Sunday, July 28, 2013

KENYATAAN TUN MAHATHIR MENEGECILKAN HATI CINA……

KENYATAAN TUN MAHATHIR MENEGECILKAN HATI  CINA……

Aku petik kata-kata Tun M,

"For more than half a century of independence, the Chinese have shared wealth and power with the Malays. The idea for a Singapore-like Malaysia seems tempting and Penang has shown the way…The dilemma for the Chinese is whether to make a grab for political power while dominating economic power or to adhere to the principle of sharing, which has made this country what it is today ‘ ( Malaysiakini 27 Julai 2013)

Aku tak tahu apa yang tersirat daripada kenyataan Tun Mahathir ini. Bagi aku tentulah tidak berapa sesuai diucapkan oleh pemimpin ‘sehebat’ dia. Tentulah tidak enak didengar oleh anak-anak Malaysia. Tentulah ‘mengecilkan hati’ kaum Cina. Dan tentulah bukan hasratnya untuk melaga-lagakan kaum Cina dengan kaum Melayu apabila beliau mengutarakan kenyataan sedemikian. Dan bukanlah juga agaknya merupakan satu amaran kepada kaum Melayu supaya ‘ berjaga-jaga !!!.....nanti hak kamu diambil orang…’. Aku tak fikir begitu hasrat Tun Mahathir.

Jikalau bukan begitu hasratnya, apa pula motifnya menuliskan demikian. Majority rakyat Malaysia tentulah tidak ‘termakan’ dengan apa yang ditulis oleh Tun Mahathir. Tentulah mustahil kaum Cina menerajui pemerintahan negara ini, sedangkan wakil Cina yang ada di parlimen tidak pun melebihi 50 orang. Dan tentulah banyak faktor-faktor lain yang boleh dihujahkan yang tidak membolehkan kaum Cina memerintah negara ini. Namun begitu sekiranya kenyataan Tun Mahathir itu terus menerus dipantak ke telinga ‘orang Melayu yang tidak berapa cerdik’, tentulah akhirnya mereka akan percaya dan ‘termakan’ juga.

Persoalannya ialah untuk apa? Apakah tujuan beliau melaga-lagakan Melayu dengan bukan Melayu. Cuma aku fikir begini. Dalam menghadapai persidangan agung UMNO biasanya berbagai kenyataan yang ‘pelik-pelik’ akan keluar. Dan biasanya juga ramai ahli UMNO yang ‘termakan’ dengan kenyataan-kenyataan sedemikian walaupun kenyataan itu tidak berasas dan tidak waras sama sekali.

Kawan aku mengatakan hubungan antara kaum di Malaysia sudah sampai ke peringkat yang membimbangkan. Macam api dalam sekam, katanya. Pemerhatian ku tidak begitu pulak. Dia ada hujahnya dan aku dengan hujah aku. Pendapat kami berbeza. Namun yang anihnya hujah kami hanya berdasarkan persepsi. Bak kata orang putih hanya berasaskan ‘emperical evidence’. Pendek kata konsep 1 Malaysia sebagaimana yang diwar-warkan DS Najib dulu semacam sudah tidak dihiraukan lagi.

Mungkin dengan sebab itulah agaknya Perkasa terpaksa mengambil langkah menggabungkan Perkasa dengan dua buah pertubuhan kerajaan lain Perscisma ( kaum Cina ) dan Perinbam ( kaum India) untuk membuktikan yang Perkasa bukan pertubuhan perkauman, mengikut kata prersiden Perkasa. Dan kedua-dua pemimpin Percisma dan Peribam pula membayangkan ‘era baru’ akan muncul dengan penggabungan tiga NGO ini.

Berdasarkan apa yang dijelaskan oleh pemimpin pertubuhan baru ini maka jelaslah aku ‘kalah’ dalam perbincangan dengan kawan aku yang mengatakan bahawa hubungan kaum di Malaysia kini sudah sampai ke peringkat yang membimbangkan. Jikalau tidak tentulah tidak mungkin kedua-dua pemimpin itu mengatakan ‘era baru’ akan muncul selepas penggabungan ini. Maknanya keadaan negara kini adalah seperti yang digambarkan oleh rakan aku – membimbangkan!...

Namun begitu apabila aku perhatikan keadaan ketika aku menghadiri perhimpunan Black 505, perhimpunan Bersih ( berapa kali aku sudah lupa), ceramah-ceramah yang diadakan oleh parti-parti komponen Pakatan Rakyat, keadaannya berlainan sekali. Maksud aku hubungan antara Melayu, Cina, India cukup intim, rapat dan mesra sekali. Begitu juga keadaan di Sabah dan sarawak apabila Pakatan Rakyat mengadakan ceramah-ceramah mereka, terutama apabila menghadiri ceramah yang diadakan oleh DS Anwar Ibrahim.

