MENYESAL atau BERUNTUNG MENJADI ORANG MELAYU!
Aku
baca saranan dan cadangan ahli bijak pandai negara tentang cara bagaimana untuk
memajukan orang Melayu dalam lapangan pendidikan. Pandangan mereka itu tentunya
bernas belaka apatah lagi datangnya dari tokoh-tokoh pendidikan negara seperti
Bekas Ketua pengarah Pelajaran Malaysia, Tan Sri Alimuddin Mohd. Dom, Prof. Tan
Sri Dr. Ibrahim Abu shah, Bekas Pengarah UITM, Ketua Kluster Sejarah, Warisan dan Sosiobudaya
Majlis Profesor Negara (MPN) Datuk Dr. Zainal Kling.
Selepas aku tilik
dan aku pandang, aku rasa pandangan dan saranan yang dikemukakan itu saolah-olah
ditujukan kepada masyarakat Melayu sekitar tahun 1940an atau 1950an. Dan
jikalau tak silap aku saranan dan pandangan sedemikian sentiasa dilaungkan oleh
tokoh-tokoh-tokoh seperti Zaaba, Aminuddin Baki, Ungku Umar dan beberapa orang
lain yang seangkatan dengan mereka. Dan tidak harus diperkecilkan juga peranan
guru-guru Melayu lepasan SITC Tanjung Malim yang sentiasa memperkatakan isu-isu
berkenaan – mencelikkan orang Melayu.
Semakin lama aku
baca pandangan yang dikemukakan itu lagi banyak persoalan yang ‘menendang’
benak aku.
·
Apakah orang Melayu masih mundur kini yang
memerlukan mereka diberikan ‘tongkat
semambu’ untuk mereka berdiri teguh?
·
Apakah tokoh-tokoh ini cuba untuk menidakkan
usaha kerajaan dalam memajukan pendidikan di negara ini?
·
Apakah puluhan, ataupun mungkin ratusan sekolah
berasrama penuh dan MRSM yang ditubuhkan oleh kerajaan itu tidak memberi
manfaat kepada orang Melayu. Dan orang Melayu masih tidak maju.
·
Apakah orang Melayu dikampung-kampung masih
miskin sepertimana keadaan masyarakat Melayu ketika dalam zaman penjajahan
dulu? Apakah tidak ada langsung pembangunan infrastruktur yang dilakukan oleh
kerajaan di kawasan kampung-kampung di Malaysia?
·
Apakah DEB yang diperkenalkan pada tahun
1970 itu tidak memberikan manfaat kepada
orang Melayu?
·
Apakah orang Melayu sebgitu bodoh dan lemah sehingga
tidak boleh berdiri sama tegak dengan kaum lain?
·
Aapakah orang Melayu tidak ada sifat bertanding dengan bangsa lain di dunia dan
hanya mahu bertanding dikalangan orang Melayu sahaja?
·
Apakah orang Melayu sudah meletakkan dirinya
sebegitu lemah sehinggakan minta dirinya dikeluarkan dari arus globalisasi.
·
Apakah orang Melayu begitu lemah sehinggakan
seniasa mengaku kalah apa bila bertanding dengan kaum lain.
Aku
selalu juga mengikuti persidangan agung UMNO semenjak dulu lagi. Aku berasa
lega apabila mendengar ucapan-ucapan yang disampaikan oleh pemimpin-pemimpin
yang mengatakan bahawa orang Melayu sudah maju, sudah berjaya, sudah mampu
berkecimpung dalam era globalisasi, sudah boleh bertanding dengan bangsa-bangsa
lain di duinia. Pendek kata orang Melayu sudah berubah menjadi orang Melayu
baru, mengikut apa yang dikatakan oleh pemimpimpin UMNO yang menyampaikan
ucapan yang berapi-api itu. Orang Melayu
sudah maju dalam serba serbinya.
Tetapi
apabila aku baca semula pandangan dan saranan yang dikemukakan oleh para bijak
pandai negara itu, maka telah menyebabkan aku tersentak. Aku, sebagai orang
Melayu tulin ( yang berasal dari kampung ) mula merasa tidak ada keyakinan
untuk menempuh zaman yang penuh dengan panca roba ini. Aku ingat aku sudah
cukup hebat, anak kampung yang hanya mendapat pendidikan formal hanya setakat
Tingkatan Tiga ( LCE ) dapat memperolehi ijazah Sarjana dari University Stanford, Amerika Syarikat. Aku
lakukan semua itu semata-mata untuk menyahut cabaran pemimpin-pemimpin Melayu
ketika itu yang seringkali membakar semangat agar berjaya dalam pelajaran
sampai ke peringkat paling tingggi.
