Sunday, April 20, 2014

MH 370: PERSEPSI RAKYAT TIDAK BOLEH ‘DIPADAM-PADAM’

DS Hishamuddin Tun Hussein Onn menafikan sekeras-kerasnya laporan yang dibuat oleh Merdeka Centre yang mengatakan bahawa majoriti rakyat Malaysia merasakan pihak kerajaan Malaysia menyembunyikan sesuatu berkaitan dengan kehilangan pesawat MH 370. Maknanya kerajaan tidak telus dalam melaksanakan tugasnya.

“He was asked to comment on a survey by the pollster Merdeka Centre, which among others found that 26 percent of respondents believe that the government is being truthful, compared to 54 percent who believe that the government is hiding the truth.”Malaysiakini, 19 April 2014.

Itu merupakan persepsi rakyat Malaysia. Samada sesuatu persepsi itu disokong dengan fakta atau tidak, bukan persoalannya. Yang jelasnya berdasarkan kajian yang dilakukan, bahawa hanya 26 % sahaja rakyat Malaysia yang merasakan bahawa kerajaan menjalankan tugasnya dengan betul, tanpa menyembunyikan apa-apa fakta berbanding dengan 54% lagi yang merasakan ada sesuatu yang cuba disorokkan oleh kerajaan.

Rakyat sebahagiannya tidak pula mengatakan bahawa kerajaan tidak menjalankan tugas dengan betul. Dan tidak juga mempersoalkan tentang pertolongan yang dihulurkan oleh negara-negara yang sudi memberikan bantuan. Kerajaan Australia telah ‘bertungkus lumus’ memberikan bantuan seolah-olah pesawat yang hilang itu bukannya dari syarikat MAS tetapi dari Quantas Australia. Keadaan ini juga boleh menimbulkan persoalan daripada rakyat. Mungkin ada juga yang mempersoalakan mengapa Australia bersungguh–sungguh benar memberikan pertolongan itu. Apakah ‘ada udang disebalik batu’?

Pihak kerajaan tidak boleh menyalahkan rakyat mempersoalkan hakikat demikian, kerana itu merupakan ‘academic exercise’ juga bagi rakyat yang sentiasa berfikir secara kritis dan matang dan yang naluri ingin ahu mereka melampaui baas sepatutnya. Rakyat  merasa hairan juga mengapa seluruh jentera kerajaan Australia ‘turun’ membantu mencari pesawat MH 370. Rakyat tidak pula menunjukkan rasa tidak menghargai dan menyanjung tinggi usaha dan bantuan yang diberikan oleh kerajaan Australia itu. Yang menjadi tanda tanya dan kemusykilan rakyat ialah ‘pertolongan’ luar biasa yang dberikan oleh Australia itu. Semacam ada satu ‘perjanjian sulit’ yang telah dibuat antara dua buah kerajaan itu. Rakyat hanya takut ‘termakan budi akan tergadai ‘body’. Aku mengharapkan persepsi aku ini salah dan amat  tidak betul……

Pihak kerajaan tidak harus runsing dan bimbang dengan persepsi rakyat. Sememangnya rakyat sentiasa memberikan persepsi yang berlainan dari apa yang difikirkan oleh pihak kerajaan. Rakyat sentiasa memerhati tindak tanduk kerajaan, apatah lagi dalam keadaan dunia yang terdedah dengan berbagai maklumat dan dihubungkan dengan berbagai saluran berasaskan internet.

Pembuktian oleh kerajaan melalui kata-kata atau penjelasan yang berunsur penafian dirasakan tidak begitu berkesan. Ini disebabkan bahawa dalam masyarakat kini rakyat bukan sahaja melihat apa yang tersurat tetapi yang lebih penting lagi mereka ‘mentafsir’ apa yang ‘tersirat’. Rakyat lebih condong melihat tindakan yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin.  Rakyat ‘membaca’ dan ‘mentafsir’ tindakan-tindakan yang dilakukan oleh pemimpin itu sendiri. “Rumusan’ rakyat akan dibuat setelah mereka menganalisis secara terperinci tindakan seseoang pemimpin. Misalnya,

  • ·      Keengganan DS Mohd Najib untuk tidak menjawab pertanyaan dari para wartwan memberikan kesan yang agak negatif kepada kerajaan. Rakyat mempersoalkan tentang mengapa DS Najib ‘melarikan’ diri dari menghadapi media asing. Rakyat bertanya apakah yang menyebabkan beliau terlalu ‘takut’ untuk berhadapan dan bersemuka dengan media asing. Bukankah itu merupakan peluang keemasan dan forum yang sesuai untuk menjelaskan sesuatu, disamping menaikkan imej negara di mata dunia.


  • ·      Rakyat sudah mula membuat tanggapan yang berbagai-bagai apabila kononnya peguam negara di hantar ke London untuk merundingkan mengenai Kotak Hitam. Rakyat tahu bahawa dalam Kotak Hitam itulah tersimpannya berbagai ‘khazanah’ yang amat bernilai terutama yang berkaitan dengan penerbangan MH 370 itu. Rakyat sudah mula membuat berbagai-bagai tohmahan terhadap tindakan itu. Mengapakah pihak kerajaan bersungguh benar ingin menyelesaikan isu Kota Hitam sedangkan kehilangan ratusan nyawa belum lagi diselesaikan. Kerajaan harus menjelaskan rasionalnya secara terperinci dan meyakinkan.



  • ·      Pada anggapan rakyat, jawapan yang diberikan oleh Menteri dan pegawai-pegawai dalam taklimat mengenai MH 370 itu, kadang kala kelihatan tidak jelas. Berdolak dalik. Orang Perak kata, ‘surung sentap…..cakap pagi tidak boleh pakai petang….hari ini cakap lain, esok cakap lain pulak…’ Keadaan yang sebeginilah yang menyebabkan rakyat hilang keyakinan tentang kebenaran dan ketelusan apa yang diperkatakan oleh kerajaan.


Jangan dituduh bahawa rakyat tidak faham tentang prinsip kerahsiaan. Rakyat tahu dan faham. Rakyat juga faham bahawa  bukan semua rahsia kerajaan mesti dedahkan. Itu rakyat tahu dan faham. Ada maklumat yang berbentuk rahsia besar dan ada juga maklumat biasa. Rakyat faham benar hakikat itu. Namun rakyat juga mempersoalkan bahawa apakah semua maklumat merupakan rahsia besar kerajaan dan tidak boleh dijelaskan kepada umum terutama pada kaum keluarga dan sanak saudara yang terlibat dalam kemalangan itu. Mereka ingin tahu perkembangan sebenarnya.

Hanya melalui tindakan yang berkesan dan ikhlas tanpa menampakkan usaha menyembunyikan sebarang fakta saja yang dapat meyakinkan rakyat bahawa sebenarnya kerajaan telus dalam menangani kehilangan pesawat MH 370 itu.

abuhassanadam
20 April 2014

No comments:

Post a Comment