Banyak episod yang membanggakan yang ditunjukkan oleh rakyat Malaysia yang menggambarkan kewujudan harmoni antara kaum di negara ini terutama ketika menghadiri perhimpunan-perhimpunan yang dinyatakan di atas tadi. Tidak nampak langsung unsur-unsur perbezaan kaum di Malaysia. Cukup harmoni. Intim dan mesra. Tak kira Melayu ke, Cina ke atau India. Bagi aku sama saja.

Bagi aku usaha Pakatan Rakyat untuk menyatukan kaum-kaum di Malaysia sudah hampir berjaya. Cuma sekadarkan mereka tidak dapat myempurnakan atau menyudahkan usaha sedemikian disebabkan mereka tidak dapat membentuk kerajaan. Aku amat yakin sekiranya Pakatan Rakyat dapat membentuk kerajaan, maka suasana seperti yang digambarkan oleh kawan aku itu tidak akan wujud lagi.

Dan aku yakin juga tidaklah pula kaum Cina akan berusaha mengambil pemerintahan di negara ini. Tidak nampak langsung aku hasrat sedemikian. Cuma yang dapat aku perhatikan ialah Pakatan Rakyat tidak berasaskan perkauman tetapi keadilan kepada semua kaum – Melayu, Cina, India, Kadazan, Iban dll.  Dan tidak juga hasrat parti berkenaan akan meminggirkan orang Melayu yang masih dalam keadaan yang tidak berdaya. Semua kaum nampaknya yakin dengan apa yang diperjuangkan oleh Pakatan Rakyat itu. Cuma disebabkan oleh segelintir rakyat (orang Melayu ) yang tidak cukup menerima penjelasan daripada PR dan yang masih taksub dengan idea ‘perkauman’ maka PR belum berjaya sepenuhnya.

Benih perpaduan telah ditanam dan dibaja dengan elok oleh pemimpin-pemimpin terdahulu. Jasa dan sumbangan Dato Onn Jaafar tidak boleh dipertikaikan. Hasratnya untuk mengukuhkan perpaduan di Tanah Melayu tidak boleh disangsikan langsung apabila beliau mencadangkan membukakan keahlian UMNO kepada bukan Melayu. Cadangannya ditentang oleh orang Melayu dalam UMNO. Wajar. Pada ketika itu masih ramai  orang Melayu yang belum nampak erti perpaduan dan perkongsian kuasa di negara ini.

Begitu juga dengan tindakan kaum bukan Melayu yang tidak nampak langsung hasrat Dato Onn Jaafar apabila beliau menubuhkan Parti Kemerdekaan Malaya ( Independence Malaya Party). Matlamat beliau ialah untuk menyatukan semua kaum di Tanah Melayu pada ketika itu ke dalam satu party IMP. Namun hasrat Dato Onn itu tidak kesampaian. Ditolak oleh kaum Cina dan India.

Dan apabila sampai ke zaman menuntut kemerdekaan, telah muncul satu isu yang amat sukar diselesaikan ia itu isu kerakyatan. Bermakna isu yang membabitkan kaum. Orang Melayu tidak setuju langsung isu kerakyatan dilaksanakan dengan cara longgar sedangkan isu kerakyatan adalah isu penting yang menentukan kemerdekaan negara. Atas dasar pemuafakatan, maka Raja-Raja Melayu telah bersetuju memberikan kerakyatan kepada kaum bukan Melayu dengan syarat kaum bukan Melayu mengiktiraf kedudukan istemewa orang Melayu.

Benih perpaduan itu telah disemaikan dengan begitu teratur sekali. Cantik dan murni. Generasi kini hanya diperlukan untuk menyuburkan. Jangan dibunuh benih yang telah ditanam dengan subur ini. Perlembagaan Malaysia telah menetapkan bahawa Raja-raja Melayu, Bahasa Melayu, agama Islam tidak boleh dikompromi. Maknaya teguh dan tegap walau parti apa pun memerintah negara Malaysia.Kedudukan istimewa orang Melayu masih termaktub dalam perlembagaan Malaysia dan tidak boleh diperkotak-katikan. Cuma yang menimbulkan kemarahan rakyat mengenai perkara ini ialah peruntukan ini telah digunakan oleh pemimpin Melayu yang tidak bertanggungjawab memperkayakan diri dan kroni mereka.

Rasanya sekali lagi aku tidak sependapat dengan Tun Mahathir. Aku yakin benar Malaysia tidak akan terjadi seperti yang digambarkannya.

Mungkin aku silap…..

Abuhassanadam

28 Julai 2013

No comments:

Post a Comment