LARANGAN KE SARAWAK : APAKAH SARAWAK JUGA ADA MENYEMBUNYIKAN
SESUATU?
Aku merasa pelik melihatkan gelagat pimpinan
negeri sarawak yang bertindak melarang kemasukan beberapa pemimpin dari
Semenanjung ke negeri Kenyalang itu. Semacam ada sesuatu rahsia yang hendak disembunyikan
dari pengetahuan umum oleh kerajaan Sarawak sehinggakan sanggup menghalang
kedatangan ‘pelawat’ dari Malaysia itu. Atau pun besar benarkah kesalahan
setengah pemimpin negeri itu yang menyebabkan mereka begitu takut kepada
pendedahan yang berkemungkianan diceritakan kepada rakyat Sarawak.
Sekiranya beberapa pendedahan dibuat oleh
pemimpin yang datang ke Sarawak itu, tidakkah ada kemampuan pula dari segi
kepimpinan Sarawak itu menafikan apa saja tuduhan yang dilemparkan. Apakah
sudah tidak ada pemimpin di sarawak yang mampu berfikir lagi untuk menjawab
segala tuduhan dan tohmahan yang dilemparkan. Dan sekiranya kepimpinan Sarawak
tidak melakukan sebarang kesalahan atau
‘dosa’ terhadap rakyat Sarawak, maka apakah yang ditakutkan. Bukankah ‘berani
itu kerana benar dan takut itu kerana salah’.
Apabila kepimpinan Sarawak terus menerus bersikap
melarang pemimpin Pakatan Rakyat masuk ke Sarawak maka lebih kuat tohmahan
rakyat Malaysia dan rakyat Sarawak khususnya yang merasakan pemimpin negeri
Sarawak telah melaku ‘dosa’ yang cukup besar terhadap rakyat Sarawak. Tentulah
bukan semua pemimpin Sarawak yang bersikap begitu. Namun dengan menunjukkan
sikap angkuh terhadap pemimpin Pakatan Rakyat itu jelas menunjukkan sememangnya
ada pemimpin di Sarawak yang telah membuat ‘dosa’ yang cukup besar kepada rakyat
dan cuba menyembunyikan sesuatu dari rakyat supaya tidak diketahui.
Kepimpinan Sarawak harus sedar juga bahawa, ‘
bangkai gajah tidak mudah ditutup dengan nyiru’. Lambat laun akan diketahui
juga. Dan rakyat Sarawak tidak selama-lamanya boleh ditipu dan diperbodohkan.
Beberapa hari sebelum berlakunya PRK Balingian
tempoh hari, beberapa orang pemimpin Pakatan Rakyat telah dihalang untuk
memasukki Sarawak. YB Tien Chua, YB Rafizi Rami dan Dato saifuddin Nasution
telah tidak dibenarkan memasuki Sarawak. Dari lapangan terbang Sibu mereka
telah dihantar balik ke Kuala Lumpur. Untuk ‘memujuk’ hati dan perasaannya, YB
Tien Chua mengatakan,’ “It’s not that East
Malaysia doesn’t want me; the Barisan Nasional government is paranoid against
me”. Bagi aku samada kerajaan Barisan Nasional ataupun kerajaan Sabah dan
Sarawak adalah ‘sama waktu dengannya’. Maknanya serupa dan sepemakaian. Bukan
sahaja orang luar Malaysia yang susah untuk memahami keadaan ini, malah rakyat
Malaysia yang waras fikirannya juga amat sukar untuk memahaminya.
Adanya
peruntukan yang berkaitan dengan imigresen di Sarawak ini bermula dengan
rancangan penubuhan Malaysia. Pada 9 Julai 1963, Temenggong Jugah anak Barieng, Datu bandar
Abang Haji Mustafa dan Ling Beng Siew telah menandatangani Perjanjian Malaysia
di London. Antara yang dipersetujui oleh mereka ialah syarat mengenai imigresen
yang difikirkan wajar diwujudkan untuk menyekat kemasukan berleluasa imigran
yang boleh menggugat keadaan politik dan ekonomi kedua-dua negeri berkenaan. Dan
yang lebih penting lagi peruntukan ini diwujudkan untuk menyekat economic transmigration ‘ menghalang
kemasukan golonagn imigran yang boleh mengancam peluang dan kedudukan bumiputera
Sarawak dalam bidang ekonomi.
Sekiranya
itu alasan untuk mewajarkan peruntukan itu maka pastinya amat sesuai
diwujudkan. Persoalannya sekarang ialah apakah dengan menyekat kemasukan YB
Tien Chua, YB Rafizi Ramli itu wajar pada pandangan pihak yang berkenaan di
Sarawak. Apakah jawapan yang boleh diberikan sebagai alasan menafikan kemasukan
pemimpin-pemimpin ini ke Sarawak. Apakah kemasukan tokoh-tokoh pembangkang ke
negeri ini bertujuan untuk mengancam kedudukan ekonomi bumiputera Sarawak? Mungkin
tindakan kerajaan Sarawak itu ditertawakan oleh dunia luar.
Sudah
menjadi lumrah pihak yang berwajib kini untuk menggunakan jentera kerajaan
untuk ‘menutup mulut’ para pemimpin pembangkang daripada menyuarakan sesuatu
penyelewengan yang dilakukan. Pihak berwajib kini samada di peringkat pusat
atau di peringkat negeri sudah tidak berdaya untuk menangkis segala hujah dan
tohmah yang dilemparkan oleh pembangkang terhadap mereka dengan cara berdepan.
Mereka seolah-olah mengamalkan tindakan ‘pukul cari’ sebagai jalan mengelakkan
diri mereka daripada mendapat kritikan rakyat.
Selama
mana pihak yang berwajib di sabah dan Sarawak dapat menggunakan tektik ini
untuk menyekat kemaraan pembangkang ke negeri-negeri Sabah dan sarawak bagi
menjelaskan sesuatu kepada rakyat. Kerajaan kedua-dua negeri ini tidak terdaya
rasanya untuk terus memperbodohkan rakyat mereka, apatah lagi dengan
serangan-serangan yang dapat disalurkan melalui internet dan media sosial lain.
Dan kerajaan Sarawak dan Sabah hanya boleh menyekat kemasukan maklumat ini
sekiranya rakyat di negeri-negeri ini terus menerus diperbodohkan. Tetapi
soalnya selama mana?
Amat
tidak wajar sekiranya dengan menghalang kedatangan pemimpin pembangkang ke
Sarawak itu bertujuan untuk mengelakkan rakyat Sarawak dan Sabah daripada
mendapat maklumat terkini tentang berbagai perkara. Amat malang bagi rakyat
Sarawak mendapat pemerintahan yang sedemikian dalam suasana dunia kini
mementingkan ledakan maklumat sedangkan rakyat Sarawak dinafikan sumber
maklumat sedemikian? Amat malang sekali bagi rakyat kedua negeri ini yang agak
ketinggalan daripada negeri-negeri lain di Malaysia.
Pemimpin
Sarawak harus berterus terang kepada rakyat Sarawak dan kepada umum sekiranya
tiada yang perlu disembunyikan. Sekiranya ketelusan yang menjadi amalan
pemerintahan di sarawak mengapa perlu ditutup dan disembunyikan. Dengan bertindak
sedemikian akan terus memberikan gambaran kepada rakyat di luar Sarawak bahawa
kepimpinan Ketua Menteri Sarawak yang baru lebih ‘teruk’ daripada kepimpinan
yang lama. Mungkin begitu anggapan ramai.
abuhassanadam
23
April 2014
No comments:
Post a Comment