Monday, September 25, 2023

 

JANGAN BIARKAN PMX KESEORANGAN

Apabila berlaku perlantikan dan pertukaran dikalangan pegawai tinggi kerajaan menandakan bahawa PMX amat, amat serious dalam usahanya untuk memajukan ekonomi negara dan seterusnya memberikan keselesaan kepada rakyat jelata sesuai dengan hasratnya untuk menoktahkan kemiskinan dikalangan rakyat. Tindakan yang dilakukan oleh PMX itu betul-betul mahu menyedarkan pihak yang bertanggungjawab tentang pentingnya 'kerja' yang akan dihadapi dan yang akan dilakukan dalam waktu-waktu yang berbaki. Seolah PMX ingin menyatakan bahawa sudah tidak ada masa bagi kita untuk berlengah-lengah lagi. Perlu cepat dan tangkas. Sudah tidak ada masa.

Bagi rakyat Malaysia yang cinta damai, hulurkanlah sedikit 'keadilan' kepada PMX kita dalam menentukan hala tuju negara. Maksudnya kepada rakyat Malaysia yang terbuai dengan hasutan pihak pembangkang yang sentiasa melemparkan kata nista terhadap PMX, hindarkanlah tanggapan sedemikian. Janganlaah terbuai  dengan hasutan pihak yang tidak bertanggungjawab sehingga melupakan tanggungjawab sebenarnya kita kepada negara. Tidak ada jalan lain bagi rakyat Malaysia selain dari berfikiran secara rasioanl dan 'menepis' ke atas apa yang disuarakan oleh pihak pembangkang yang tidak bertanggungjawab.

Kepentingan mengutamakan sesuatu perkara adalah amat penting dalam suasana dunia yang memerlukan tindakan pantas dan cepat disebabkan ada pihak yang boleh mempercepatkan sesuatu proses demi kelangsungan sesuatu. Ini ada kaitan dengan kelulusan sesuatu projek besar untuk negara sepertimana yang sedang dihadapi kini. Kita tidak boleh melengah-lengaahkan sesuatu tindakan disebabkan ada pihak lain yang perihatinn yang merasakan sesuatu tindakan itu dipercepatkaan. Lantas pihak pentadbiran harus peka dan bergerak cergas ke arah itu. Tidak boleh lengah-lengah lagi.

APEC yang ditubuhkan pada 1989, adalah satu forum ekonomi serantau bagi memanfaatkan kebergantungan yang saling meningkat di Asia Pasifik. Selain itu, 21 anggota Ekonomi APEC menyumbang hampir 40 peratus daripada penduduk global atau hampir 50 peratus daripada perdagangan global serta lebih 60 peratus eksport barangan AS.Ini merupakan salah satu lagi rancangan PMX untuk 'menegakkan maruah bangsa' dengan harapan dapatlah 'berpencak dan bersilat' di arena antarabangsa berkenaan. Ini sajalah cara untuk mengenengahkan konsep Madani yang kita laungkan itu agar didengar oleh warga dunia tentang hasrat Malysia itu.

Sudah ada pun 'booking' yang dibuat oleh beberapa syarikat besar untuk bertemu dengan beliau di persidangan APEC nanti. Datuk Seri Anwar yang juga Menteri Kewangan berkata beberapa syarikat 500 Fortune yang ditemui di New York antaranya Google turut meminta bertemu beliau pada acara APEC nanti.

Tema APEC kali ini adalah Mencipta Masa Depan Yang Berdaya Tahan dan Mampan Untuk Semua.Negara anggota APEC tersebut adalah Australia, Brunei, Kanada, Chile, China, Hong Kong, Malaysia, Indonesia, Jepun, Korea, Mexico, New Zealand, Papua New Guinea, Peru, Filipina, Rusia, Singapura, Taipei, Thailand, AS dan Vietnam.

Sambutan terhadap ucapan PMX di UN tempoh hari boleh dianggap sebagai 'luar biasa'. "Yet, among those who were present at the UN complex in New York, including foreign representatives and diplomats, the view of Anwar's address was the complete opposite. Instead, they praised Malaysia and Anwar. In a press conference at the end of his maiden appearance as prime minister on the UN stage, Malaysian media were told by Malaysian officers that immediately after the National Statement, delegates and officers present at the UN complex had received positive reactons towards the prime minister's address. Foreign Minister secretary-general Datuk Seri Amran Mohamed Zin said there were many who congratulated Malaysian delegates for Anwar's address, including from countries such as Vietnam, Indonesia, Brunei, Singapore and the Maldives.

Pemergian PMX ke persidangan APEC nanti seolah-olah seperti satu 'penyambungan' tentang apa yang telah dilakukan di  UNGA di New York tempoh hari. Yang kurang sempurna di New York harap dapat diperbetulkan di APEC nanti. InsyaAllah.

abuhassanadam

25 September 2023




No comments:

Post a Comment