Monday, April 18, 2016

MARA BERTINDAK ‘DI LUAR PERADABAN SEORANG MANUSIA’

            Seorang hamba Allah menunjukkan kepada aku pesanan ringkas yang dihantar oleh pihak MARA kepada anaknya ( 18 April 2016) yang meminta anaknya supaya menjelaskan hutang pelajarannya pada HARI INI JUGA SEBELUM PUKUL 4PM. Dan hutang yang perlu dijelaskan itu adalah dalam jumlah puluhan ribu ringgit. Dan mengikut penghantar SMS itu “SEKIRANYA GAGAL LAWATAN KE PREMIS PEKERJAAN &PERUMAHAN BAGI PEMINJAM/PENJAMIN”. Dan bukan itu sahaja “TINDAKAN PERUNDANGAN AKAN DIJALANKAN”.

            Tentulah aku terpegun dan termenung melihatkan SMS yang sedemikian dihantar oleh pihak yang mengakui mewakili MARA
(yang aku faham benar tugas dan peranan MARA untuk menolong dan membantu orang Melayu) bertindak sedemikian yang pada anggapan aku sudah ‘terkeluar dari batasan seorang manusia’. Dan yang menyedihkan lagi ialah semacam tidak ada langsung ‘tolak ansur’ dari pihak ‘tuan pegawai MARA’ yang bertindak sebagai ‘ROBOT” yang kononnya mahu membela nasib orang Melayu.

            Sipeminjam bukan lari dari membayar hutang dan tidak juga  cuba melarikan diri dari membayar hutang pelajarannya. Malah sipeminjam terus menerus membayar hutangnya sebanyak lebih kurang RM 200 setiap bulan (dan mungkin ada ketikanya tidak menjelaskan sebagaimana biasa). Dan si peminjam telah menjelaskan kepada ‘tuan pegawai’ bahawa telah ada persetujuan dari pihak MARA tentang bayaran yang sepatutnya disumbangkan pada setiap bulan itu.

            Penjelasan yang diberikan itu tidak diendahkan oleh ‘Tuan Pegawai MARA” yang bongkak dan sombong itu. Masih mahu berkeras mengambil tindakan terhadap peminjam dan penjamin. Setahu aku tidak akan berlaku perkara sebegini sekiranya perkara yang serupa dijelaskan kepada pihak mana-mana bank di Malaysia. Bank-bank di Malaysia lumrahnya memahami keadaan yang dihadapi oleh peminjam dan amat bertimbang rasa dengan penjelasan yang diberikan.

            Aku yakin dasar MARA tidak begitu. Seingat aku MARAlah satu-satunya institusi yang betul-betlul mahu meonolong orang Melayu dalam apa perkara dan situasi mana sekali pun. Mungkinkah dasar MARA sedemikian telah berubah dengan ada kepimpinan baru dalam MARA. Mungkinlah MARA akan menjaga kepentingan segolongan kecil orang Melayu sahaja dan mengabaikan kepentingan orang Melayu lain. Mungkin begitu agaknya. Aku harap tidak begitu.

            Aku dapat bayangkan tentang perasaan ibu bapa lain yang menerima SMS yang sama sepertimana  yang ditunjukkan kepada aku. Dalam keadaan ekonomi negara yang begitu rupa, dengan keadaan barang-barang keperluan yang terus menerus menjunam naik, dengan keadaan GST yang terus ‘mengganas’ bagaimanalah agaknya penerimaan seorang bapa sekiranya anaknya menerima SMS yang sedemikian. Jangankan untuk menjelaskan hutang yang berjumlah puluhan ribu ringgit, hendak membeli makanan keperluan hari-hari pun terpaksa berkira-kira.

            Kenyataan ‘Tuan Pegawai MARA’ yang berbunyi, ‘SILA JELASKAN BAYARAN ANDA HARI INI SEBELUM JAM 4PM. SEKIRANYA GAGAL LAWATAN KE PREMIS PEKERJAAN &PERUMAHAN BAGI PEMINJAM/PENJAMIN SERTA TINDAKAN PERUNDANGAN AKAN DIJALANKAN. adalah kenyataan yang ‘tidak berhati perut’. Kenyataan sedemikian adalah merupakan ugutan. Dan pastinya ramai orang Melayu yang tersentak kehidupan mereka dengan ugutan sedemikian. Dari manalah agaknya mereka hendak mencari wang sejumlah itu. Hendak mencari sesuap pagi dan sesuap petang mereka masih sukar mencarinya.

            Mungkin ada yang mengatakan bahawa tugas untuk menjelaskan hutang pelajaran adalah merupakan tugas si peminjam. Maksudnya si pelajar itu sendirilah. Masih ramai lagi pelajar (Melayu) yang masih belum mendapat pekerjaan ataupun bekerja dengan pendapatan yang amat rendah dan menyukarkan mereka untuk melangsaikan hutang mereka. Lagi pun kebanyakan peminjam bukan mereka tidak mahu membayar hutang mereka dan mereka sanggup membayar secara nasuran tetapi bukanlah sebagaimana yang disyaratkan oleh ‘Tuan Pegawai MARA’ ia itu, ‘SILA JELASKAN BAYARAN ANDA HARI INI SEBELUM JAM 4PM (18 April 2016). SEKIRANYA GAGAL LAWATAN KE PREMIS PEKERJAAN &PERUMAHAN BAGI PEMINJAM/PENJAMIN SERTA TINDAKAN PERUNDANGAN AKAN DIJALANKAN’.

            Dengan ‘arahan’ ini juga menampakkan bahawa MARA sudah begitu cekap dan effiisen dalam urusannya mengutip hutang daripada peminjam-peminjam. Agaknya tindakan sedemikian juga dilakukan oleh ‘Tuan Pegawai MARA” untuk mengutip hutang peminjam yang jumlahnya ratusan ribu sepertimana yang dilakukan oleh golongan ahli politik misalnya. Dan mungkin ‘Tuan Pegawai MARA’ juga tentunya dengan tegas bertindak terhadap peminjam-peminjam sedemikian tanpa takut dan bimbang. Mungkin..

            Akhirnya, orang Melayu miskin bukan tidak terhutang budi kepada MARA diatas sumbangan MARA yang begitu besar kepada orang Melayu, khususnya dalam bidang pendidikan.Orang Melayu sedar tentang hakikat ini. Dan bukanlah hasrat untuk lari dari membayar hutang MARA. Mungkinlah ada juga yang bersikap demikian, namun kebanyakannya bersedia untuk membayar hutang pinjaman yang telah mereka buat. Mungkin keadaan kini tidak memungkinkan mereka membayar secara sekali gus.

            Hasrat MARA adalah murni. Orang Melayu amat menyanjung sumbangan MARA. Cuma kemurnian MARA itu tidak ‘dinodai’ oleh ‘tuan-tuan pegawai’ yang tidak bertanggungjawab dan tidak berperikemanusiaan…

abuhassanadam
18 April 2016








        



No comments:

Post a Comment