Sunday, December 7, 2014


60an YANG 'MENGGILAKAN'

Apabila duduk sekejap di negara orang putih ni, macam-macam peristiwa lama teringat. Maklumlah tidak ada kerja nak lakukan. Makan tidur, makan tidur. Berjalan. Sejuknya bukan main. Entah berapa kali ganda sejuknya berbanding dengan kesejukan air perigi di kampung aku, ketika aku mandi perigi nak ke sekolah pada zaman dulu. Kini perigi tu sudah tiada lagi. Sekarang semua sudah ada ‘pili’ (paip kata orang sekarang).

Tahun 1960an adalah merupakan tahun-tahun luar biasa dari segi perkembangan seni tanah air. Tahun 1960an pastinya dikaitkan dengan lagu-lagu 60an. ‘Oh Fatimah’, ‘Termenung’’ ‘ Suzana’’ dan banyak lagi lagu-lagu yang mewakili tahun-tahun 1960an. Dan tentulah terbayang imej-imej yang mewakili tahun-tahun berkenaan. Baju ketat, seluar ketat, kasut berjenama ‘Clarke’, scooter dan lainlain. Pendek kata bagi mereka yang membesar dalam tahun-tahun berkenaan akan faham benar dengan apa yang aku jelaskan demikian.

Seingat akulah lagu-lagu 60an ini muncul dengan tiba-tiba, ‘menyerang’ masyarakat Melayu di Malaysia dari seberang Selat Tebrau, Singapura. Dari seberang sanalah munculnya kugiran ‘The Siglap Five’ yang menampilkan penyanyi Jeffrydin; kugiran ‘The Rythm Boys’ dengan penyanyi A. Ramlee dan banyak lagi. Dan tentunya banyak yang aku sudah lupa. Orang tua. Takkanlah nak ingat semua. Nanti dikatakan orang tua gatal pula….

Pada pemerhatian aku, penyanyi-penyanyi 60an inilah yang bertanggungjawab ‘melenyapkan’ lagu-lagu P.Ramlee buat seketika. Kemunculan mereka adalah berpunca daripada ‘kekosongan’ yang ditinggalkan oleh P. Ramlee dan Saloma yang telah berhijrah ke Malaysia. Dan agak lama juga kedua-dua bintang ini untuk menyesuaikan diri di Malaysia yang ditambah pula dengan suasana baru yang memerlukan rakan-rakan baru dalam seni. Maka dengan demikian, P.Ramlee telah digantikan oleh A.Ramlee.

Pada ketika itu ( tahun-tahun 60an) sememangnya anak-anak muda di Malaysia hampir kesemuanya ‘gila’. Pemuda melayu ‘gilakan’ A.Ramlee, Jeffrydin, Rafeah Buang, Ahmad jais sedangkan yang bukan Melayu pula gilakan ‘The Beetles’, Cliff Richard dll. Dengan sebab itulah aku nasihatkan pada golongan tua seperti aku supaya jangan ‘menghina’ anak-anak muda sekarang yang ‘gila dan tergila-gila’ dengan artis-artis pujaan mereka kerana kita dulupun pernah jadi ‘orang gila’. Cuma ada ibu bapa yang tidak mahu menceritakan ‘kegilaan’ mereka. Mungkin disebabkan takut banyak ‘rahsia’ yang pecah berderai.

Ekoran daripada ‘merebaknya wabak’ 60an telah memberikan banyak kesan sampingan. Yang paling ketara sekali ialah kemunculan kumpulan Kugiran ( Kumpulan Gitar Rancak) yang boleh diibaratkan seperti tumbuhnya cendawan selepas hujan. Melalui pembacaan majalah hiburan pada ketika itu, negeri Johorlah yang paling terkemuka dari segi bilangan kugiran yang tertubuh di sana. Dan ramai juga penyanyi selepas itu yang muncul di negeri Johor seperti A. Halim, A.Rahman Hassan, A.Dayang dan ramai lagi. Mungkin agaknya negeri Johor berhampiran dengan Singapura yang menyebabkan pengaruh demikian cepat menjalar.

