Wednesday, November 27, 2019

MUSTAHIL TUN MAHATHIR SEORANG SAHAJA YANG BOLEH...


MUSTAHIL TUN MAHATHIR SEORANG SAHAJA YANG BOLEH...

            Aku tak kata Tun Mahathir tidak boleh dengan berkesan mendtadbir negara Malaysia yang tercinta ini. Telah terbukti berpuluh tahun Tun Mahathir telah mengangkat martabat dan maruah negara ini dari 1981 sehingga 2003 sehinggakan Malaysia sudah mula diegani dan dianggap sebagai ‘harimau Asia’ yang baru muncul. Menunjukkan yang bangsa kita memiliki seorang negarawan yang ulung yang boleh ‘bersepak-terajang’ di pentas dunia antara bangsa.

            Atas landasan sedemikianlah rakyat menghimpunkan doa agar Tun Mahathir dapat kembali semula ke pentas yang pernah dilaluinya ia itu menjadi Perdana Menteri Malaysia bagi kali kedua setelah dilihat bahawa negara Malaysia yang kaya raya ini hapir-hampir muflis dibawah kepimpinan Barian Nasional. Rata-rata rakyat amat bimbang dengan keadaan negara menjelang PRU 14 yang mana diperhatikan sekiranya regim lama tidak ditumbangkan, maka kita amat bimbang negara Malaysia menjadi ‘padang jarak padang terkukur’. Lantas rakyat mencari pemimpin yang boleh memperbetul dan ‘menebus’ kembali maruah negara yang hampir hilang.

            Rakyat pada umumnya meletakkan harapan untuk menebus maruah negara ini dan memimpin rakyat terbanyak kepada dua tokoh ia itu Tun Mahathir dan Saudara Anwar Ibrahim. Mungkin sekiranya Saudara Anwar Ibrahim berada ‘di luar’ ketika menghadapi PRU14, maka Tun Mahathir tidak ditonjolkan untuk mempimpin negara ini buat kali kedua. Munghkin. Ini disebabkan keyakinan rakyat yang begitu tinggi juga kepada Saudara Anwar Ibrahim. Malangnya disebabkan Saudara Anwar berada ‘di dalam’ maka mahu tidak mahu Tun Mahathir terpaksa juga memikul tanggungjawab yang amat berat ini.

            Pakatan Harapan yang ditubuhkan pada ketika itu kelihatan lebih kuat dan berpengaruh dengan ‘campurtangan’ Saudara Anwar Ibrahim. Dengan sebab itulah  Tun Mahathir sanggup ‘menyembah duli’ ketika Saudara Anwar masih dipenjara, dengan melupakan segala ‘persengketaan politik’ dan ‘mengubati luka lama’ demi kepentingan untuk memperbetulkan keadaan negara yang sudah hampir ‘hancur lebur’ disebabkan kepimpinan pemimpin Barisan Nasional lampau.

            Pakatan Harapan terus memenangi PRU 14 dan Tun Mahathir dilantik sebagai Perdana Menteri (buat sementara) sehinggalah Saudara Anwar dapat pengampunan dari Sri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agung. Apa yang diharap dan dirancang berjaya dimakbulkan oleh Allah.

            Keputusan PRK di Tanjung Piai membuka mata rakyat Malaysia. Tidak pernah berlaku keputusan PRK yang begitu mengejutkan rakyat negara ini. Bukan sahaja pihak pembangkang dapat mengalahkan pihak kerajaan (PH) tetapi pihak Kerajaan (PH) ditewaskan dengan majoriti yang amat memeranjatkan. Dan yang anihnya lagi ialah rakyat Malaysia pada umumnya tidak mberasa sedih dan terkejut dengan kekalahan PH sedemikian kerana seolah-olah memang telah di duga bahawa PH akan kalah dalam ‘pertempuran’ itu.

