Friday, June 26, 2015

SEHINGGA TERLENA......

            Sudah dua kali Ramdhan, masjid di tempat aku menggunakan ‘khidmat’ imam dari Mesir untuk ‘mengemudikan’ solat terawih. Imam yang sama. Hafiz muda. Memang ‘sedap’ bacaannya. Panjang dan kadang-kadang mungkin ‘terlena’ dibuatnya. Ramai yang memuji-muji tentang ‘kehebatan’ imam dari Mesir ini terutama dari segi ‘sedap’ bunyi bacaannya. Berlagu dan berirama ‘kemesiran’.

            Berbanding dengan Encik Kontak dan Pak Din Kayat yang menjadi imam solat terawih di surau Ekor Dusun ( kampung aku), tentulah ibarat seperti malam dengan siang. Jauh bezanya bacaan mereka dibandingkan dengan bacaan imam dari Mesir di masjid tempat aku kini. Encik Kontak ‘boleh tahan’ juga berbanding dengan Pak Din Kayat yang bacaannya agak mendatar tetapi betul tajweednya. Jikalau imam Mesir ini membaca surah yang tentunya panjang sehingga terlena (kadang-kadang) Encik Kontak dan Pak Din Kayat hanya membaca ayat-ayat pendek – ayat lazim.

            Agak besar juga perbelanjaan yang terpaksa ditanggung oleh masjid di tempat aku untuk ‘mengimport’ imam Mesir ini. Tambang perjalanan dan elaunnya ketika berkhidmat di sini selama sebluan agak besar juga, namun disebabkan ‘kemampuan’ penduduk di sini menampung perbelanjaan demikian telah membolehkan imam berkenaan berkhidmat bagi tahun kedua. Dan aku difahamkan bahawa sebenarnya telah ada arahan dikeluarkan oleh pihak DYMM Sultan Selangor yang melarang ‘pengimportan’ imam-imam dari luar negara.

            Aku tidak tahu mengapa DYMM Sultan mengarahkan demikian. Mungkin juga agaknya Baginda Sultan mahukan keseragaman dalam hal-hal pengamalan agama di negeri Selangor. Baginda mungkin tidak mahu ada semacam perbezaan wujud antara masjid/surau yang mampu dengan masjid surau orang kurang mampu berbuat demikian. Mungkin Baginda takut dan bimbang akan timbul ‘perlumbaan’ antara masjid-masjid di negeri ini untuk ‘mengimport’ para imam dari luar negara khususnya dari Mesir dan Arab Saudi agaknya. Tetapi agaknya yang lebih dipentingkan oleh DYMM Sultan ialah supaya tidak berlaku pengabaian para hafiz tempatan yang tidak kurang juga kepakaran dalam mengendalikan solat terawih.

            Melihatkan keadaan yang berlaku kini terdetik juga difikiran aku untuk mempersoalkan sikap orang Melayu/ Islam di negara ini yang terlalu menghormati dan menyanjung orang luar berbading dengan orang tempatan dalam banyak hal. Semenjak zaman berzaman sikap orang Melayu yang sebegini terus menerus diamalkan dan semacam tidak ada titik noktahnya. Apa saja yang ‘berbau’ orang luar akan tetap disanjungi dan yang ‘berbau’ tempatan akan diketepikan. Semacam begitulah.

            Dengan sebab itulah agaknya ramai dikalangan orang Melayu yang kurang ilmu pengetahuan agamanya mengikut dan mengamalkan ajaran-ajaran sesat yang dibawa oleh ‘orang luar’. Orang Melayu mudah sangat percaya disamping mudah lupa. Masih ramai lagi orang Melayu ‘ Islam yang begitu taksub kepada kemampuan orang luar terutama yang datang dari Timur Tengah, India, Pakistan.  Pendek kata golongan yang berjubah, berjanggut panjang dan bermisai tebal sentiasa mendapat tempat di hati orang Melayu di negara kita. Pasti orang Melayu akan memberikan penghormatan yang melampau terhadapnya.

            Memang sedap dan lunak ‘lagu’ bacaan imam yang didatangkan dari Mesir itu. Kadang-kadang aku terfikir bahawa apakah aku sedang solat terawih ataupun sedang menikmati lagu Mesir yang didendangkan oleh seorang artis yang didatangkan dari Mesir. Dan kadang-kadang aku terfikir juga tentang apakah ada perbezaan antara bacaan imam Mesir ini dengan lagu-lagu Hindi yang dinyanyikan Muhammad Rafi (penyanyi Hindi sebelum Sharukh Khan). Memanglah ada perbezaannya. Yang ini solat terawih dan yang satu lagi itu filem ‘Junglee’.

             Mungkin tidak sepatutnya aku membuat perbandingan begitu. Namun hakikatnya begitulah. Disebabkan aku tidak mengtahui apa ‘biji-buah’ yang dibaca oleh imam berkenaan maka aku merasakan tidak banyak perbezaan antara apa yang ‘dilagukan’ oleh imam berkenaan dengan lagu Hinidi yang aku dengar. Salah aku juga kerana tidak mendalami dan memahami isi Al-Quran.

            Terlintas di kepala aku (bukanlah ketika aku kusyuk solat terawih!!) untuk memikirkan bahawa sudah sampai masanya DYMM Sultan di setiap negeri yang merupakan Ketua Agama Islam di negeri-negeri masing-masing mengarahkan agar diberikan tumpuan yang serious terhadap memahami isi Al-Quran. Maknanya penumpuan ke arah menafsir ayat-ayat al-Quran mesti dititik beratkan supaya umat Islam di Malaysia bukan sahaja mahir menghafal Al-Quran tetapi juga memahami sebenar-benarnya apa yang tertulis dalam Al-Quran.

            DYMM Sultan harus memulakan langkah sedemikian dengan mengarahkan Jabatan Agama Islam Negeri di Malaysia supaya setiap penceramah yang ingin menyampaikan ceramah diwajibkan menggunakan Al-Quran sebagai ‘buku teks’. Maknanya setiap ceramah yang disampaikan seharusnya mendasarkan ceramahnya kepada pentafsiran Al-Quran. Tauliah untuk menyampaikan ceramah di mana-mana sahaja di negeri-negeri berkenaan seharusnya diberikan kepada penceramah yang betul-betul berkebolehan dan berkemampuan menyampaikan ceramah yang bermutu berdasarkan Al-Quran dan Hadis.

            Maksudnya nanti, Insyallah akan betul-betul melahirkan ulama berkebolehan yang disegani dan bukan hanya sekadar sebagai ‘ulama kangkung’.

abuhassanadam
26 Jun 2015


No comments:

Post a Comment