Friday, March 6, 2015

ANTARA DR HAMKA DAN USTAZ  KAZIM

Terkejut juga aku apabila membaca berita tentang ‘penolakan’ Ustaz Kazim untuk mengadakan ceramah di Perlis oleh Mufti Perlis dengan alasan, "Jabatan ini tidak bersetuju dengan pemilihan panel Datuk Kazim Elyas (sic) kerana beliau sering terlibat dengan pembacaan riwayat-riwayat palsu," sebagaimana dinyatakan dalam suratnya bertarikh 27 Februari 2015.

Kisah penolakan penceramah oleh Mufti telah pun berlaku di Johor pada tahun 1960 apabila Mufti Johor ketika itu melarang Dr. Hamka untuk menyampaikan ceramah di negeri itu. Hanya alasan penolakan sahaja yang berbeza dengan apa yang dilakukan oleh Mufti Perlis itu.

Penjelasan Dr. Hamka ialah, “ Saya sudah mengalami satu bukti bagaimana bangkrutnya (gagalnya) kekolotan dipertahankan dengan kekuasaan di Johor itu pada tahun 1960. Mufti Johor telah mengenal saya sebagai Kaum Muda dan Wahabi dari Indonesia. Setelah mendengar bahawa saya akan datang ke beberapa negeri dalam kerajaan Johor, Mufti memerintahkan kepada seluruh kadhi-kadhi dalam kerajaan Johor, menyuruh tutup pintu  sekalaian masjid dalam kerajaan Johor, buat Hamka mengadakan syarahan (tabligh-ceramah)

Akhirnya apa yang terjadi? Saya masih berada dalam sebuah Guesthouse di Melaka, telah datang utusan dari D.O (District Officer – Pegawai Daerah) Muar, meminta supaya saya datang ke Muar mengadakan syarahan. Bukankah Mufti melarang saya bersyarah di masjid? Tanya saya. Utusan D.O. itu menjawab sambil tersenyum: kuasa mufti hanya di masjid, ditempat-tempat di luar masjid, seumpama tanah lapang tidak ada kuasa mufti. Apatah lagi kalau Tuan Hamka yang bersyarah di masjid pun tidak akan muat.

Begitulah saya terus bersyarah di Sindian, Kluang, Batu Pahat dan kota Johor sendiri…” Petikan dari artikel “ Masalah Khialfiah dan Tentang Taqlid dan Ijtihad” oleh Dr. HAMKA.

Aku melihat ‘pertembungan’ antara Ustaz Kazim dengan Dr Asri dari sudut sesuatu yang positif khususnya kepada masyarakat umum yang selama ini tidak pernah mempersoalkan langsung pengisian yang diajarkan oleh penceramah agama  di masjid-masjid dan di surau. Sudah sekian lama masyarakat Islam di Malaysia ‘ditugaskan’ untuk menjadi ‘tukang dengar’ dan ‘tukang angguk’ tentang apa saja yang disampaikan oleh penceramah-penceramah berkenaan.

Kadang-kadang terdetik juga di hati pendengar untuk menyoal sesuatu tentang fakta yang disampaikan oleh penceramah agama kita tetapi ramai yang takut dituduh cuba mempersoalkan sesuatu yang bertentangan dengan akidah. Dan kebiasaannya apa yang disampaikan oleh para pencermah adalah sebagai sesuatu yang ‘muktamad’ dan tidak boleh dipersoalkan oleh sesiapa terutama golongan pendengar yang dianggap jahil itu.

Dengan cara dan ‘body language’ disertai pula antonasi suaranya, maka para penceramah seolah-olah ‘menyalahkan’ pendengar dengan contoh-contoh yang meletakkan kesalahan kepada para pendengar dan menganggap apa yang disampaikan oleh mereka itu betul belaka. Keadaan sebegini telah pun aku perhatikan berlaku semenjak zaman berzaman di mana tidak ramai yang berani menyoal penceramah walaupun dirasakan sesuatu yang bertentangan dengan pendapat si pendengar.

Satu trend yang sedang menular kini ialah majlis ilmu kini sudah bertukar menjadi ‘pasar minggu’. Para penceramah bukan sahaja datang untuk menyampaikan ceramah tetapi kedatangannya adalah juga untuk menjual kitab-kitab yang dikarang oleh mereka. Dan kita tidak tahu samada buku-buku agama yang dikarang itu adakah betul-betul authentic dan tidak bercanggah dengan akidah
Bukan sekadar buku agama tetapi mereka juga menjual ‘air penawar untuk terang hati’ ‘kismis’ yang boleh ‘menerang hati’ dan berbagai-bagai perkara lagi untuk ‘menerang hati’.