Walaupun Kuala Lumpur merupakan ibu Negara, namun hampir tidak ada muncul penyanyi di sini sepertimana yang menucul di Johor. Sebaliknya ‘wabak’ itu ‘menyerang’ Pulau Pinang. Disana muncul kugiran terkenal pada ketika itu ia itu ‘Teruna Ria’ yang menampilkan penyanyi L.Ramlee dan Suria Mohd Noor. Dengan sebab itulah selalu dinyatakan bahawa sesuatu perkembangan samada perkembangan politik dan sosial biasanya bermula di kawasan pelabuhan. Sejarah mengatakan begitu.

Di tempat aku, Padang Rengas tidak mahu ketinggalan dalam ‘mengejar kemajuan’ dari segi perkembangan Pop Yeh Yeh ini. Ada dua Kugiran ditubuhkan ia itu ‘ Rentak Teruna’ yang ditubuhkan oleh anak-anak muda (kini dah tua) kampung aku, Kampung Keroh Hilir dan satu lagi ialah ‘The Swampers’ dari Kampung Paya Panjang. Tidak mahu aku menyenaraikan nama-nama mereka, takut diketahui oleh anak cucu. Malu juga…Dan salah seorang yang mengasaskan sudah pun mendapat gelaran Datuk (kurniaan DYMM Sultan Perak).

Menubuhkan Kugiran tidak memerlukan perbelanjaan besar. Hanya memerlukan tiga buah guitar. Lead guitar, bass guitar, rhythm guitar dan drum. Dan bagi yang berkemampuan ditambah pula dengan Organ. Jadilah satu Kugiran. Bolehlah  beraksi di rumah orang kahwin atau di pasar-pasar minggu.

Sebagaimana zaman P.Ramlee,pada zaman 60an juga muncul peminat-peminat tegar yang ‘tidur tak lena dan mandi tak basah’ sekiranya tidak dapat menyanyi di pentas-pentas hiburan di pasar-pasar minggu yang banyak ditubuhkan pada ketika itu. Di Padang Rengas saja tertubuh dua pasar minggu. Satu di kawasan bawah Gunung Pondok dan satu lagi di Paya Ranggam. Kedua-dua pasar minggu ini merupakan tempat anak muda di sini mengasah bakat mereka menampilkan lagu-lagu 60an.

Dan salah seorang ‘penyanyi’ yang mesti menyanyi pada setiap kali diadakan pasar minggu (hari Jumaat malam Sabtu di Bawah Gunung dan hari Sabtu malam Ahad di Paya Ranggam) ialah Jefri Salleh Din. Nama sebenarnya Salleh. Salleh bin Kulup….Dan disebabkan Jeffridin begitu popular pada ketika itu ramai yang telah meniru namanya. Dan lagu yang dipilih oleh Salleh untuk dinyanyikan pastinya lagu ‘Termenung’ dan ‘ Seruling Anak gembala’ ( lagu nyanyian Jeffrydin).

Jikalaulah Jeffrydin mendengar Salleh menyanyikan lagunya, pasti beliau akan tertanya-tanya apakah itu lagu yang pernah dinyanyikannya. Kadang-kadang langsung ‘lari’ entah ke mana iramanya. Yang nyanyi pergi ‘ke hulu’ sedangkan kugiran ‘pergi ke hilir’. Itu tidak menjadi kehairanan. Yang penting Jeffri Salleh Din mesti menyumbabngkan suara pada setiap kali diadakan pasar minggu, sebab dia tahu Tijah (Khadijah) pasti ada mendengar lagu nyanyiannya.

Aku dapat juga menceritakan kisah-kisah 60an ini adalah disebabkan aku juga termasuk dalam golongan ‘orang gila’ pada ketika itu. 

Kini sentiasa berada di masjid dan surau…..

Abuhassanadam
London
7 Disember 2014




No comments:

Post a Comment