Monday, December 1, 2014


‘SAYA LUPA SAYA PUNYA BRYLCREAM!!...”

Aku mula belajar kuak renang dan kuak lentang di dua buah ‘kolam renang’ di kampung aku. Kampung Keroh Hilir, Padang Rengas, Perak. Aku dan rakan-rakan lain tentunya bersyukur kerana dengan dua buah ‘kolam renang’ itulah dapat kami belajar berenang sebagaimana anak-anak yang bertuah di bandar-bandar.

Sebuah ‘kolam renang’ terletak di Kampung Keroh Hilir berhampiran dengan rumah Pak Said Bendang dan sebuah lagi ‘kolam renang’ berhampiran dengan rumah Pak Lebai Imam di Kampung Pulau. ‘Kolam renang’ di kampung aku agak kecil berbanding dengan ‘kolam renang’ di Kampung Pulau yang lebih besar yang membolehkan kami mengadakan ‘pertandingan renang’.

 ‘Kolam renang’ yang aku maksudkan itu hanya ‘wujud’ setahun sekali, ia itu musim penduduk kampung mengerjakan sawah padi, ia itu ketika sawah padi memerlukan air untuk mengairi sawah mereka. Maka Sungai Sauk akan disekat (sauk) supaya air dapat disalurkan ke sawah-sawah padi berhampiran. Pada waktu air disekat dengan menggunakan empangan itulah membolehkan terbentuknya ‘kolam mandi’ bagi kanak-kanak di sini mandi dan berenang dalam masa yang terhad itu. Dalam masa sebulan itulah kami belajar berenang dan mencuba berbagai loncatan, meniru iklan minyak rambut ‘Brylcream’ pada ketika itu dan setelah melakukan penerjunan diekori pula dengan jeritan, “ Saya lupa saya punya Brylcream!!...”

Memang seronok mengenangkan peristiwa itu. Boleh tergelak sampai terkencing. Dan sememangnya terbayang ‘muka-muka’ rakan lama ( ada yang telah pun meninggal lebih awal seperti Mat N….., Ani, Ngah) yang hampir setiap hari berada di ‘swimming pool’ berkenaan. Pada hari cuti sekolah maka kami akan berada di situ sepanjang hari dan pada hari-hari persekolahan, ‘jadual latihan’ bermula puku2.30 petang dan berakhir sebelum Maghrib.

Sebelum ‘Masuk Jawi’ kami tidak memerlukan sebarang ‘pakaian mandi’. ‘Bolin…”. Maknanya telanjang bulat. Tidak ada sehelai benang pun. Kadang-kadang kanak-kanak perempuan pun mandi sama. Bolin juga. Tidak pula timbul perasaan segan dan malu pada ketika itu. Dan tidak pula ada perasaan ‘serong’. Mungkin terlalu mentah untuk ‘menyedari’ perkara sedemikian. Baru berumur enam atau tujuh tahun.

Emak tak pernah pula melarang kami mandi manda di Sungai Sauk. Yang sentiasa menjadi ‘pengawas’ ialah Pak Haji Yaakub. Beliaulah yang selalu merotan kami dengan pokok Malialam sekirannya didaptinya kami mandi manda di Sungai Sauk. Aku tak tahu pula siapa yang memberikan ‘mandat’ kepadanya untuk menjadi ‘polis’ dan ‘pengawas’ itu. Namun itulah ‘tugas’ beliau. Dan emak bapak kami tidak pula melenting sekiranya anak-anak mereka dirotan oleh Pak Haji Yaakub. Malah berterima kasih lagi. Dan Pak Haji Yaakub pula menlakukan tugas itu dengan sukarela.

