SERULING ANAK GEMBALA
Sambil memerhatikan bagaimama penternak
lembu dan kambing biri-biri di kawasan perkampungan di England menternak
binatang peliharaannya, teringat pula aku bagaimana Atuk aku dulu membela
kerbau di kampung. Jauh bezanya. Dan terlalu banyak perbezaannya. Macam langit
dengan bumi.
Tidaklah pula Atuk aku seorang yang
memlihara binatang ternakan dengan cara sedemikian. Malah seluruh kawasan
Padang Rengas mengamalkan cara menternak binatang dengan cara sedemikian. Aku
tak tahulah pulak di tempat-tempat lain. Mungkin berbeza atau pun mungkin
serupa.
Banyak perkara yang pelik-pelik apabila aku
memikirkan tentang orang kampung membela kerbau pada ketika itu. Antara yang
‘memeningkan’ kepala aku ialah tentang kebolehan dan kepakaran pengecaman
kerbau milik mereka antara ratusan kerbau di bendang.
Seingat aku Atuk aku memiliki empat ekor
kerbau. Tetapi sepanjang enam bulan dalam setahun, tidak diketahui kerbaunya
entah di mana. Maknanya kerbau milik atuk aku itu ( orang lain juga
begitu) bebas sebebasnya. Lepas
bebas seperti binatang liar tetapi Atuk aku tahu bahawa kerbaunya berada di
mana-mana dalam kawasan sawah kampung kami yang terbentang luas. Hanya
kadang-kadang Atuk ‘terserampak’ dengan kerbaunya (ketika berjalan-jalan )
sambil menunjukkan kepada aku bahawa itu kerbaunya. Atuk boleh mengecam
kerbaunya dari jauh. Dan apabila dipanggilnya kerbaunya (dengan isyarat yang
atuk aku saja yang tahu) kerbaunya akan datang menghampirinya. Pada ketika itu
aku menganggapnya sebagai perkara biasa tetapi kini sungguh menghairankan aku.
Pelik betul…..
Bukan Atuk aku seorang yang mempunyai
‘kepakaran’ sedemikian. Pak Lang Palit pun boleh berbuat demikian. Pak Lop
Godak pun boleh. Tokki Jusuh pun boleh. Pak Su bilal pun boleh. Pak Ngah Joseh
pun boleh. Alang Puyuh pun boleh. Pendek kata semua orang kampung aku
memelihara kerbaunya dengan cara demikian. Tidak ada kandang kerbau dan tidak
perlulah mereka menyediakan makanan rumput untuk kerbau mereka. Dan mereka tahu
pula masa dan ketikanya kerbau mereka sudah beranak.
Apabila sampai musim menanam padi, Pak Haji
Mat selaku ketua kampung akan membuat pengumuman di masjid meminta penduduk
kampung ‘menangkap’ kerbau masing-masing. Maknanya sudah sampailah masanya
kerbau-kerbau itu ditambat di kandang-kandang.
Ketika itu Atuk dan begitu juga penduduk
kampung yang lain akan ‘mencari’ kerbau masing-masing yang berkeliaran di
bendang untuk ditangkap dan dimasukkan ke dalam kandang yang sememangnya ada
tersedia disebelah rumah kami. Ada dua tujuan mengapa kerbau-kerbau ini
ditangkap dan dikandangkan. Pertama untuk tujuan mengerjakan sawah padi dan
yang kedua untuk mengelakkan binatang ternakan itu merosakkan tanaman padi di
bendang-bendang.
Apabila sampai musim ‘berbendang’ ( musim
mengerjakan sawah dan menanam padi selama enam bulan) maka semua kerbau-kerbau
yang dahulunya berkeliaran di
bendang akan ditambat dalam kandang berhampiran dengan rumah masing-masing.
Maknanya tidak akan tertinggal walaupun seekor berbau pun di bendang-bendang.
Maknanya setiap penternak itu tahu dan mengenali kerbau mereka. Dengan sebab
itulah tidak terdapat walau seekor kerbau pun yang tertinggal tanpa dimiliki
oleh sesiapa pun.
Ada juga penternak yang tidak begitu mahir
untuk mengecam kerbau-kerbau mereka menggunakan penanda kepada kerbau-kerbau
milik mereka ataupun menggunakan ‘kerotok’ ( sejenis loceng yang diperbuat
daripada tungkul kayu yang ditebuk) yang digantung pada leher kerbau mereka.
Dengan demikian mereka akan tahu di mana kerbau-kerbau mereka akan berada
melalui ‘kerotok’ mereka yang berbunyi sayu. Dan senanglah mereka mengecam
binatang ternakan milik mereka.
Teringat pula aku tentang peristiwa yang
agak lucu yang aku alami ketika menaiki keretapi menongkah bajaran Alps di
Switzerland di Eropah suatu ketika dulu. Ketika berada dalam keretapi
berkenaan, penumpang dinasihatkan untuk ‘memasang telinga’ supaya dapat
mendengar bunyi loceng-loceng lembu yang berkeliaran, makan rumput di
persekitaran Alps itu. Para pelancung semuanya senyap sepi semata-mata untuk
mendengar bunyi loceng berkenaan. Dan para pelancung hampir kesemuanya dalam
suasana ‘kehairanan’ dan ‘riang’ apabila dapat mendengar dan ‘menikmati’ bunyi
loceng berkenaan kecuali aku……
Bagi aku bunyi itu adalah suatu kebiasaan.
Bunyi ‘kerotok’ kerbau Atuk aku di kampung zaman dahulu!!……..
Abuhassanadam
London
9 Disember 2014
Salam Pak Hassan,
ReplyDeleteAyah mertua saya turut memelihara kerbau dengan cara yang sama. Tetapi sejak tidak berbendang, kerbaunya berkeliaran di bawah Gunung Pondok dan sekitar Perak Haanjong. Apabila hendak mengadakan kenduri, bapa mertua saya dan rakan berhari-hari menjadi 'cowboy' mengendap kerbau. Walaupun telah bertahun-tahun dibiarkan lepas liar,mereka masih mengenali kerbau masing-masing. Itulah kehebatan panglima-panglima kita dahulu. Kini tiada lagi kudrat,hanya tali gembala bergulung di tiang seri, menunggu reput memamah diri. Buat yang telah tiada,ku titipkan doa. Hanya nama pengganti nyawa.
Anakanda Shuhada,
ReplyDeleteCerita sebegini harus diabadi dan diturun-temurunkan.
Pak Abu