PPSMI:
Ke mana perginya
kesatuan guru-guru
Difahamkan beribu-ribu orang akan berkumpul di hadapan Kementerian
Pelajaran Malaysa bulan hadapan untuk menyerahkan memorandum kepada Menteri
Pelajaran Malaysia berkaitan dengan PPSMI ( pengajaran sains dan matematik
dalam bahasa Inggeris ) Empat pertubuhan ibu bapa yang akan menyertai
penyerahan memorandum itu nanti ialah CPS ( Concerned Parents Selangor ), PAGE
( Parents Action Group on Education, MAGPIE ( Malacca Action Group of Parents
in Education dan HOPE (Herald of Penang for Education.
Yang menghairankan aku ialah ke mana perginya kesatuan guru-guru
ataupu persatuan guru-guru ( kalau-kalau ada). Sepatutnya kesatuan guru-gurulah
yang berada di barisan hadapan untuk memperkatakan hal-hal yang berkaitan
dengan pelajaran. Sepatutnya lah. Sebab mereka terdiri dari guru-guru. Tentu
lebih arif dan faham tentang masalah pelajaran, terutama yang berkaitan dengan
PPSMI. Mereka yang terlibat secara langsung. Tentu lebih tahu baik buruknya.
Dan tentulah Menteri Pelajaran akan mendengar cakap dan nasihat mereka.
Begitulah sepatutnya. Aku fikir begitu la….
Aku pernah jadi Pegawai Khas kepada Menteri Pelajaran selama lebih
kurang sembilan tahun. Tiga
menteri pendidikan. DS Abdullah Ahmad Badawi, Ds Anwar Ibrahim dan Dato’ Amar
Sulaiman Daud. Bukan nak tunjuk hebat. Dan tak sehebat manapun. Nak bercerita.
Tidak juga nak bercakap hal politik. Nak bercerita hubungan antara Pejabat
Menteri Pendidikan dengan kesatuan guru-guru. Seperti aur dengan tebing.
Seperti isi dengan kuku. Kadang-kadang seperti anjing dengan kucing. Tak
tahulah siapa ‘ anjing’ dan siapa ‘kucing’. Beigutlah mesranya sekali hubungan
itu.
Yang menjadi tali penghubungnya, ramai. Aku bertuah kerana menjadi
salah sseorang yang diiktiraf sebagai tali’ penghubung. Kadang-kadang sebagai ‘
errand boy’ pun ada.
Dulu ada kesatuan guru-guru seperti Kesatuan Guru-Guru Melayu
Malaysia Barat ( KGGMMB ), National Union of Teaching Profession ( NUTP) ,
Kesatuan Guru-Guru Lepasan Maktab ( KGGLM ) dan lain-lain. Inilah kesatuan
guru-guru yang banyak ‘ menyusahkan’ aku pada waktu itu. Tokoh dan wiranya pada waktu itu ialah
Cikgu Nordin Mahmud ( KGGMMB ), Cikgu Siva Subramaniam ( dah dapat Dato’),
Cikgu Nallathambi, dari NUTP, Cikgu Kassim Haron, Cikgu Muhammad Mustafa (
KKGLM ) dan lain-lain yang tidak kurang pentingnya.
Aku ingat nama-nama ni sebab mereka ini adalah kumpulan yang ‘
garang ‘ tetapi baik-baik belaka. Aku dapat katakan mereka inilah species guru
yang tulin. Apa tidaknya. Mereka inilah menjadi mata dan telinga rakyat yang
berkaitan dengan pendidikan negara. Segala dasar kementerian pendidikan
sentiasa diperhati dan diperhalusi oleh mereka samada boleh dilaksanakan
ataupun tidak. Sekiranya ada dasar-dasar baru yang hendak diperkenalkan oleh
kerajaan, mereka mesti setuju. Kalau tidak akan ‘ huru-hara’ lah negara. Mereka
akan bangun mempersoalankan kewajaran sesuatu dasar itu. Sehinggalah mereka
berpuas hati, barulah boleh sesuatu dasar itu dilaksanakan.