Perniagaan yang dijalankan terus ‘subur’ memandangkan kegiatan sebegini amat sesuai dengan sikap setengah orang Melayu Islam yang ingin mengambil jalan pintas untuk mendapat kejayaan dalam peperiksaan. Semenjak zaman berzaman ‘air penawar terang hati’ telah memainkan peranan penting dalam kehidupan dan budaya orang Melayu terutama bagi ibu bapa yang mana anak mereka berada dalam kelas peperiksaan. Nampaknya sampai kini kegiatan sebgini masih berlelauasa. Aku tidak dapat mempastikan bahawa keadaan sebegini juga merupakan antara aktiviti mengimarahkan masjid dan surau…….Mungkin…

Dan antara keluhan yang sentiasa di dengar kini juga ialah tentang bayaran untuk seorang penceramah kini adalah terlalu tiggi dan sukar bagi masjid-masjid kampung ( yang kekurangan wang) untuk menjemput penceramah-penceramah yang kredible. Lagi pun penceramah agama (Ustaz Korporat) sedemikian akan memilih untuk pergi ke majlis-majlis yang dianjurkan oleh golongan korporat. Dengan demikian akan ketinggalanlah masjid-masjid dan surau di kampung yang tidak memiliki ongkos yang lumayan untuk membiayai penceramah berkenaan.

Aku merasakan bahawa sudah sampai masanya segala seminar dan simposium yang dianjurkan oleh JAKIM di peringkat kebangsaan dan negeri membincangkan tentang peranan penting yang harus dimainkan oleh golongan agama untuk mengubah sikap orang Melayu/Islam dalam menempuh zaman yang serba mencabar ini.

Dan yang paling penting sekali ialah harus dimulakan usaha sedemikian dengan pegawai-pegawai JAKIM itu sendiri. Dan tidak salah dan janggal agaknya juga sekiranya Menteri di Jabatan Perdana Menteri itu sendiri ‘turun padang’…..

Bukankah itu merupakan amalan Rasulullah……..


abuhassanadam
6 Mac 2015



6 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Saya setuju dgn kamisah, penulisan dr maza sentiasa saya baca, byk ilmu yg beliau sampaikan secara ilmiah. Byk penceramah bebas menyelitkan lawak jenaka dan nyanyian meniru lagu utk menarik pendengar tapi perlu diingatkan bahawa jenaka bkn sahaja wujud melalui cerita perbandingan tetapi boleh dibuat dgn pelbagai cara seperti nada suara, bahasa badan, olahan cara penyampaian dan lain lain. Apa yang pak abu ulas dalam artikel ini mmg tepat dan cadangan yang baik demi perkembangan islam

    ReplyDelete
  3. Razif, Kamisah,

    Anda sebagai jenerasi penerus harus tampil menyuarakan pandangan secara jujur dan ikhlas demi kebaikan bangsa. Syabas!

    Pak Abu

    ReplyDelete
  4. Tahniah tuan ats artikel menjentik minda dengan analogi silam.Sy sendiri byk membaca pnulisan Dr MAZA dan mendapt byk pencerahan terhadap salah laku dan amalan yg sudah terbiasa selama ini. Mungkin beliau belum boleh dinamakan sebagai mujaddid,tp buah fikirannya yg bersandarkan kepada nas2 yg jelas membantu kami membuat penilaian semula terhadap apa yang kami fikir, amal yg sgt selesa dipraktikkan selama ini.T kasih Dr MAZA.

    ReplyDelete
  5. Tahniah tuan ats artikel menjentik minda dengan analogi silam.Sy sendiri byk membaca pnulisan Dr MAZA dan mendapt byk pencerahan terhadap salah laku dan amalan yg sudah terbiasa selama ini. Mungkin beliau belum boleh dinamakan sebagai mujaddid,tp buah fikirannya yg bersandarkan kepada nas2 yg jelas membantu kami membuat penilaian semula terhadap apa yang kami fikir, amal yg sgt selesa dipraktikkan selama ini.T kasih Dr MAZA.

    ReplyDelete
  6. Amir,

    Gembira melihat perkembangan minda yang kritikal dikalangan orang muda kini.

    Pak Abu

    ReplyDelete