Wednesday, December 17, 2014


HUDUD : JANGAN KITA DITERTAWAKAN

Aku tidak bermaksud sama sekali bahawa pengenalan hukum Hudud akan dipersoalkan jika diperkenalkan. Maksud aku lain. Aku tidak bermaksud begitu. Bagi aku hukum Hudud adalah hokum Tuhan. Hukum Allah. Jangan ada siapa yang boleh mempersoalkan selagi seseorang itu mengatakan dirinya beragama Islam. Jelas.

Disebabkan kejahilan aku tentang hal berkaitan dengan Islam biarlah aku petik penjelasan mengenai hukum Hudud daripada ‘Arkib Islam” yang mengatakan,

“Definisi yang dapat dipetik dari penulisan mereka mengenai hudud ialah ; Hukum-hukum yang tertentu yang ditentukan oleh Allah sama ada melalui al-Quran atau Sunnah Nabi Muhammad s.a.w sebagai Hak Allah yang dikenakan ke atas pesalah-pesalah yang telah melakukan kesalahan-kesalahan yang tertentu yang digolongkan di dalam jenayah Hudud, iaitu tujuh jenis seperti yang diterangkan oleh al-Quran iaitu Zina, tuduhan zina (Qazaf) tanpa empat saksi, minum arak, mencuri, Hirabah (perusuh/ganggu keamanan), Murtad, Baghy (Bughah – pemberontakan).

Jangan minta aku perjelaskan. Aku memang tak tahu nak menjelaskannya. Ilmu agama aku hanya belajar di sekolah pondok kampung bergurukan Pak Haji Sulaiman. Itu pun mengaji sebelah malam. Siang belajar sekolah orang putih.

Dan aku difahamkan yang kerajaan negeri Kelantan akan mengadakan sidang khas Dewan Undangan Negeri untuk membincangkan undang-undang Hudud untuk diperkenalkan di Kelantan. Ada yang suka dan ada yang tak suka. Biasalah. Ada yang sokong dan ada yang tidak sokong. Dikalangan orang Islam pun ada yang merasa sangsi mengenai hukum Hudud ini walaupun ia merupakan undang-undang Allah.

Golongan bukan Islam tentulah tidak bersetuju dengan hukum Hudud. Dan jangan pula terus dipersalahkan mereka sekiranya mereka tidak setuju. Masyarakat terpaksa meletakkan diri kita  (orang Islam) ditempat mereka ( yang bukan Islam) sekiranya sesuatu perkara baru yang hendak diperkenalkan. Mungkin betul kata peribahasa Melayu, ‘tak kenal maka tak cinta’. Betul. Tetapi sebelum diperkenalkan pun sudah terlalu banyak isu Hudud yang dipolitikkan. Seolah-olah pengenalan hukum Hudud ini lebih merupakan sebagai ‘political mileage’ kepada pihak-pihak tertentu.

Sebelum diperbincangkan lebih lanjut di peringkat Dewan Undangan Negeri aku suka juga menarik perhatian pihak-pihak tertentu tentang satu atau dua petikan daripada buku teks Sejarah Tingkatan Lima bagi sekolah-sekolah di Malaysia. (Kemampuan aku hanya merujuk kepada buku teks sajalah). Ada dinyatakan  pada muka surat 163 begini,

“ Keluhuran Perlembagaan merupakan prinsip Rukun Negara yang ketiga. Keluhuran perlembagaan bermaksud keagungan dan ketertinggian undang-undang atau perlembagaan itu sendiri. Keluhuran Perlembagaan Malaysia mengatasi Yang Dipertuan Agung, Parlimen, Jemaah Menteri dan Mahkamah. Dengan itu semua jenis undang-undang yang bercanggah dengan Perlembagaan Malaysia adalah tidak sah”

