KERANA JEREBU DARURAT DISYTIHAR, MENGAPA PULA
TIDAK KERANA BANJIR
Banyak pihak yang melihat keadaan banjir di
Kelantan khsusunya dan di negeri lain amnya sebagai luar biasa berbanding
dengan keadaan banjir yang berlaku pada tahun-tahun sebelum ini. Lantas
tentulah usaha menangani krisis sebegini memerlukan tindakan yang luar biasa
juga dari pihak kerajaan.
Aku hanya ‘menumpang’ memberikan pandangan dan
jauh sekali dari mengkritik apa yang telah dan sedang dilakukan oleh
pihak-pihak tertentu bagi menyelamatkan mangsa banjir. Kelihatan semua pihak
begitu perihatin dalam menghulurkan sumbangan dari segi tenaga ataupun barangan
serta wang ringgit demi untuk meringankan bebanan yang dihadapi oleh mangsa
banjir yang malang.
Bukan sesuatu yang mudah menguruskan krisis yang
sebegini, terutamanya bagi penyelenggaraan sebuah negeri seperti Kelantan. Aku
merasakan yang paling penting sekali ialah hal yang berkaitan dengan pengurusan
dan penyelenggaraan. Ia memerlukan ‘coordinated effort’ yang bukan kepalang.
Amat memerlukan usaha yang paling terancang agar ‘sistem’ penyelenggaraan dan
penyelamatan mangsa banjir dapat dijalankan dengan berkesan.
Disebabkan yang berkemungkinan besar bencana
banjir ini akan merebak ke negeri-negeri lain seperti ke Terengganu, Pahang, Johor,
Perak, Kedah dan Perlis maka aku merasakan sebuah jawatankuasa ‘besar’ peringkat
kabinet perlu ditubuhkan khas untuk menangani bencana banjir yang sedang
menular kini. Maknanya memerlukan seorang ketua yang betul-betul berwibawa (seorang
menteri kabinet) yang perlu dilantik untuk mengetuai gerakan menangani krisis
ini. Justeru adalah amat wajar DS Mohd Najib mengadakan mesyuarat kabinetnya
setibanya sahaja beliau dari luar negara dan terus bertindak melantik
jawatankuasa berkenaan untuk menguruskan ‘malapetaka’ yang sedang menimpa
negara. Maknanya ‘ketua’ yang bersifat ‘Touch and Go” tidak begitu berkesan
menangani banjir sebesar ini.
Sebuah kerajaan yang ‘action oriented’ tidak
perlu menunggu lebih lama untuk menjalankan tindakan, apatah lagi apabila memikirkan
bahawa lagi lama dilengahkan proses ini maka lagi banyak korban yang berlaku.
Aku merasakan cadangan untuk mengisytiharkan
keadaan Darurat adalah langkah yang agak sepatutnya diambil oleh pihak kerajaan
dalam menangani keadaan yang agak krtikal ini. Kehadiran pemimpin-pemimpn ke
tempat kejadian bukan lagi merupakan ‘Touch and Go’ lagi tetapi memerlukan
seorang yang bertaraf menteri yang boleh memberikan arahan dan mesti dilantik
oleh Kabinet agar setiap arahannya berkesan dan diikuti. Dalam keadaan yang
berlaku kini aku khuatir kalau-kalau ‘too many cooks will spoil the broth’.
Disebabkan terlalu banyaknya arahan, boleh menyebabkan ‘arahan’ mana yang perlu
diikuti dan dipatuhi.
Keadaan banjir di Kelantan semakin serious dan
memerlukan tindakan amat segera. Jikalau mengikut petikan dari Wikipedia, the
Free encyclopedia, pengisytiharan Dharurat itu bermaksud, “…that
the government can suspend and/or change some functions of the executive, the
legislative and or the judiciary during this period of time. It alerts citizens
to change their normal behaviour and orders government agencies to implement
emergency plans. A government can declare a state of emergency during a time of
natural or human-made disaster…..”
Berdasarkan maklumat yang sahih, banjir
yang berlaku di kelantan kini adalah pada skala yang cukup besar dan luar
biasa. Oleh itu tentulah memerlukan tindakan yang bersekala besar juga.
Maknanya tentulah diluar keupayaan petugas-petugas biasa untuk melakukan tugas
menyelamat dan pengedaran makanan kepada mangsa banjir. Jelasnya untuk
mengendalikan krisis memerlukan kerjasama dari pihak tentera khususnya yang
sememangnya pakar dan yang telah lengkap menerima latihan untuk mengendalikan
krisis seperti ini.
Oleh itu mahu tak mahu pihak tentera kena
turun dan mengambil alih tugas-tugas yang telah dilakukan oleh pihak ‘bukan
tentera’ selama ini. pihak kerajaan hendaknya janganlah menganggap enteng usaha
menyelamat mangsa ini. Dan harus juga disedari bahawa banjir ini akan merebak
ke negeri-negeri lain terutamanya Johore. Kebiasaannya setelah surut di
Kelantan banjir ini akan mengalir pula ke Johore. Dan tentulah prosedur yang
sama dilakukan di Johor, sekiranya sudah ada dan lengkap SOP yang tersedia.
Lagi pun memang wajar agaknya Darurat
disiytiharkan memandangkan bahawa negara kita sudah beberapa kali
mengisytiharkan keadaan Dharurat. Misalnya
· Antara tahun 1948-1960 bagi memerangi
pengganas komunis oleh British
· 1966 – Untuk mengatasi Konfrantasi dari
Indoesia
· 1966 – Bagi mengahadapi krisis perlembagaan
di sarawak
· 1969 – Peristiwa 13 Mei 1969
· 1977 – Menghadapi krisis politik di
Kelantan
· 2005 –Menangani keadaan Jerebu di Pelabuhan
kelang dan Daerah Kuala Selangor
Aku tak begitu faham mengapa kerajaan belum
lagi mahu mengisytiharkan keadaan Dharurat di Kelantan yang berhubung kait
dengan keadaan banjir ini. Mungkin ada sebab-sebab tertentu (hanya kerajaan sahaja yang tahu
sebab-sebabnya) yang menyebabkan kerajaan bertindak demikian. Walau
bagaimanapun rakyat hanya mahu melihat tindakan yang terbaik dari pihak kerajaan
bagi menyelamatkan nyawa rakyat yang tidak berdosa.
Namun sekiranya memerlukan tenaga tentera
untuk membantu menyelenggarakan proses menyelamat ini, aku merasakan masih
belum terlambat kerana berkemungkinan banjir lebih besar akan merebak ke
negeri-negeri lain. Mungkin.
Kehadiran DS Najib pastinya memberikan
impak yang begitu besar.
abuhassanadam
27 Disember 2014
No comments:
Post a Comment