            Seolah-olah tidak ada siapa pun yang menduga PH akan menang. Seolah-olah dengan sendirinya menunjukkan bahawa rakyat memberikan isyarat ‘GAGAL’ kepada pemerintahan selama  hampir dua tahun. Berbagai-bagai alasan diberikan mengapa PH mengalami kekalahan teruk dalam PRK berkenaan. Kesannya hanya seperti ‘mencurahkan air di daun keladi’. Rakyat tidak lagi mahu meperdulikan segala alasan dan hujah yang diberikan. Mungkin ada segelintir ahli Parti Bersatu yang ‘bermati-matian’ cuba memepertahankan hujjah mengapa kekalahan sedemikian berlaku.

            Jika diperincikan Tun Mahathir tidak boleh dipersalahkan dengan kekalahan di Tanjung Piai itu. Tentulah tidak mungkin seorang Perdana Menteri dan juga sebagai Presiden Pakatan Harapan akan turun padang untuk sama-sama berkempen di PRK Tanjung Piai. Tidak pernah berlaku keadaan sedemikian. Rasanya jika sekiranya Tun Mahathir sendiri pun yang turun berkempen, besar kemungkinannya PH akan kalah juga. Mungkin. Itu hanyalah sebagai andaian.

            Sebenarnya rakyat tidak dapat diyakinkan tentang keberkesanan pentadbiran PH selama hampir dua tahun. Para menteri Pakatan Harapan boleh memberikan berbagai alasan dan sebab mengapa keadaan terjadi demikian. Mungkin segelintir ada yang ‘termakan’ dengan hujah sedemikian namun umumnya merasakan bahawa para pemimpin PH yang menang masih ‘mengelamun dan bermimpi’ mengenangkan ‘diri sebagai pemerintah’ yang tidak banyak bezanya dengan apa yang dilakukan oleh pentadbiran Barisan Nasional. Lantas untuk ‘mengajar’nya ialah dengan cara melalui peti undi.

            Walaupun Tun Mahathir tidak boleh dipersalahkan, tetapi sebagai seorang ketua beliaulah akan bertanggungjawab diatas kekalahan demikian. Tun Mahathirlah yang patut dipertanggungjawabkan kerana memilih menteri yang dianggap setengah pihak hanya layak sebagai ‘penyelia kelas dewasa’ sajaja ataupun hanya layak sebagai ‘salesman’ menjual kereta ataupun ramai yang merasakan bahawa mereka hanya layak sebagai ‘penjual nasi lemak’ sahaja. Semacam tidak ada dasar yang konkrit yang boleh ‘membuka mata’ rakyat. Rakyat tertunggu-tunggu sesuatu yang boleh dimanfaatkan sebagaimana yang telah dijanjikan. Itulah persepsi rakyat yang membawa kepada kekalahan di Tanjung Piai. Mungkin.

            Dengan jelas menampakkan bahawa Tun Mahathir juga bukan lagi seperti Tun Mahathir pada tahun 1980an dan 1990an yang boleh ‘berpencak dengan rancak di pentas dunia’. Bukan lagi yang boleh berdepan dengan ‘garang’ memperlekehkan Persidangan Komanwel ataupun Tun Mahathir yang digeruni juga oleh Margaret Thatcher ataupun Tun Mahathir yang dengan lantang menyuarakan ‘buy British last’. Rakyat memahami mengapa Tun Mahathir tidak sepantas dulu. Usianya juga mempengaruhi tindakan beliau.

            Mungkin sudah sampai masanya dan sesuai berlaku ‘the changing of the guard’ dan ‘baton’ diserahkan kepada Saudara Anwar Ibrahim sebagaimana yang telah diputuskan oleh pucuk Kepimpinan Pakatan Harapan dalam mesyuarat sebelum PRU 14 yang lalu.

abuhassanadam
27 November 2019




1 comment:

  1. As reported by Stanford Medical, It is in fact the SINGLE reason women in this country live 10 years more and weigh on average 19 kilos less than us.

    (And actually, it is not about genetics or some secret-exercise and absolutely EVERYTHING to do with "how" they are eating.)

    P.S, I said "HOW", and not "WHAT"...

    Tap this link to reveal if this little questionnaire can help you unlock your true weight loss potential

    ReplyDelete