GOLONGAN ELIT TIDAK YAKIN DENGAN SEKOLAH KEBANGSAAN
Tidak adil juga agaknya aku terus mengeluarkan
kenyataan sedemikian sebagai jawapan kepada terlalu banyak sekolah-sekolah
persendirian yang ditubuhkan di negara kini. Aku tak tahu pula berapa jumlah
sebenar sekolah persendirian yang ditubuhkan di Lembah Kelang. Tetapi yang aku
tahu sememangnya banyak. Banyak dalam ertikata berpuluh-puluh. Mungkin sampai
ke angka beratus beberapa tahun lagi sekiranya keadaan dan suasana pendidikan
di negara ini tidak diperbetulkan.
Maknanya apabila banyak sekolah persendirian
dibuka dan ramai pula ibu bapa yang menghantar anak-anak mereka belajar
disekolah berkenaan (walaupun mahal bayarannya) maknanya mereka tidak berminat
untuk menghanatar anak mereka di sekolah-sekolah kebangsaan. Maknanya mereka
merasakan bahawa sekolah kebangsaan tidak ada ‘standard’. Maknannya mereka
tidak yakin sekolah kebangsaan akan menjamin masa hadapan anak-anak mereka.
Maknanya mereka merasakan bahawa masa depan anak-anak mereka akan ‘gelap’
sekiranya mereka menghantar anak-anak mereka ke sekolah kebangsaan. Macam-macam
andaian boleh dikemukakan. Mungkin betul dan mungkin tidak.
Ibu bapa yang berada dan yang kurang berada juga merasakan
bahawa sekolah persendirian menjadi pilihan mereka memandangkan bahawa
seolah-seolah kebangsaan sudah tidak mendapat keyakinan dari setengah-tengah
pihak, terutama rakyat yang berada. Aku tidak dapat mencari jawapan yang lebih
terperinci dan lojik tentang mengapa ibu bapa di bandar-bandar di Kuala Lumpur
memilih untuk menghantar anak mereka ke sekolah persendirian selain daripada
hilangnya keyakinan mereka terhadap sekolah kerajaan.
Apa tidaknya. Bukannya murah perbelanjaan untuk
menghantar seorang anak ke sekolah persendirian. Tidak kurang dari RM10,000
yang terpaksa dibelanjakan oleh seorang bapa dalam setahun sekiranya anaknya
berada dalam Darjah 1. Itu baru Darjah 1. Apabila si anak belajar dalam
Tingkatan 5 si ayah terpaksa membayar dengan harga tdak kurang RM 20,000. Itu
untuk seorang anak. Bagaimana pula sekiranya tiga orang anak yang belajar
disekolah yang sama?. Itu bukan jumlah yang kecil. Namun ibu bapa yang berada sanggup
membelanjakan wang sejumlah itu demi pelajaran anak-anak. Mengapa?
Dan sudah ramai juga ibu bapa yang menghantar
anak-anak mereka ke sekolah antarabangsa untuk mengikuti kursus IGCSE
( International General Certificate of Secondary
Education) yang pada keseluruhannya diajar dalam Bahasa Inggeris dan matlamat
akhirnya ialah untuk memasukki
university luar negara. Bahasa Melayu ada diajar di kelas-kelas tersebut dan
mungkin sebagai memenuhi syarat kerajaan dan ‘melepaskan batuk di tangga’
sahaja. Mungkin. Ini disebabkan bahawa Bahasa Melayu bukan merupakan syarat
‘Lulus’ peperiksaan seperti SPM. Setakat
yang aku tahu agama Islam juga tidak diajar kecuali ada permohonan daripada
pelajar itu sendiri yang ingin mempelajari agama dan dipersetujui oleh
pengurusan sekolah. Agaknya begitulah.
Aku tidak dapat memberikan jawapan samada
perkembangan ini merupakan sesuatu yang sihat atau tidak. Dari suatu segi
tentulah ‘tidak sihat’ perkembangan sedemikian memandangkan bahawa sudah ramai
rakyat yang berada di negara ini yang mengenepikan sistem pendidikan nasional.
Apatah lagi apabila sudah tidak langsung mempelajari sejarah Malaysia.
(Matapelajaran Sejarah yang diajar tidak menekankan tentang sejarah Malaysia).
Tambahan pula bahasa perantaraan yang digunakan ialah bahasa Inggeris walaupun
Bahasa Melayu wajib diajarkan sebagai mata pelajaran.
Ditinjau dari sudut yang lain tentulah kita tidak
seharusnya menyekat ibu bapa yang berada untuk memilih pendidikan yang terbaik
untuk anaknya. Mereka adalah terdiri dari golongan bijak pandai yang dapat
menilai buruk baiknya sistem pendidikan disesebuah negara itu. Mereka tentunya
mahukan anak mereka mendapat pendidikan yang terbaik bagi anak mereka untuk
menjamin masa hadapan yang cemerlang.Lantas dengan kuasa wang yang mereka ada,
mereka tentulah boleh memilih sekolah mana dan pendidikan yang bagaimana yangs sesuai
untuk anak-anak mereka. Dikalangan pemimpin-pemimpin negara kita ramai juga
yang menghantar anak mereka untuk belajar disekolah persendirian sepertimana
yang dijelaskan.
Lantas tumbuhlah sekolah-sekolah persendirian
seperti cendawan selepas hujan di kawasan Lembah Kelang. Dan mungkin juga
keadaan yang serupa wujud di Pulau Pinang, Ipoh dan Johor Bharu. Mungkin. Aku
tidak membuat kajian dan tinjauan. Keadaan sebegini tentu sekali tidak akan
wujud sekiranya golongan berada ini menaruh keyakinan kepada sistem pendidikan
dan sekolah yang ditubuhkan oleh kerajaan. Berkemungkinan itu merupakan salah
satu puncanya. Mungkin…
Jika keadaan sedemikian tidak ditangani takut
akan wujud dua kelompok persekolahan di negara ini pada masa akan datang. Satu
kelompok yang merupakan sekolah kerajaan dan satu lagi merupakan sekolah
persendirian. Sekolah persendirian sememangnya telah lama wujud, semenjak zaman
berzaman. Tetapi tidaklah seperti yang terdapat pada hari ini. Dan keghairahan
ibu bapa untuk menghantar anak-anak mereka ke sekolah-sekolah persendirian juga
seolah-oalh tidak dapat dibendung-bendung lagi.
Kesannya tentulah akan lahir suasana persekolahan
yang agak luar biasa di negara ini. Sekolah kebangsaan akan dihuni oleh
pelajar-pelajar yang kurang berada ( khususnya pelajar Melayu) manakala sekolah
persendirian akan terdiri dari golongan berada yang terdiri dari semua kaum.
Aku tidak mahu membincangkan lebih lanjut senario
dan landskap negara ekoran daripada keadaan persekolahan yang sebegini.
Terserahlah kepada golongan bijak pandai memikirkan kesan buruk dan baiknya.
abuhassaanadam
10 Januari 2014
No comments:
Post a Comment