SARANAN DATO FADILAH KAMSAH
Pagi tadi. Kebiasaannya aku ikuti
Radio Klasik Nasional. Radio untuk orang lama seperti aku. Boleh juga dengar
lagu-lagu lama. Menggamit kenangan, katanya. Tiba-tiba dalam ceramah motivasi
Dato Dr. Fadilah Kamsah, aku dengar penceramah menyarankan sesuatu yang amat
menarik perhatian aku.
Katanya, amat berkesan pembelajaran
anak-anak sekiranya ibu bapa ‘turut serta’ bersama anak-anak ketika anak-anak
sedang belajar di rumah. Maksudnya si bapa atau si ibu hendaklah ‘mengiringi’ usaha
yang dilakukan oleh anak-anak. Maksudnya jikalau si anak sedang membuat kerja
rumah, maka si ibu atau si bapa eloklah berbuat sesuatu yang seolah-olah
sama-sama ‘bersimpati’ dengan anak yang sedang belajar.
Aku amat setuju. Seratus peratus.
Aku berkata demikian kerana apa yang disarankan oleh Dr. Fadilah itu adalah
sama dengan apa yang aku alami ketika aku masih bersekolah pada suatu ketika
dahulu. Opah aku telah melakukan ‘sebiji’ dengan apa yang disarankan oleh Dr.
Fadilah itu. Dan aku yakin bahawa apa yang dilakukan oleh Opah ketika itu tidak
dietahuinya bahawa tindakannya itu sebenarnya memberikan makna yang cukup besar
kepada aku, sehingga aku berjaya dalam pelajaran aku.
Kebiasaannya aku mula ‘mentalaah’
pelajaran sekolah selepas sahaja menunaikan fardu Maghrib, selepas makan malam.
Bertemankan pelita bersumbu aku akan berada di meja buruk aku membuat apa saja
yang berkaitan dengan pelajaran sekolah. Dan Opah akan berada bersama aku (
semacam menemani aku belajar) sehingga aku selesai membuat kerja sekolah. Opah
tidaklah membaca buku sepertimana yang disarankan oleh Dr. Fadilah, tetapi Opah
akan duduk bersandar di dinding sambil mengunyah sekapur sirih.
Opah tidak berkata apa-apa. Dia
tidak pula bertanyakan apa yang aku lakukan. Opah amat bersimpati dengan apa
yang perlu aku lakukan. Seratus peratus ‘concentration’ pada buku pelajaran.
Dan pada ketika itu mana ada radio di rumah aku. TV jauh sekalilah. Dan memang
pun TV belum lagi masuk ke Malaya pada ketika itu. Zaman penjajahanlah
katakan..Dan yang menghairankan aku Atuk pun seolah-olah bersimpati dengan aku.
Tetapi Atuk duduk di anjung rumah sambil menghisap paip yang diisi dengan
tembakau ‘Navy Cut’ (wangi baunya tembakau yang dimport dari England itu).
Tidak berkata apa-apa. Hanya kakinya sahaja yang bergerak ke atas dan ke bawah
sambil berbaring.
Opah tidak akan tidur selagi aku
belum selesai membuat kerja rumah. Sekiranya aku terpaksa menyelesaikan kerja
rumah sehingga pukul sabelas malam, maka Opah akan terus berada bersama aku
sehingga pukul sabelas. Kebiasaanya aku akan masuk tidur sebelum pukul sabelas.
Dan diikuti oleh Opah.
Pukul lima subuh Opah akan bangun
menggerakkan aku supaya bangun dan mandi. Satu perkara yang betul-betul
menghairankan aku sehingga kini ialah Opah tidak pernah ‘mis’ untuk mengejutkan
aku pada pukul 5.00 subuh. Tak pernah ‘mis’ sedangkan rumah kami tidak terdapat
sebuah jam pun. Jam dinding atau jam tangan tidak terdapat di rumah Atuk pada
ketika itu. Jikalau ada pun jam, mungkin Opah tak tahu nombor jam berkenaan.
Opah sentiasa berpandukan kepada
kokok ayam. Hampir tepat tekaannya. Dia tahu pukul berapa pada sesuatu waktu
berpandukan kepada kokok ayam. Dan sepanjang persekolahan aku tidak pernah
sekali pun aku terlambat pergi ke sekolah. Maksudnya tidak pernah lambat ke
sekolah sedangkan sekolah Clifford School, Kuala Kangsar itu amat jauh dari
rumah aku yang tinggal di kampung pendalaman di Padang Rengas.
Bayangkanlah aku terpaksa bertolak
dari rumah pada pukul 6.00 pagi. Berjalan kaki. Dari kampung Keroh Hilir ke
pekan Padang Rengas lebih kurang dua kilometer melalui batas bendang dan beberapa
buah kampung ( Kampung Lalang, Kampung Pondok) sebelum sampai ke pekan Padang
Rengas. Sesampai sahaja di pekan Padang Rengas, terpaksa pula menunggu bas
untuk ke Kuala Kangsar yang jauhnya lebih kurang sepuluh kilometer. Tempat
menunggu bas di pekan Padang Rengas adalah di hadapan kedai Joo Onn (sudah
tidak ada lagi).
Pukul 7.30 pagi kebiasaannya aku
akan sampai di sekolah, sekiranya lancar perjalanan bas. Bukan kerana ‘traffic
jam’ tetapi berkemungkinan bas akan rosak di tengah jalan. Maklumlah bas yang
digunakan oleh syarikat bas ‘Red & Yellow’ (masih beropersi lagi)
kadang-kadang sudah terlampau uzur dan datang dari Taiping pula. ‘Traffic Jam’
tidak timbul langsung pada ketika itu. Malah jarang berselisih dengan kenderaan
lain dalam perjalanan ke Kuala Kangsar. Tidak ada kereta. ‘Meracun’ kata orang
Perak.
Aku yakin bahawa apa yang dilakukan
oleh Opah adalah merupakan pengalaman ramai lagi ibu-ibu yang mementingkan
pelajaran anak-anak ketika itu. Opah hanya memberikan sumbangan ke arah itu
terhadap persekolahan aku sedangkan segala perbelanjaan sekolah, persiapan
pakaian sekolah dilakukan oleh emak dan bapak yang tinggal berasingan, tetapi
tidak jauh dari rumah Opah.
Sebenarnya apa yang aku paparkan ini
bukan semata-mata kisah aku tetapi kisah derita anak-anak Melayu kampung pada
zaman penjajahan British yang cuba ‘bangun’ membela diri sendiri agar dapat
berdiri sama tegak dan duduk sama rendah dengan bangsa lain di dunia.
Tentu ramai lagi yang mengalami
nasib yang sama spertimana yang aku alami.
abuhassanadam
4 Mei 2017
Terima kasih pak Abu. Saya sendiri seronok dapat baca kisah dulu2 yang dapat jadi teladan. Semoga pak Abu sekeluarga diberkati Allah.
ReplyDelete