JUS SOLI
Saya terpanggil lagi untuk
memberikan pandangan mengenai isu kerakyatan yang sedang hangat diperbincangkan
sekarang. Membincangkan mengenai kerakyatan, pastinya kita tidak dapat lari
dari membincangkan mengenai kerakyatan Jus Soli.
“ Satu
isu hangat ialah kerakyatan jus soli. Kerakyatan ini yang menjadi tuntutan
orang dagang tidak dapat diterima oleh
orang Melayu. Ini adalah kerana prinsip
kerakyatan jus soli memberikan hak sama
rata kepada semua kaum dan ini dianggap boleh melemahkan
lagi kedudukan orang Melayu. Namun
selepas beberapa rundingan dibuat,
Raja-Raja Melayu telah menerima kerakyatan
jus soli dengan syarat orang bukan Melayu mengiktiraf
kedudukan istemewa orang Melayu dalam perlembagaan
Persekutuan Tanah Melayu. Dengan tolak ansur
ini satu pakatan murni antara kaum telah terbina di Persekutuan Tanah Melayu
yang merdeka. Perkara lain yang telah
dipersetujui termasuklah agama Islam sebagai agama rasmi persekutuan Tanah Melayu dan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan’ Buku Teks Sejarah Tingkatan Lima untuk sekolah-sekolah menengah di Malaysia ada
menyatakan pada muka surat 126 perenggan akhir,
Memang sudah begitu cantik dan kemas susun ayat
yang terkandung dalam ‘sosial kontrak’ yang dibuat oleh Raja-Raja Melayu dengan
pemimpin-pemimpin Melayu, Cina dan India. Akhirnya semua setuju untuk
menyelesaikan masalah yang paling rumit ketika itu – kerakyatan Jus Soli.
Isu kerakyatan Jus Soli merupakan isu ‘ duri
dalam daging’ yang perlu diselesaikan oleh pemimpin-pemimpin kaum sekiranya
kemerdekaan negara hendak dicapai. British masih bertegas bahawa sekiranya
ketiga-tiga kaum tidak bersatu hati dan tidak sepakat mereka tidak akan
memberikan kemerdekaan kepada Persekutuan Tanah Melayu. Dan kemungkinan British
meletakkan syarat berkenaan dengan harapan isu kerakyatan ini tidak akan dapat
diselesaikan oleh kaum-kaum yang ada di Tanah Melayu ketika itu. Mungkin
British juga merasakan bahawa isu
perpaduan kaum terbesar ini tidak akan dapat tercapai memandangkan British
telah pun berjaya menjalankan dasar ‘ pecah dan perintahnya’.
Orang Melayu ‘ bermati-matian ‘ mempertahankan
agar kerakyatan Jus Soli tidak diterima. Orang Melayu tentunya tidak dengan
senang menyerahkan kerakyatan kepada orang asing, kaum pendatang ia itu orang
Cina dan India. Mereka merasakan tanggungjawab mereka untuk mempertahankan
negara ini kerana Tanah Melayu adalah negara mereka. Takkanlah negara yang
mereka punya hendak diserahkan kepada orang asing. Apatah lagi negara jiran
seperti Indonesia dan Thailand tidak memberikan kerakyatan kepada orang lain –
orang Cina misalnya.
Pemimpin ketiga-tiga kaum ketika itu betul-betul
dalam dilemma. Hendak ditelan mati emak dan jika diluah mati bapak. Apakah cara
mereka hendak menyelesaikan isu yang rumit ini.
Keadaan episode sejarah inilah yang perlu
betul-betul difahami oleh anak cucu kita kemudian hari. Samada Melayu, Cina
atau India. Mereka kena betul-betul faham dan dapat menggambarkan suasana
keadaan itu yang amat memerlukan pemimpin kita membuat keputusan yang tepat dan
jitu.
·
Negara perlu dimerdekakan.
·
British meletakkan syarat yang ketiga-tiga kaum
mesti bersatu dan bersetuju sebelum diberikan kemerdekaan.
·
Orang Melayu membangkang keras pemberian
kerakyatan kepada orang bukan
Melayu.
·
Orang asing – Cina dan India mengharapkan mereka
diberikan kerakyatan dengan beberapa alasan yang kukuh
Di sinilah letaknya perasaan keikhlasan para
pemimpin kita yang tidak ada tolak
bandingnya dalam sejarah kemerdekaan negara. Tunku Abdul Rahman, Tun Tan Cheng
Lock, Tun Sambanthan adalah tokoh-tokoh negara yang tidak harus dilupakan jasa
mereka oleh anak cucu kita terhadap perjuangan memerdekakan negara.
Diatas semangat keikhlasan juga mereka dapat
menyelesaikan masalah yang begitu rumit untuk diselesaikan. Masing-masing
mungkin memikirkan tentang kesejahteraan bangsa mengatasi segala-galanya dalam
menyampaikan kata sepakat mereka. Lantas terhasllah kontrak sosial yang amat
penting yang kita patuhi sampai hari ini.
·
Raja-Raja Melayu menerima kerakyatan Jus Soli.
· orang bukan
Melayu pula mengiktiraf kedudukan istemewa orang Melayu dalam perlembagaan
Persekutuan Tanah Melayu.
· Agama Islam sebagai
agama rasmi persekutuan Tanah Melayu dan
· Bahasa Melayu
sebagai bahasa kebangsaan.
Semenjak zaman awal menuntut kemerdekaan
negara, syarat-syarat ini telah dipersetujui oleh ketiga-tiga kaum yang
terbesar di negara ini. Tidak pernah dipersoalkan secara terbuka. Walaupun pada
mulanya ada sungutan dan perasaan ketidakpuasan hati tentang persetujuan itu namun setelah beberapa lama setiap
kaum saling memahami tentang kepentingan kontrek sosial itu. Setiap kaum akur
dan memahami mengapa syarat-syarat itu perlu dipatuhi.
Oleh itu tidak harus ada sesiapa pun yang
cuba mempersoal dan menggugat kontrek sosial yang telah termetrai itu. Dengan
sebab itulah apabila ada suara-suara sumbang yang meminta dikaji semula
kerakyatan yang telah dipersetujui, maka rakyat dari semua kaum dan yang
berlainan fahaman politik turut menentangnya. Inilah semangat bangsa Malaysia
yang tulin.
Abuhassanadam
23 Januari 2013
Polemik ras yang timbul kini adalah akibat kurang pemahaman kpd faktor sejarah. Sayugia, amat penting menerapkan pengetahuan & pembelajaran sejarah, terutamanya aspek 'kontrak sosial' di bangku sekolah
ReplyDeletelagi.
Jangan ada pihak yang mimpikan perlunya Perlembagaan Negara ini perlu atau boleh di pindakan, walaupun dgn dua pertiga undi di Parlimen - ie, non-negotiable, at all or any costs!