Ke mana hilangnya kesatuan-kesatuan ini? ( Mungkin mereka bersuara,
hanya sekadar aku yang tidak mengikuti. Aku mohon berbanyak maaf)
Aku masih ingat apabila Pak Lah menasihatkan aku, “ Hang tanya
depa dulu…” supaya meminta pandangan kesatuan guru-guru sebelum sesuatu dasar
hendak dilaksanakan. Dato’ Seri Anwar Ibrahim pula kerap kali mengadakan majlis
perjumpaan dan makan-makan dengan pemimpin kesatuan guru-guru. Kadang-kadang
hampir setiap bulan. Malah pada bulan Ramadhan pun dijemput semua guru-guru
yang bukan Islam berbuka puasa denganya. Dengan demikian hubungan itu
tersangatlah erat.
Bukan tidak ada isu yang ditentang oleh pemimpin kesatuan. Banyak
sekali. Tetapi dapat diselesaikan dengan baik melalui rundingan. Diselesaikan
satu persatu isu yang kusut, terutama yang berkaitan dengan isu perkauman.
Syukur, semuanya berjalan dalam suasana yang aman dan menyeronokkan. Aku amat
merindui keadaan sedemikian.
Yang menjadikan suasana begitu mesra antara kesatuan-kesatuan guru
dengan kementerian pendidikan pada ketika itu ialah adanya pimpinan pelajaran
yang hebat-hebat. ( Tidak pula bererti ketua pengarah selepas itu tidak hebat
). Tan Sri Abdul Rahman Arshad, Dato Aziz Ismail ( arwah), Tan Sri Omar bin
Mohd Hashim, Dato Asiah Abu samah, Tan Sri Wan Mohd Zahid Nordin. Kehebatan dan
gabungan tokoh-tokoh pendidi yang hebat inilah menjadikan kementerian
perlajaran pada ketika itu sebagai tempat yang menyeronokkan untuk bekerja.
Berbalik kepada persoalan PPSMI. Kestuan guru-guru mesti mengambil
peranan penting menasihati Menteri Pelajaran tentang arah tuju yang hendak di
bawa. Pasti beliau akan mendengar nasihat daripada para pemimpin kesatuan yang
juga seorang guru. Guru mesti tahu buruk baik sekiranya sesuatu dasar itu
hendak dilaksanakan.
Bagi aku, mengemukakan pandangan dan pendapat bukan bererti
menentang dasar kerajaan ataupun menentang kerajaan. Mengemukakan pendapat
bererti bertujuan untuk membetulkan keadaan yang pincang sekiranya ada. Mungkin
pihak Menteri tidak Nampak tentang kepincangannya. Mungkin persatuan ibu bapa
juga tidak Nampak dimana kesilapan mereka. Dan tugas para gurulah untuk
memberikan penjelasan. Mungkin dnegan penjelasan yang diberikan nanti akan
dapat memberikan kefahaman yang mendalam dan menyelesaikan banyak masalah.
Sudah sampai masanya pihak kesatuan guru-guru bergerak aaktif
semula dalam memberikan pandangan dan nasihat kepada kementerian pelajaran.
Masyarakat sedang menunggu peranan guru-guru dalam hal ini. Kesatuan guru-guru
tidak payah lagi memperjuangkan tentang gaji guru-guru seperti yang dilakukan
oleh pemimpin kesatuan guru yang terdahulu. Pada ketika ini aku difahamnkan
bahawa ramai guru amatlah berpuas
hati dengan tawaran gaji yang diberikan oleh kerajaan.
Oleh itu tugas para guru pula membalas jasa kerajaan dengan
memberikan input yang berguna agar taraf pendidikan negara kita betul-betul
bertaraf dunia. Pihak kesatuan guru-guru pula hendaklah memainkan peranan
sepertimana yang pernah dimainkan oleh tokoh-tokoh kesatuan ( pendidik )
terdahulu.
Walau apa pun Cikgu jasamu tetap dikenang.
Abuhassanadam
29 Januari 2013
No comments:
Post a Comment