Dan kini barulah aku terasa terhutang budi kepada Pak Haji Yaakub yang sentiasa mengawas kami pada ketika itu. Memangnya mulia tugasnya itu kerana beliau takut kalau-kalau kami lemas dalam air Sungai Sauk yang agak dalam juga. Dan kesedaran sebegini timbul apabila aku terpaksa ‘menemani’ anak-anak aku (ketika mereka masih kecil) ketika mereka mandi manda di kolam renang di hotel-hotel kami menginap. Aku akan sentiasa berada di tepi kolam mandi apabila anak-anak mandi manda. ‘Bertugas’ seperti Pak Haji Yaakub….

Arwah emak atau bapak tidak pernah pun berada di tepi Sungai Sauk atau Sungai Kampung Pulau ketika aku mandi manda. Tak pernah. Dan tidak pula pernah berlaku anak-anak di kampung ini yang mati lemas. Mengapa ibu bapa sekarang terlalu memanjakan anak-anak sehingga anak-anak ‘rimas’ dengan pengawasan ibu bapa kini? Dan yang anihnya pula ada pula ibu bapa kini yang langsung tidak peduli tentang hal anak-anak mereka sehinggakan anak-anak menjadi liar.

Kami bukan sahaja mandi manda di Sungai Sauk tetapi kami belajar berenang. Dan mengadakan berbagai loncatan juga. Di Sungai Sauk, ‘Launching Pad’nya ialah titi (jambatan) batang kelapa yang merentasi sungai berkenaan. Dari atas titi itulah kami akan terjun menjunam ke Sungai Sauk macam dalam iklan minyak rambut Brylcream. Di Sungai kampung Pulau pula, ‘launcing pad’nya ialah tunggul pokok Sagu yang berada di tepi sungai berkenaan. Terpaksa memanjat tunggul sagu berkenaan dan dari situlah terjun menjunam ke bawah.

Bagi kami pada ketika itu tidak wujud istilah ‘kotor’ atau ‘jernih’ air Sungai Sauk atau Sungai Kampung Pulau itu. Tidak timbul langsung. Yang penting ialah adanya takungan air yang membolehkan kami berenang dan terjun macam iklan Brylcream. Memanglah air di Sungai Sauk itu jernih sebelum kami turun ke dalammnya. Tetapi setelah beberapa lama kami mandi manda, maka airnya agak jernih sedikit daripada air ‘kubang kerbau’. Tidak pula menjadi masalah kepada kami.

Untuk menunjukkan samada air itu bersih atau kotor akan dapat dilihat kesannya setelah badan kami kering, terjemur dek mata hari. Tubuh badan kami boleh dijadikan tempat ‘menulis’ atau ‘melukis’ sesuatu kerana disebabkan kekotoran air yang kami mandi. Amat seronok mengenangkan peristiwa sebegini.

Ketika pulang ke kampung, adalah menjadi tugas aku untuk mengunjungi temapt-tempat ini. ‘Memory lane’, Sedih bercampur gembira melihat dan mengenangkan peristiwa lama. Sedih disebabkan sudah tidak kelihatan lagi titi batang kelapa yang merupakan ‘luncing pad’ pada suatu ketika dulu dan kini telah digantikan dengan jambatan kayu. Sudah tidak ada lagi Sungai Sauk atau Sungai Kampung Pulau disebabkan penduduk di sini sudah tidak lagi menanam padi. Lantas tidak perlu lagi air disekat untuk mengairi sawah padi. Dan tidak wujud lagilah ‘Swimming Pool’ di kampung kami.

Saungai Sauk dan Sungai Kampung Pulau hanya tinggal kenangan….

Abuhassanadam
London
1 Disember 2014



4 comments:

  1. Pak Hassan,
    Sungai Sauk masih ada cuma airnya sudah tidak serancak dulu. Airnya kini mengalir sayu menanti riuhnya 'perenang perenang' yang tak mungkin kembali lagi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Azilah Shuhada

      Indah sekali bahasa anakanda. Teruskan menulis. Saya bangga sekali.

      Pak Abu

      Delete
    2. Terima kasih ayahanda. Anakanda tidak petah merencana cuma baru belajar mengeja.

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete