Thursday, December 25, 2014

BANJIR BESAR DI KUALA KANGSAR - 1967

Perasaan sedih dan pilu beserta dengan simpati tentulah aku ‘hulurkan’ kepada mangsa banjir yang ditimpa musibah ini di seluruh negara khususnya di negeri-negeri sebelah Pantai Timur – Kelantan, Terengganu dan Pahang. Terbayang muka rakan-rakan dan keluarga mereka yang terkena kesan banjir demikian. Tentulah tidak ada perkataan lain dan ungkapan lain yang lebih sesuai diucapkan kepada mereka melainkan mengharapkan supaya mereka sentiasa bersabar menghadapi ujian dari Allah ini.

Apabila menyebut mengenai musibah ini aku teringat kepada perbualan aku dengan YBhg Dato Harun Din disebuah hotel di Cardif, Wales pada tahun 1997. Pada ketika itu aku mengringi Dato Harun Din untuk menyampaikan ceramah agama kepada pelajar-pelajar Malaysia yang menuntut di Cardiff. Sambil minum pagi di hotel berkenaan, antara perkara yang disentuh oleh Dato Harun Din ialah mengenai balasan Allah kepada manusia. Antara kata-katanya yang masih terpancar di fikiran aku ialah apabila beliau mengatakan bahawa balasan Allah bukan secara ‘cash’. Maknanya ada yang ‘bayar cash’ dan ada yang ‘tertunda’. Beliau memberikan contoh tentang balasan yang kenakan Allah ke atas Firaun adalah amat pedih dan perit, setelah beberapa lama Firaun melakukan kejahatan menggunakan kuasa yang ada padanya.

Dan satu perkara lain yang disentuh yang menakutkan ialah tentang balasan Allah kepada manusia yang mana kadang-kadang (katanya) sesuatu perkara jahat yang dilakukan oleh seseorang pemimpin itu tidak dikenakan kepada diri seseorang pemimpin itu tetapi kepada seluruh masyarakat yang dipimpinnya. Berasaskan kepada keadaan itu aku merasakan eloklah kita semua, termasuklah para pemimpin peringkat negara dan negeri merenung dan melihat kembali apakah kesalahan-kesalahan yang telah dilakukan dan terus insaf agar musibah begini tidak terus berlaku.

Peribahasa kita ada mengatakan, ‘betapa berat mata memandang lagi berat bahu memikul’. Tepat sekali. Bagi sesiapa yang tidak terlibat dengan keadaan banjir sedemikian tidak dapat mengerti dan faham kesengsaraan yang dialami oleh mangsa berkenaan. Walaupun tidak melibatkan kehilangan nyawa namun kehilangan harta benda sudah cukup menyulitkan, walaupun harta benda bukan dalam nilaian jutaan ringgit. Kehilangan sehelai baju bagi seorang yang miskin dapat dirasakan kesedihannya, apatah lagi sekiranya kehilangan sebuah rumah tempat berteduh.

Aku tidak pernah merasakan tentang derita ditimpa banjir disebabkan kampung aku agak jauh dari Sungai Perak. Namun  kawasan persektaran kampung aku kerapkali ditimpa banjir ketika musim tengkujuh. Walaupun tidak berlaku perpindahan dan kerugian harta benda, namun aku mash bayangkan juga tentang penderitaan orang kampung aku ketika musim tengkujuh.

Mereka tidak dapat menoreh getah. Hampir 90% penduduk di kampung aku mengharapkan rezeki dari pokok getah dan bersawah padi. Apabila sampai musim tengkujuh maka ramailah yang agak ‘kelaparan’ terutama yang memiliki keluarga besar. Yang menghairankan aku (kini) ialah mengapa orang kampung aku tidak terfikir dan beriktiar untuk mencari jalan bagaimana untuk menambahkan pendapatan sedangkan musim tengkujuh  datang setiap tahun. Mengapalah orang kampung tidak mengusahakan tanah mereka yang luas ataupun mejalankan perusahaan penternakan ayam, kambing, itik secara kecil-kecilan, sepertimana yang dilakukan oleh anak-anak kampung kini.

Bercakap tentang banjir di Kuala Kangsar, aku melihat sendiri dengan ‘mata kepala’ aku air Sungai Perak’ mencecah muka bulatan jam besar yang terletak di tengah bandar Kuala kangsar. Tahun 1966. Zaman pemerintahan Sultan Idris Shah. Kataya bah besar sebelum ini yang menenggelamkan bandar Kuala kangsar ialah pada tahun 1946 ketika pemerintahan Sultan Alang Iskandar. “Dua puluh tahun sekali nampaknya’ kata orang Perak pada ketika itu. Tetapi tidak pula berlaku pada tahun 1986!!...

Anak-anak zaman ini, terutama yang berasal dari Kuala Kangsar boleh membayangkan suasana pada ketika itu. Seluruh bandar Kuala Kangsar tenggelam. Jalan ke istana Bukit Candan  terputus. Limpahan air Sungai Perak sampaikan ke kampung Talang, ia itu di kawasan kilang getah Heah Joo Seng ( sudah tidak ada lagi  kilang berkenaan dan digantikan dengan taman perumahan). Walaupun boleh dilalui oleh kereta dan kenderaan kecil ( seperti motor Vespa aku)  menandakan betapa besar dan melimpahnya air Sungai Perak pada ketika itu.

Tentulah tidak diketahui tentang keadaan di tempat lain pada ketika itu disebabkan kekurangan sumber maklumat seperti mana yang terdapat kini. Sumber maklumat yang diperolehi hanya melalui radio dan surat khabar. Tambah menyulitkan lagi ialah penghantaran surat khabar tidak dapat dilakukan disebabkan perhubungan yang terputus.

Rakyat Malaysia, terutama yang terlepas daripada bencana sedemikian, hanya mampu berdoa kepada Allah supaya dikurangkan bebanan yang menimpa rakan-rakan kita yang malang itu. Dan pihak bertanggungjawab difahamkan telah melakukan setakat yang terdaya untuk membantu mangsa banjir berkenaan. Terima kasih.

abuhassanadam
25 Disember 2014


p/s  Tidak lupa juga mengucapkan Selamat Menyambut Krismas kepada pembaca yang beragama Kristian yang meminati juga blog yang tidak sepertinya ini.

2 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Kamisah,

    Saya tersentuh dan merasa bangga dengan kejayaan anda dan orang kampung anda. Syabas!...

    Pak Abu

    ReplyDelete