MULLER MERAJUK?...
Muller
akan menamatkan kontreknya dua tahun lebih awal. Maknanya beliau hanya mampu
‘bertahan’ hanya selama satu tahun. Apabila begitu keadaannya, bermakna ada
sesuatu yang tak kena. Mungkin keadaan ‘tak kena’ itu di pihak Muller ataupun
di pihak Malaysia Airlines Berhad (MAB) ataupun di pihak Khazanah Nasional.
Ataupun mungkin Muller merajuk disebabkan sesuatu keadaan yang mengguris
hatinya.
Aku
tak tahu samada sikap ‘merajuk’ ini masih diamalkan oleh masyarakat Melayu
kini. Sudah amat jarang sekali diketemukan dengan keadaan merajuk. Yang aku
tahu sikap yang unik ini hanya berlaku dikalangan masyarakat Melayu lama.
Bolehlah dikatakan bahawa ‘merajuk’ hampir sama maksudnya dengan ‘menunjuk
perasaan’. Bezanya antara ‘merajuk’ dengan ‘menunjuk perasaan’ ialah tentang
kesan yang ditimbulkan.
Orang
yang merajuk akan terus ‘memendam rasa’ dan menyimpan perasaan. Dalam
masyarakat Melayu pernah digambarkan bahawa seseorang yang merajuk akan
mengasingkan diri dan ‘membawa diri ke hutan rimba’. Banyak hasil seni Melayu
yang menggambarkan keadaan sebegini. Samada cerita bangsawan atau senikata lagu
banyak menggambarkan tentang manusia yang merajuk hati.
Apakah
Christopher Muller juga tergolong dalam golongan yang merajuk apabila mengambil
sikap untuk tidak meneruskan perkhidmatannya dalam MAB. Aku tidak tahu apa yang
sebenarnya berlaku dalam syarikat berkenaan. Yang dapat diperhati dan didengar
ialah tentang usaha Muller untuk memperbetulkan keadaan di MAB sudah semacam
menampakkan hasil. Dengan berbagai tindakan drastik yang dilakukannya sudah
menampakkan hasil yang memuaskan.
Jikalau
begitu mengapa beliau mengambil keputusan yang begitu drastik dan mengejutkan?
Seeingat
aku MAS (sebelum ini) ia itu ketika dibawa pentadbira Dato’ Abdul Aziz bin
Abdul Rahman sememangnya sebuah syarikat penerbangan yang amat membanggakan
Malaysia di mata dunia. Bukan sahaja menguntungkan tetapi telah
mengharumkan nama Malaysia dalam arena
penerbangan. Dan sekali gus memberikan erti bahawa tidak mustahil seorang anak
Malaysia boleh megemudikan sebuah syarikat besar yang boleh mendapat keuntungan
yang membanggakan.
Dan
selepas itu mulalah suasana ‘pudar’ dan ‘malap’ menyelubungi syarikat
penerbangan ini. Tidak seorang pun selepas Dato’ Aziz yang mengemudikan syarikat
ini yang boleh membanggakan. Malah terus menerus merudum sehinggalah kemunculan
Muller yang dikatakan diharap dapat membawa kecemerlangan pada syarikat ini
berdasarkan pengalamannya yang luas dalam memajukan syarikat penerbangan
Airlingus.
Aku
tak mengatakan pentadbiran Muller baik dan berkesan dan tidak juga aku
mengatakan bahawa tidak ada kesan baiknya dengan kehadiran Muller dalam
syarikat berkenaan. Cuma yang dapat dirasakan oleh masyarakat Malaysia ialah
perasaan kecewa sekiranya ‘merajuk’ yang menjadi punca maka Muller meninggalkan
MAB ini. ‘Merajuk’ yang aku maksudkan itu mungkin kerana tidak tahan dengan
kerenah orang politik di Malaysia yang selalu mengganggu gugat perjalanan
syarikat yang boleh menuntungkan mereka secara peribadi.
Sebelum
Muller dilantik untuk meneraju MAB dulu sudah terdengar suara-suara ‘sumbang’
dari kalangan orang politik yang semacam tidak puas hati dengan pelantikan
Muller. Mereka mungkin sedar bahawa Muller akan mengenepikan kepentingan diri
golongan ini apabila beliau menjalankan pentadbirannya membetulkan syarikat
yang tempang ini.
Apabila
mendengar perkahabaran yang Muller akan menamatkan kontreknya tidak lama lagi,
mungkin golongan politik yang sedemikian akan bertepuk tangan gembira. Dan
pastinya pihak kerajaan semacam sudah tidak ada masa untuk memikirkan tentang
keadaan yang melanda MAB ini disebabkan kemelut yang berbagai-bagai menghari-birukan
negara kini. Sudah tentulah pihak pemerintah lebih menumpukan perhatian kepada
persoalan IMDB daripada memikirkan tentang MAB. Dan disamping IMDB, isu kereta
nasional juga dan kejatuhan harga minyak juga memerlukan perhatian segera.
Kita
tidak mengatakan bahawa tanpa Muller, MAS tidak akan berjaya memulihkan
perniagaannya. Tida begitu. Tetapi sekurang-kurangnya melalui perkhabaran yang
didengar menampakkan sudah ada sedikit ‘cahaya’ yang boleh menerangi dan
meyakinkan rakyat tentang pemulihan MAB itu. Dan kini perasaan dan keyakinan
rakyat terus menguncup kerana rakyat amat bimbang takut-takut pihak kerajaan
akan melantik orang yang tidak berpengalaman dalam penerbangan menerajui
syarikat penerbangan Malaysia ini.
Orang
politik biasanya akan memikirkan tentang ‘perut’ diri dan keluarganya sahaja
dengan tidak memikirkan tentang kepentingan rakyat dan negara.
abuhassanadam
20 April 2016
No comments:
Post a Comment