Thursday, October 17, 2013

PELAJAR KITA DI AUSTRALIA TERKONGKONG…..



Sayup-sayup terdengar berita ( dari Malaysiakini) mengatakan bahawa DS Anwar Ibrahim akan ke Australia minggu ini. Adelaide. Menyampaikan ceramah dan khutbah Jumaat. Nampak semacam ramai yang ‘gelisah’ terutama pihak yang sentiasa ‘gelisah’ mendengar nama ‘Anwar Ibrahim’, apatah lagi apabila mendapat khabar  yang DS Anwar akan berceramah.

Kadang-kadang aku tergelak juga apabila membaca berita sebegini. Golongan ‘yang takutkan DS Anwar’ ini adalah seperti anak-anak kecil takutkan hantu. Mereka akan ‘menggeletar’  apabila disebut bahawa ‘di situ ada hantu’. Demikianlah keadaan ‘puak-puak’ ini yang sentiasa ‘menggeletar’ apabila mendengar nama Anwar Ibrahim.

Aku pastinya ketawa besar apabila mendengar kisah pegawai dari JPA di Australia yang mengeluarkan surat arahan ( melalui Email ) melarang pelajar-pelajar di sana menghadhiri ceramah yang akan disampaikan oleh DS Anwar. ‘Terpancut’ perkataan bxxxx dari mulut aku apabila melihatkan tindakan pegawai berkenaan. Pegawai ini lupa bahawa seluruh dunia akan tertawakan tindakannya itu. Nama negara Malaysia akan tercemar. Nama DS Najib sebagai Perdana Menteri akan tercalar ekoran daripada tindakannya mengeluarkan surat berkenaan.

Apa tidaknya…..

Malaysia kononnya mengamalkan demokrasi dan sebagai sebuah negara yang mengamalkan prinsip demokrasi tentunya akan memberikan peluang seluas-luasnya kepada rakyatnya memperkatakan sesuatu isu tanpa dihalang dan disekat. Apatah lagi kepada pelajar-pelajar yang akan mendokong cita-cita dan aspirasa negara pada masa hadapan. Kepada pelajar diletakkan harapan untuk menentukan arah tuju negara pada masa hadapan. Justeru para pelajar seharusnya diberikan peluang seluas-luasnya bagi mereka menimba ilmu sebanyak mungkin. Kepada para pelajar jugalah seharusnya diberikan kebebasan untuk memperkatakan sesuatu, samada baik atau buruk mengenai pentadbiran kerajaan Malaysia. Mereka sudah ‘dipantakkan’ dengan berbagai isu yang baik-baik mengenai pentadbiran negara. Dan apa salahnya diberikan peluang kepada pelajar untuk mendengar pendapat yang berlainan pulak.

Para pelajar seharusnya diberikan kebebasan untuk membuat penilaian. Mereka bukanya bodoh. Mereka boleh berfikir yang mana betul dan yang mana salah. Sekiranya apa saja yang disampaikan oleh penceramah tidak secocok dengan pemikiran mereka, pasti mereka akan menolaknya. Lantas apakah rasionalnnya pemergian mereka untuk menghadhiri program DS Anwar Ibrahim itu disekat dan diberikan berbagai amaran. Aku tak faham tentang tindakan sedemikian.

Aku pernah juga berada dalam situasi begini. (Dan untuk pengetahuan pembaca yang sudi membaca coretan ini, ingin aku tegaskan bahawa tujuan aku menulis coretan ini bukan untuk bermegah dengan apa yang aku lakukan. Tidak sekali. Hasrat aku menulis coretan itu semata-mata ( kalau boleh ) untuk dijadikan panduan kepada pegawai-pegawai MSD yang sedang bertugas agar memberikan bimbingan dan panduan yang sewajarnya kepada para pelajar kita yang bagi aku seperti permata yang amat perlu digilap demi masa hadapan negara Malaysia tercinta)

Aku pernah bertugas sebagai ‘penghulu dan penjaga’ pelajar Malaysia di United Kingdom disekitar pertengahan tahun-tahun 1990an. Sebagai Pengarah Jabatan Penuntut Malaysia di London (MSD). Pada ketika itu ada terdapat seramai 35,000 pelajar Malaysia di bawah ‘jagaan’ ku yang bertaburan di seluruh United Kingdom – Wales, Scotland, Ireland dan England.

Selama tiga tahun setengah aku bertugas sebagai ‘penghulu’ tidak pernah sekali pun aku cuba menyekat perkembangan aktiviti pelajar. Malah aku memberikan galakan dengan memberikan berbagai isentif kapada mereka. Ada timbul berbagai-bagai isu pelajar. Namun dapat diselesaikan dengan baik melalui perbincangan dan dengan keterlibatan secara aktif para pemimpin pelajar. Ramai para pelajar pada ketika itu yang menyerlah dan kini sebagai pemimpin organizasi/masyarakat. Antaranya ialah Saudara-saudara Dr. Fuad Zarkashi ,  Rafizi Ramli , Dr. Mizan Hitam dan yang amat menyedihkan aku ialah kehilangan ‘sebutir permata’ yang amat berharga yang pernah aku ‘gilap’ untuk dijadikan permata menerangi negara, tetapi malangnya Tuhan lebih menyayanginya. Allahyarham Adlan Benan Omar (mentor kepada Rafizi) seorang pelajar University Cambridge telah lebih awal meninggalkan kita.

Terlanjur dan ‘terbawa-bawa’ pula aku menceritakan kisah yang agak terkeluar daripada tajuk. Terus terang aku katakan sehingga kini ‘pelajar’ sememangnya dekat dengan hati ku. Kadang-kadang aku terlalu emosional mengenangkan ‘ketidakadilan’ yang menimpa pelajar terutama yang berkaitan dengan kebebasan bersuara mereka. Sebagaimana yang telah aku katakan tadi bahwa aku telah memberikan kebebasan yang seluas-luasnya kepada pelajar-pelajar Malaysia di UK pada ketika itu. Dan tidak pernah pula berlaku sebarang aktiviti ‘biadap’ yang dilakukan oleh mereka. Sebarang aktiviti yang dianjurkan oleh mereka akan dirujukkan kepada aku terlebih dahulu dan tidak pernah pula aku memberikan jawapan ‘NO’ kepada kegiatan yang aku rasa boleh memberikan manfaat dan membantu syahsiah mereka.

Aku tidak pernah melarang penceramah-penceramah dari Malaysia datang untuk menyampaikan ceramah. malah aku amat menggalakkan. Seingat aku pernah beberapa kali pemimpin dari parti pembangkang datang ke UK untuk menyampaikan ceramah. Aku benarkan. Malah aku telah menghantar pegawai untuk mengiringi penceramah berkenaan. Seingat aku, Yang Berbahagia Datuk Haron Din telah beberapa kali datang ke UK untuk menyampaikan ceramah kepada pelajar yang dihadiri oleh ratusan pelajar Malaysia.

Aku tidak faham dan terus tidak faham mengapa pegawai JPA di Australia melarang para pelajar kita untuk mendengar pendapat yang berbeza dari penceramah yang mempunyai kelaianan pendapat dan berbeza dengan pendapat pihak pemerintah.

Aku sungguh-sungguh tak faham…..

abuhassanadam

17 Oktober 2013

No comments:

Post a Comment