Sunday, October 27, 2013

ORANG CINA TIDAK BERANI MENGATAKAN ORANG MELAYU BODOH

ORANG CINA TIDAK BERANI MENGATAKAN ORANG MELAYU BODOH

Mr Lee Kuan Yew yang selalu menggunakan ‘peribahasa’ ini terutamanya ketika Singapura masih berada dalam Malaysia. Memang betul pun. Orang yang tidur ( yang tidak tahu apa-apa yang berlaku disekelilingnya – bodoh, tolol, bengap ) akan menjadi ‘makanan’ orang yang sentiasa jaga ( cerdik, sentiasa berwaspada, peka, sentiasa sedar tentang apa yang berlaku disekelilingnya). Tidak mudah untuk ditipu. Tidak mudah untuk ‘dikelentong’…

Agak keterlaluan jikalau aku katakan bahawa yang dimaksudkan oleh ‘mereka’ dengan ‘si tidur’ itu adalah orang Melayu dan yang dimaksudkan dengan ‘si jaga’ itu adalah orang lain. Maaf. Aku ibarat meludah ke langit yang mana air ludah itu akan jatu ke muka aku juga. Apa tidaknya. Aku orang Melayu totok. Dan aku memburuk-burukkan orang Melayu. Seolah-olah aku menghina orang Melayu, bangsa aku sendiri. Keturunan aku. Emak bapak aku  orang Melayu tulin. Bapak aku  orang Melayu tulin. Emak pun orang Melayu tulin. Asli.

Tetapi entah macam mana hati aku terdetik untuk membicarakan isu sebegini. Isu orang Melayu yang agak bodoh, tolol, bangang. Walaupun semua orang Melayu tidak begitu namun boleh dikatakan secara umumnya masih begitulah, walaupun sudah lebih separuh abad bebas dari penjajahan British. Mungkin ramai tidak begitu senang dengan kenyataan aku yang sebegini, namun pada pandangan aku begitulah.

Orang lain ( kaum Cina dan India misalnya) tidak berani berterus terang mengatakan orang Melayu bodoh, tetapi pada hakikatnya mereka merasakan bahawa masih ramai lagi orang Melayu yang tidak berapa pandai. Dalam hati mereka mengatakan begitu tetapi tidak dilahirkan kerana untuk menjaga hati rakan-rakan yang berbangsa Melayu. Mereka tahu adat dan sopan. Mereka juga tahu bahawa orang Melayu amat berbudi bahasa. Hanya orang Cina dan India yang tidak belajar sejarah Malaysia yang berani menafikan kenyataan bahawa orang Melayu sememangnya baik dan berbudi bahasa.

Baik dan berbudi bahasa merupakan harta yang amat bernilai kepada orang Melayu. Dan ada kalannya ‘ harta’ itu juga yang menghancur-leburkan orang Melayu. Kadang-kadang aku terfikir bahawa tidak ada bangsa di dunia ini yang mempunyai pekerti dan nilai budi sebaik orang Melayu. Mungkin keterlaluan aku berkata begitu. Aku dasarkan kenyataan aku ini kepada fakta sejarah yang mengatakan bahawa orang Melayu tidak pernah menentang kedatangan bangsa-bangsa asing ke negeri-negeri Melayu. Malah ada fakta sejarah yang mengatakan bahawa orang Melayu ‘ tidak ada halangan’ langsung untuk bangsa-bangsa asing itu campurtangan dalam hal ehwal pentadbiran negaranya.

Sejarah kesultanan Melaka misalnya menjadi bukti tentang apa yang aku perkatakan. Orang Melayu Melaka tidak pernah menentang kedatangan orang Arab, India dan Cina ke negeri Melaka, sekiranya tujuan kedatangan mereka itu untuk sesuatu yang baik. Berdagang dan menyebarkan agama Islam. Pihak pemerintahan Kerajaan Melayu Melaka bekerjasama sebaliknya dengan saudagar-saudagar Arab, India dan Cina. Berbeza dengan kedatangan Barat (Portugis) yang kedatangannya sememangnya bertujuan untuk menjajah. Lantas orang Melayu bangun menentang habis-habisan.

Untuk menunjukkan tentang kebaikan orang Melayu Melaka, pemerintah Melaka telah memberikan  satu kawasan ‘Bukit Cina’ kepada orang Cina dan ‘Tanjung Keling’ kepada saudagar-saudagar India. Tidak cukup dengan pengurniaan kawasan-kawasan kediaman, orang asing diberikan juga peranan untuk mentadbirkan negeri Melaka. Ada yang memegang jawatan sebagai Syahbandar, jawatan penting yang mengendalikan pelabuhan dan ehwal perdagangan.

Begitulah mulianya hati orang Melaka sehingga jawatan sedemikian penting diberikan kepada orang asing. Persoalannya ialah apakah ‘bodoh’ namanya sekiranya orang Melayu bersikap demikian. Mungkin!...Mungkin tidak….Atau apakah perilaku yang sebgitu sesuai dengan peribahasa yang mengatakan bahawa ‘ si bodoh makanan si cerdik’?

Sejarah Malaysia telah menunjukkan banyak contoh yang menggambarkan tentang kisah ‘Si tidur makanan si jaga’. Terlalu banyak contoh untuk menunjukkan orang Melayu sentiasa ditipu kerana kebodohannya. Atau pun dengan kata lain boleh disimpulkan bahawa ‘ orang Melayu sentiasa diperdaya disebabkan kemuliaan dan kebaikan hatinya”.

Satu contoh yang amat ketara yang berlaku kepada kebanyakan orang Melayu pada zaman penjajahan British ialah tentang ‘penipuan’ yang dilakukan oleh kaum India (Chetty) terhadap tanah-tanah milik orang Melayu. Disebabkan ‘kesukaan’ orang Melayu berhutang kepada kaum India ( Chetty ), dan gagal pula membayar hutang ( disebabkan faedah yang terlalu tinggi) telah menyebabkan banyak tanah-tanah orang Melayu yang terlepas ke tangan golongan ini. Sehinggakan terpaksa pihak British memperkenalkan undang-undang tanah ‘Malay Reservation’ bagi menyelamatkan harta orang Melayu.

Sehingga kini kisah ‘sitidur makanan si jaga’ masih lagi berleluasa. Pengenalan GST misalnya. Pihak kerajaan tentunya akan memperkatakan kebaikan pengenalan GST ini dan pihak pembangkang pula akan menyanggah kenyataan itu berdasarkan fakta-fakta yang mereka kemukakan. Sepatutnya masyarakat umum mengkaji dan menilai kedua-dua kenyataan dan hujah-hujah itu sebelum membuat kesimpulan. Sekiranya tidak begitu faham tentang pelaksanaannya, diminta lagi penjelasan demi penjelasan supaya betul-betul faham.

Yang anihnya, masih ramai lagi golongan ‘si tidur’ akan mengangguk apa saja yang diperkatakan oleh pihak kerajaan. Mereka tidak bersedia untuk mempersoalkan rasionalnya. Seolah-olah mereka merasakan ‘tidak apa’ untuk diperbodohkan.

Apakah ini rupa bentuk masyarakat yang diperlukan untuk mengharungi Kurun ke 21?

abuhassanadam
27 Oktober 2013




No comments:

Post a Comment