Monday, June 22, 2015

NASI MINYAK PAK AJID

            Setiap kali aku menghadapi hidangan berbuka puasa bersama keluarga kini, entah macam mana tidak akan terlepas ingatan aku kepada keadaan berbuka puasa yang aku ‘nikmati’ ketika aku masih kecil dulu-dulu. Ketika itu sememangnya dalam keadaan serba kekurangan. Ada makanan tetapi tidaklah seperti yang dinikmati oleh kebanyakan keluarga kini. Ada kuih tetapi hanya sejenis kuih yang dapat dihidangkan. Ada lauk untuk ‘menemani’ nasi tetapi mungkin sekadar Gulai Lemak Ikan Haruan ataupun mungkin Gulai Telur Itik Air yang dibela oleh Opah. Untuk hidangan waktu Sahur pula mungkin itu jugalah lauknya (sekiranya masih berlebihan). Jikalau tidak hanya berlaukkan Ikan Belanak yang dibakar.

            Rata-rata itulah keadaan ‘hidangan’ dan makanan yang dinikmati oleh kebanyakan orang kampung aku pada ketika itu (1950an). Miskin. Namun mungkin ramai kanak-kanak kini tidak yakin apabila aku katakan bahawa hanya pada bulan Ramadhan sajalah anak-anak di kampung aku dapat menikmati makanan yang agak mewah. Pada bulan Ramadhanlah kami berpeluang menikmati jamuan Nasi Beriyani ketika berbuka puasa di surau kampung kami. Itu pun pada malam 27 Ramdhan atau Tujuh Likor yang dianggap malam yang agak istemewa. Dan hanya dapat menikmati makan sedemikian hanya pada bulan Ramadhan yang akan datang. Maknanya sepanjang tahun kami tidak berpeluang menikmati makanan-makanan yang sedemikian.

            Berbanding dengan kanak-kanak zaman ini yang sudah ‘muak’ dan jemu memikmati makanan sedemikian.  Setiap majlis khenduri kahwin samada di kampung atau di bandar pastinya nasi minyak atau nasi beriyani yang dihidangkan. Berbanding dengan zaman dahulu adalah terlalu ‘glamorous’ jika berpeluag menikmati makanan berlaukan daging ayam atau daging lembu. Hanya pada hari-hari kebesaran seperti Hari Raya saja yang kami berpeluang menikmati makanan sedemikian.

            Pada majlis berbuka puasa di surau pada malam-malam biasa, hidangannya adalah ‘Kanji’ atau Bubur Lambuk yang dimasak oleh Pak Daman dan kemudiannya diambil alih oleh Pak Ajid setelah Pak Daman meninggal dunia. Dan kebiasaannya ‘Kanji’ di surau Ekor Dusun dimakan dengan Kerabu atau ‘Pencuk’. Samada Kerabu Pucuk Paku atau Kerabu Taugeh ataupun Kerabu Nangka Muda. Bagi yang agak berada tentulah kerabu yang dihidangkan adalah Kerabu Taugeh.

            Suatu hal yang kadang menyebabkan air mataku mengalir kini ialah apabila aku menikmati buah kurma. Amat jauh bezanya buah kurma yang biasa aku makan ketika berbuka di surau Ekor Dusun dulu. Kini baru aku terfikir bahawa kualiti buah Kurma yang aku dan kawan-kawan makan pada ketika itu adalah dari kualiti yang amat rendah. Mungkin buah Kurma yang aku makan itu adalah buah kurma yang sudah tidak berguna lagi. Aku katakan begitu kerana pada buah kurma yang kami makan pada ketika berbuka puasa di surau Ekor Dusun dulu perlu dibasuh terlebih dahulu untuk menghilangan pasir-pasir yang melekat pada buah kurma berkenaan. Dengan sebab ltulah kuat aku mengatakan buah kurma yang dimakan oleh anak-anak kampung (yang miskin) pada ketika itu adalah buah kurma yang sudah jatuh ke bumi yang sudah ‘bertaraf’ untuk dibuang sahaja.