Para
cerdik pandai ini mungkin tidak sedar dan lupa bahawa ramai anak Melayu yang
mendapat keputusan cemerlang di pusat pengajian tinggi di luar negara samada di
USA, UK atau di Australia. Aku tidak dapat
menyatakan dengan tepat tentang pencapaian pelajar di USA dan di Australia,
tetapi aku dapat mengesahkan dalam masa empat tahun aku ‘menjaga’
pelajar-pelajar di United Kingdom, ramai di antara mereka yang memperolehi
keputusan cemerlang – dalam ertikata dapat mengalahkan pelajar-pelajar dari
negara lain. Dan ada juga anak Melayu yang memecah beberapa rekod cemerlang di
University Cambridge.
Apakah ini bukan kejayaan
namanya. Apakah masih kita tidak mahu mengakui tentang kebolehan dan kejayaan
anak Melayu ( dari kampung kebanyakannya). Aku mearasa hairan apabila ada
dinyatakan oleh Datuk Dr. Zainal Kling bahawa sistem meritokrasi hanya perlu
diamalkan dalam kumpulan dan bukan secara menyeluruh seperti diamalkan
sekarang."Maksudnya hanya amalkan meritokrasi dalam kalangan pelajar
Melayu dengan Melayu, Cina dengan Cina, India dengan India dan bukan secara
menyeluruh,"
Aku sungguh tak faham dengan kenyataan ini.
Telah aku tegaskan sebentar tadi bahawa anak Melayu bukan setakat boleh
bertanding dengan pelajar Cina dan India di Malaysia sahaja, malah mereka boleh
menewaskan pelajar-pelajar dari bahagian dunia yang lain. Boleh duduk sama
rendah dan berdiri sama tinggi sekiranya diberikan peluang seluas-luasnya.
Kenyataan
dan saranan para bijak pandai berkenaan sebenarnya mencabar kewibawaan
tokoh-tokoh seperti Tan Sri Awang Had Salleh, Prof Atan Long dan anak kampung
lain yang berjaya melanjutkan pelajaran mereka ke peringkat yang begitu tinggi
dengan hanya berbekalkan pendidikan Melayu yang diterima di sekolah Melayu.
Namun dengan kegigihan dan kerajinan mereka telah dapat membuktikan bahawa anak
Melayu tidak kurang hebatnya berbanding dengan bangsa lain di dunia. Mereka
bukan sahaja boleh duduk sama tinggi dengan orang Melayu yang seangkatan dengan
mereka tetapi mereka boleh ‘bersepak terajang’ di arena antarabangsa sebagaimana
yang dilakukan oleh orang lain juga.
Masalah
yang ada sekarang dan perlu diselesaikan segera ialah adanya golongan berada
yang menggunakan kedudukan mereka mengambil segala peluang yang sepatutnya
dinikmati oleh anak-anak kampung yang kurang berada. Ringkasnya golongan berada ini telah ‘merampas’
dan ‘ merompak’ segala peluang yang seharusnya dinikmati oleh golongan yang
tidak berada di kampung-kampung. Kegiatan sebeginilah yang harus dhentikan dan
bukan menyekat kemajuan anak-anak Cina dan India di negara ini. Sekiranya betul
mereka lebih hebat daripada pelajar Melayu, jadikan mereka sebagai ‘benchmark’
untuk pelajar Melayu mengejar kemajuan.
Tugas
yang ada dihadapan kita kini ialah untuk terus memajukan anak Melayu. Ini tidak
pula bermakna yang kita harus menafikan peluang kaum lain di Malaysia. Pelajar
Melayu harus digerakkan agar setanding dengan pelajar Cina atau India. Jikala
pelajar Cina dan India boleh belajar sepuluh jam sehari, maka pelajar Melayu
juga seharusnya berbuat demikian.
Adalah
menjadi tugas bijak pandai untuk merangkakan satu pelan tindakan bagi
menggerakkan pelajar Melayu supaya seganding dengan pelajar Cina dan India di
negara yang tercinta ini.
Bijak
pandai Melayu harus begerak dan bertindak. Bukan hanya sekadar memberikan
pandangan dan saranan.
Abuhassanadam
26
Jun 2013
"Masalah yang ada sekarang dan perlu diselesaikan segera ialah adanya golongan berada yang menggunakan kedudukan mereka mengambil segala peluang yang sepatutnya dinikmati oleh anak-anak kampung yang kurang berada. Ringkasnya golongan berada ini telah ‘merampas’ dan ‘ merompak’ segala peluang yang seharusnya dinikmati oleh golongan yang tidak berada di kampung-kampung."
ReplyDeleteYa, termasuk orang Melayu (bukan tulen) yang baru menjadi warganegara Malaysia...