaan harus dianggap tidak patriotik dengan ‘mengenepikan’ sekolah kerajaan?

            Ibu bapa mana yang tidak sayangkan anak dan yang tidak mementingkan pendidikan anak demi masa depan mereka. Tentulah ibu bapa yang berkemampuan akan berlumba-lumba untuk mendapatkan pendidikan yang terbaik untuk anak-anak mereka, apatah lagi ibu bapa berkenaan sudahpun menyediakan simpanan dan peruntukan yang mencukupi untuk keperluan pendidikan anak-anak mereka. Lantas wang bukan lagi menjadi persoalan dan pertimbangan mereka dan yang dipentingkan tentulah kualiti pendidikan yang diterima.

            Bertolak dari keadaan sedemikian tentulah timbul persoalan tentang mengapa ibubapa yang berkemampuan itu memilih sekolah antarabangsa dan ‘meninggalkan’ sekolah kerajaan. Mahu tidak mahu semua pihak harus mengakui adanya kelemahan dalam sistem pembelajaran di sekolah-sekolah kerajaan. Pastinya kelengkapan pembelajaran di sekolah kerajaan tidak dapat menandingi kelengkapan yang ada di sekolah-sekolah antarabangsa. Namun begitu harus juga ada persediaan yang mencukupi untuk menyediakan pendidikan ala kurun ke 21 dis sekolah-sekolah kerajaan.

            Walaupun Menteri Pendidikan dan pihak Kementerian Pendidikan merasakan bahawa sekolah kerajaan sudah cukup bersedia dengan berbagai kelengkapan dan cara pengajaran dan pembelajaran yang canggih untuk menghadapi Kurun ke 21 ini, namun perpindahan yang agak ketara ke sekolah antarabangsa itu seharusnya membuka mata pelaksana dasar di Kementerian Pendidikan. Tidak harus ada perasaan ‘syok sendiri’ dengan mengatakan bahawa pengajaran dan pembelajaran yang berjalan kini sudah boleh dianggap sesuai untuk era globalisasi dunia.

            Pihak kementerian pendidikan seharusnya tidak berasa ‘segan dan malu’ untuk meninjau apakah yang sedang berlaku disekolah-sekolah antarabangsa yang menyebabkan ‘penghijrahan’ yang ketara ke sekolah-sekolah antarabangsa. Harus diadakan ‘penempatan’ guru-guru dari sekolah kerajaan di sekolah antarabangsa demi untuk meninjau dan mempelajari cara-cara pengajaran dan pembelajaran di sekolah berkenaan. Tentulah jauh pencapaian yang dilakukan oleh sekolah antarabangsa yang menyebabkan ibu bapa ‘berduyun-duyun’ menghantar anak-anak mereka di sana.

            Salah satu faktor yang menyebabkan berlaku perpindahan berkenaan adalah disebabkan oleh kebebasan ibu bapa untuk berinteraksi dengan guru-guru meninjau tentang perkembangan pelajaran anak-anak mereka. Tidak pula bermakna di sekolah-sekolah kerajaan, ibu bapa tidak berbuat demikian. Bezanya ialah di sekolah-sekolah antarabangsa ibu bapa sedar yang mereka ‘melabur’ wang yang begitu banyak terhadap pendidikan anak-anak mereka dan dengan demikian mereka mengharapkan ‘pelaburan’ mereka mendatangkan faedah yang maksimum. Lantas guru-guru di sekolah antarabangsa juga perlu bersiap-siaga apabila mengahadapi ibu bapa pada ‘Report Card Day’.

            Guru-guru disekolah antarabangsa bukan sahaja diawasi oleh pentadbir sekolah tetapi diawasi juga oleh ibu bapa. Ibu bapa tidak segan-segan mengkritik apa yang dilakukan oleh para guru disekolah kerana mereka merasa bertanggungjawab terhadap pelajaran anak-anak mereka. Guru ada ‘suara’ menentukan kehadiran seseorang guru untuk mengajar anak-anak mereka. Sekiranya prestasi guru tidak menepati harapan yang diperlukan maka guru-guru akan dilepaskan jawatan dari sekolah berkenaan.

            Keadaan kebimbangan yang dihadapi oleh pihak kerajaan kini bukan sahaja ramainya pelajar-pelajar Malaysia yang belajar di sekolah-sekolah antarabangsa, tetapi ramai juga pelajar Melayu yang ‘berhijrah’ ke sekolah-sekolah Cina. Aku tidak memiliki statistik mengenai keadaan ini tetapi berdasarkan pemerhatian dan cakap-cakap perkembangan sedemikian agak membimbangkan.

            Kementerian Pendidikan dan khususnya Menteri Pendidikan harus mengambil perhatian serious tentang hal sedemikian dan bukan sekadar memperkenalkan kasut hitam di sekolah-sekolah.

abuhassanadam
28 November 2019 

1 comment:

  1. If you're looking to lose weight then you absolutely have to start using this totally brand new tailor-made keto diet.

    To create this service, licenced nutritionists, fitness couches, and professional cooks have joined together to develop keto meal plans that are efficient, suitable, economically-efficient, and delightful.

    Since their launch in 2019, thousands of individuals have already remodeled their body and health with the benefits a professional keto diet can give.

    Speaking of benefits; in this link, you'll discover 8 scientifically-proven ones offered by the keto diet.

    ReplyDelete