            Keadaan makan kurma yang sebegini ada kaitannya dengan pengalaman aku dan anak-anak mengutip Apple dan Pear di ladang Apple di Wenatchee Valley, USA yang mendapat jolokan ‘Apple Capital of The World’ pada suatu ketika dahulu. Kami dijemput untuk melawat ladang seorang kawan yang dipenuhi dengan pokok Apple dan Pear yang pada ketika itu sedang berbuah ranum dan hanya menunggu masa untuk dipetik. Melihatkan ‘pemandangan’ yang tidak pernah kelihatan sedemikian di negara kita, anak-anak aku ‘menggila’ memetik apple dari pokoknya lantas ‘memandang sebelah mata’ buah-buah apple yang ‘berlambak’ di atas tanah sedangkan apple-apple berkenaanlah yang mungkin dihantar ke negara kita Malaysia. Buah apple yang berlambak itulah yang dimakan oleh rakyat Malaysia, fikir aku.

            Jadi buah kurma yang terbuanglah yang jadi makanan aku dan anak-anak kampung lain ketika berbuka puasa. Tidak pernah aku terjumpa buah Kurma seperti yang aku nikmati sekarang samada di kedai Moh Khaw atau Barakath Store di Padang Rengas pada ketika itu. ‘Meghacun..’ kata orang Perak.

            Seperti yang aku jelaskan awal-awal tadi, Nasi Minyak atau Nasi Briyani hanya dapat dinikmtai pada Malam 27 atau Malam Tujuh Likor. Malam berkenaan dianggap malam istimewa bagi penduduk Ekor Dusun. Untuk mengadakan jamuan berkenaan, penduduk kampung membuat kutipan dalam bentuk wang untuk menjayakannya. Dan untuk menyediakan makanan berkenaan dijalankan secara bergotong royong pula. Pak Ajidlah sebagai ketuanya. Dan Pak Ajid sememangnya ‘pakar’ dalam hal memasak nasi minyak. Diwarisi dari ayahnya, Tok Aki Pandak Osman ( To Aki aku juga tu). Dan aku tidak pasti siapa pula yang akan mewarisi kepakaran Pak Ajid untuk menyediakan nasi minyak di kampung apabila Pak Ajid sudah tidak ada nanti.

            Kisah nasi minyak malam 27 sudah mula diwar-warkan pada awal Ramadhan lagi. Menunjukkan begitu ghairahnya anak kampung pada ketika itu untuk menikmati nasi minyak. Semacam ada ‘count-down’ pula. Dan apabila sampai MALAM 27, semua orang kampung berbuka puasa di surau Ekor Dusun. Mungkin untuk memeriahkan Malam 27 ataupun untuk menikmati Nasi Minyak Pak Ajid…..

            Setahun sekali……..

abuhassanadam
22 Jun 2015


8 comments:

  1. Assalamualaikum Pak Abu.. saya dah lama baca penulisan Pak Abu dan yg paling saya kagum,Pak Abu masih mampu mengingati nama nama orang kampung Pak Abu hingga sekarang.

    ReplyDelete
  2. Neff,

    Nama-nama itu adalah nama sebenar. Ceritanya pun bukan rekaan. Sebenarnya apa yang saya tuliskan merupakan 'social history'.

    Pak Abu

    ReplyDelete
  3. Assalam... saya amat tertarik dengan 'social history' yang dah banyak saudara catatkan. Memang tersentuh hati. Apa yang saudara kisahkan itu, banyak bersamaan dengan kehidupan saya di zaman kanak2 dulu, tahun 60an. Kehidupan kampung yang serba kekurangan... bezanya saya di perkampungan nelayan...

    ReplyDelete
  4. Shukri,

    Waalaikumsalam.

    Abadikan kisah-kisah di kampung nelayan saudara itu ketika usia masih mampu melakukannya.

    Pak Abu

    ReplyDelete
  5. Salam Pak Abu

    Tersentuh hati membaca nukilan Pak Abu kali ini. Ada persamaan dengan diri ini. Membesar di kg melayu di pinggir KL.

    ReplyDelete
  6. Innoza,

    Salam kembali.

    Apa yang saya nukilkan adalah kisah derita hidup orang Melayu sebenarnya. Anak-anak yang punya kesedaran harus berusaha membela nasib orang Melayu ( dengan tidak memusuhi golongan bukan Melayu) dengan cara yang tersendiri.

    Pak Abu

    ReplyDelete
  7. T kasih ayahanda kerana mengabadikan ayah mertua saya di sini...'pak ajid'...

    ReplyDelete
  8. Azilah,

    Masih segar dalam ingatan. Kadang-kadang mengalir juga setitik dua air mata.....Salam saya kepada Pak Ajid. Dah agak lama tak berjumpa.

    Pak Abu

    ReplyDelete