“MESTI BOLEH
MELETAKKAN TANGAN KANAN MELINTANG KEPALA DAN MEMEGANG TELINGA KIRI”
Aku tanya persiapan cucuku, Fasihah Syahira untuk ke sekolah apabila
penggal persekolahan bermula. Macam-macam persiapan telah disediakan, seperti
juga anak-anak dan cucu-cucu orang lain. Maklumlah zaman persekolahan Kurun ke
21 tentulah amat berbeza dengan keadaan persekolahan zaman yang aku lalui.
Seperti langit dan bumi.
Seingat aku memang aku tak boleh tidur pada malam itu. Teringat
macam mana aku menghadapi alam baru. Alam persekolahan. Darjah 1. Memang tidak
pernah aku tempuh. Pada ketika itu bukannya ada Tadika. ‘Meracun’ ( tiada) kata
orang Perak. Yang aku dengar hanyalah cakap-cakap mengenai sekolah yang aku
akan belajar. Malay Boys School Padang Rengas. Di Peraklah tu…. Guru Besarnya
Cikgu Mat Yassin. Sekolah Melayu, bukannya sekolah orang putih. Namanya saja
nama orang putih. Maklumlah zaman penjajah. Tahun 1951.
Yang ‘sezaman’ dengan aku memasuki Darjah 1 dari kampung aku
termasuklah sepupu aku arwah Ngah ( baru sahaja meninggal sebulan yang lepas ),
Isa ( kami panggil dia Pak Ngah Kacang) dan Bahari. Yang berada satu kelas
dengan aku kemudiannya termasuklah Mat Ha ( Dato Khairuddin Arshad), Busu Piah,
Hadi, Rashidi ( Mr. Di) Dollah Zainun, Man Pak Sam ( arwah). Lebih kurang lima
belas orang kesemuanya.
‘Syarat’ yang dikenakan untuk membolehkan seseorang kanak-kanak
memasuki Darjah 1 pada ketika itu agak pelik juga. Semua kanak-kanak mesti
memenuhi ‘syarat’ ini ia itu dengan meletakkan tangan kanan melintang kepala memegang
telinga kiri. Aku tidak tahu samada ‘syarat’ itu ditetapkan oleh Penasihat
British Mengenai Pelajaran di Malaya ataupun hanya ciptaan penduduk di Padang
Rengas. Tetapi jelasnya kanak-kanak yang hendak memasuki Darjah 1 ketika itu
pasti ‘diperlukan’ memenuhi ‘syarat’ itu. Orang kampung yang mensyaratkan……
Sebenarnya ‘syarat’ itu hanya ciptaan masyarakat di sini. Dan aku
tidak tahu apakah rasionalnya orang kampung aku mempopularkan syarat demikian.
Sampai kini aku tidak mendapat jawapannya.
Pagi-pagi lagi Opah telah mengejutkan aku. Melalui kokok ayam Opah
tahu ‘pukul’ berapa. Dia tidak mengenali angka pada muka jam. Dan sememangnya
tidak ada jam di rumah kami. Atuk aku juga bergantung pada kokok ayam untuk
mengetahui waktu. Dan yang peliknya, aku tidak pernah lewat ke sekolah
sepanjang persekolahan aku dari sekolah rendah sehinggalah ke sekolah menengah.
Hanya bergantung pada kokok ayam……
Bertemankan pelita minyak tanah aku dan Opah ke telaga yang tidak
jauh dari rumah. Opah menunggu aku di tepi telaga sementara aku menggosok gigi
dan mandi manda. ‘Berus gigi’ aku pada ketika itu hanyalah jari telunjuk aku
yang ‘berubat gigi’kan arang yang ditumbuk oleh Opah. Tentulah amat jauh
bezanya dengan keadaan anak-anak kini yang memiliki ubat gigi yang berbagai
jenama. Pada ketika itu kami hanya menggunakan satu jenama sahaja ia itu
‘ARANG’.
Aku berasa amat bertuah mempunyai emak bapak dan datuk nenek yang
amat mementingkan pelajaran. Walaupun aku tinggal bersama Opah, namun segala
perbelanjaan persekolahan ditanggung oleh bapak. Dan dalam kehidupan yang amat
sederhana itu bapak mampu juga menyediakan peralatan persekolahan aku
secukupnya. Papan batu, pakaian sekolah ( baju dan seluar ) yang bukan seragam
dan kasut putih. Berbanding dengan kanak-kanak lain pada ketika itu yang datang kesekolah dengan memakai pakaian
‘anekawarna’ dan ada juga yang datang ke sekolah hanya memakai kain sarung
tanpa kasut. Dan bersongkok!!.....
Aku tidak dapat membayangkan debaran yang aku hadapi pada ketika
itu. Aku kadang-kadang mempersoalkan juga tentang mengapa bapak menghantar aku
ke sekolah sedangkan ramai kanak-kanak di kampung aku yang tidak bersekolah.
Kadang-kadang aku ‘mengutuk’ juga dalam hati tindakan mengapa bapak berbuat
demikian. Mengapa aku tidak ‘senasib’ dengan rakan-rakan aku yang lain yang
dapat lepas bebas tanpa pergi sekolah dan boleh menjalankan berbagai aktiviti
sepeti bermain dan ‘melastik’ burung di bendang. Mengapa aku tidak seperti
Khalid yang boleh bangun lewat dan tidak perlu mandi pagi dan boleh berbuat
sesuka hatinya tanpa pengawalan ketat dari keluargannya.
Aku perhatikan semua kanak-kanak ‘bergantung’ pada seluar bapak
masing-masing ketika perhimpunan sekolah diadakan. Menunggu untuk masuk ke
dalam kelas. Aku sentiasa ‘memegang’
seluar bapak aku. Man Pak Sam ‘bergantung’ pada kain sarung atuknya Tokki
Ketok. Suasana pada ketika itu ibarat seperti anak-anak yang dipimpin oleh
pemain-pemain Manchester United untuk memasuki padang permainan. Maknanya
sekiranya anak-anak tidak ditemani oleh bapak atau atuk tentu akan merasakan
diri begitu ‘terhina’ pada ketika itu.
Jikalau aku tidak silap, guru Darjah 1 aku ialah Cikgu Yunus
Shamsuddin. Sememangnya ‘pakar’ dalam mengajar Darjah 1. Dan sememangnya antara
guru yang paling aku sayang. ( Semoga rohnya dicucuri rahmat Allah ). Untuk
membuktikan ‘kesayangan’ beliau terhadap aku, Cikgu Yunus juga menjadi
‘pengapit’ di majlis pernikahan aku. Begitulah hebatnya pertalian antara guru
Darjah 1 aku dengan aku.
Hari ini ramai ibu bapa yang menghantar anak-anak mereka memmasuki
alam persekolahan. Yang pastinya ibu bapa tentulah tidak begitu gembira
memandangkan kos persekolahan yang begitu tinggi akibat kenaikan harga barang
di Malaysia. Semoga kerajaan pertimbangkan keadaan ini.
Banyak lagi yang perlu aku ceritakan. Cukup setakat ini dulu…..
abuhassanadam
2 Januari 2014
Salam ,terimakasih atas artikel tuan tentang masa lalu juga teguran membina yang tuan sampaikan cukup berarti kepada saya yang tidak cukup ilmu dalam berbagai bidang,cuma sedikit sebanyak boleh membezakan mana yang benar dan mana yang kurang benar.semoga tuan selalu dilimpahi kesejahteraan amin. wassalam
ReplyDelete