Selain itu, undang-undang negeri mestilah selaras dengan Perlembagaan Persekutuan. Perkara 75 menyatakan, undang-undang negeri yang bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan adalah terbatal dengan sendirinya. Perlembagaan Persekutuan memperuntukan kuasa kepada mahkamah untuk membatalkan akta yang diluluskan di luar bidang kuasa Parlimen atau bercanggah dengan Perlembagaan Malaysia. Mahkamah berkuasa menentukan kesahihan setiap undang-undang bagi menjamin keluhuran dan ketertinggian Perlembagaan Malaysia

Jikalau mengikut fahaman aku yang ‘ bodoh, tolol dan bangang’ ini Dewan Undangan Negeri Kelantan boleh membincangkan hal-hal yang berkaitan dengan Hudu tetapi tentulah tidak boleh dijadikan satu undang-undang. Perlembagaan Malaysia kata ‘tak sah’. Perlembagaan Malaysia kata undang-undang negeri mesti selaras dengan Perlembagaan Persekutuan.

Yang menghairankan aku ialah tidak pula aku terdengar tentang komen dari pihak kerajaan (yang berkaitan dengan undang-undang dan perlembagaan Malaysia) tentang ura-ura kerajaan kelantan hendak memperkenalkan hukum Hudud.( Mungkin aku berada jauh dari Malaysia maka aku tidak dapat mendengar dan membacanya). Ataupun mungkin ada ‘peruntukan’ ( yang ramai orang tak tahu ) dalam Perlembagaan Malaysia yang membolehkan Dewan Undangan Negeri Kelantan penggubal perlembagaan negeri sendiri. Mungkin.

Yang paling membimbangkan aku ialah kita akan ditertawakan oleh anak-anak kita yang telah membaca dan mempelajari hal sedemikian ketika mereka berada dalam Tingkatan Lima dulu yang mereka terpaksa membuat persediaan rapi untuk menduduki Peperiksaan SPM. Mungkin mereka akan ketawa terbahak-bahak melihatkan gelagat ‘golongan bijak pandai’ di Negara ini yang mengamalkan ‘cakap tak selupa bikin punya….”

Mungkin mereka tertawa dan mungkin juga mereka menangis mengenangkan nasib bangsa dan Negara mereka yang tercinta….

Abuhassanadam
London
17 Disember 2014


2 comments:

  1. Ini pandangan peribadi saya..

    Saya tidak menolak hukum hudud sekiranya ia memang telah termaktub dalam al quran dan itu adalah perintah Allah yang wajib dilaksanakan. Cuma sebelum melaksanakan hudud, kita perlu melihat dulu keutamaan yang lain, yang lebih memberikan impak yang signifikan kepada kemasyalahatan rakyat. Saya percaya, hukum hudud tidak sama sebagaimana Allah mewajibkan ke atas 5 perkara (rukun islam) yang mana kita wajib melaksanakannya tanpa kompromi, kecuali hal haji yang ada kelonggaran kepada yang mampu sahaja.

    Keadaan semasa dan Malaysia yang terdiri dari pebagai agama dan bangsa, hudud bukan satu objektif yang mesti dilaksanakan di Malaysia. Kerajaan Kelantan sepatutnya menumpuhkan usaha-usaha pembangunan ekonomi yang agresif, tumpukan kepada pembangunan modal insan, supaya Malaysia menjadi bangsa yang dihormati dan berdaya saing. Ini sepatutnya yang wajib menjadi keutamaan. Saya tidak bersetuju sekiranya alasan melaksanakan hudud adalah untuk mengekang jenayah yang semakin tidak terkawal, Bagi saya, rakyat yang berpengetahuan tinggi, ekonomi yang baik , pemerintahan yang adil akan secara tidak langsung memberi kesan signifikan kepada pengekangan kadar jenayah.



    ReplyDelete
  2. Kamisah,

    Satu pandangan bernas yang ikhlas. Perlu ramai lagi anak Malaysia yang berani menyuarakan pendapat sebegini. Saya bangga.

    Pak Abu

    ReplyDelete