Wednesday, September 25, 2013

MENGGUNAKAN KHIDMAT McKINSEY &CO, APAKAH PEGAWAI PENDIDIKAN KITA SUDAH TIDAK BERGUNA LAGI?

MENGGUNAKAN KHIDMAT McKINSEY &CO, APAKAH PEGAWAI PENDIDIKAN KITA SUDAH TIDAK BERGUNA LAGI?

Berita dari parlimen Malaysia mengatakan bahawa Kementerian Pendidikan Malaysia telah menggunakan tenaga consultant McKinsey and Co untuk merangka blueprint pendidikan yang baru saja diumumkan. Berita ini tentunya amat mengejutkan ramai orang, terutamanya para pendidik dan bekas pendidik.

Aku hairan!

·      -             Apa yang telah terjadi kepada EPRD ( Educational Planning and Research Development ) kementerian Pendidikan yang bertanggungjawab untuk merancang mengenai pendidikan negara. Selama ini kementerian pendidikan telah menyerahkan kepada Bahagian ini untuk merancang sistem pendidikan Malaysia.

·     -        Apa yang telah terjadi kepada puluhan ribu pegawai pendidikan yang dihantar melanjutkan pelajaran ke luar negara di peringkat Sarjana dan Doktor Falsafah dan kini seolah-olah tidak berguna lagi. Apa tidaknya. Pihak kerajaan merasakan bahawa tenaga dari luar lebih hebat dan berguna daripada menggunakan tenaga dalaman. Ibarat ‘ Sudah dapat gading bertuah, tanduk tidak berguna lagi’. Namun apakah ‘gading’ yang digunakan oleh kerajaan itu betul-betul berguna atau lebih ‘teruk’ lagi daripaa tanduk yang dibuang.

·      -       Mengapakah pihak kerajaan tidak menggunakan tenaga-tenaga pakar dan berpengalaman seperti Tan Sri Abdul Rahman Arshad, Tan Sri Omar bin Mohd Hashim, Tan Sri Asiah Abu Samah, Tan Sri Wan Mohd Zahid Nordin yang boleh digunakan kepakaran untuk merangka blueprint pendidikan ini. Mereka masih ada dan bertenaga untuk melaksanakan tugas-tugas seperti itu. Mengapa tenaga mereka tidak digunakan sepenuhnya?Dan ‘orang lama’ ini boleh berpadu tenaga dengan ‘orang baru’ yang masih berkhidmat di Kementerian Pendidikan untuk menghasilkan sesuatu yang sesuai dengan zaman ini – Kurun ke 21.

·      -                        Mengapakah kesatuan-kesatuan guru tidak ‘bersuara’ menyatakan ketidakpuasan hati mereka mengenai perkara ini. Mengapa mereka menyepi – sesepinya. Ataupun sekiranya mereka bersetuju dengan langkah ini, mengapa mereka tidak menyuarakan sokongan mereka. Apakah kesatuan-kesatuan guru sudah seperti kata peribahasa Melayu ‘ hidup segan mati tak mahu’. Ke manakah perginya pemimpin-pemimpin kesatuan Gruru. Apakah mereka tidak sedar tentang hal sebegini berlaku. Apakah mereka sanggup memekakkan telinga dan memejamkan mata mereka dan membiarkan saja hal-hal pendidikan ‘dinodai’. Apakah mereka sudah tidak layak dipanggil guru kerana seolah-olah ‘sudah meletakkan jawatan sebagai seorang guru.

Kerajaan sanggup berbelanja 20 juta ringgit untuk merangka pendidikan milik orang Melaysia yang dirangka oleh ‘orang luar’ yang hampir tidak tahu dengan mendalam perasaan,falsafah, hala tuju pendidikan di negara ini. Dan mereka bukannya pakar dalam bidang pendidikan yang ditugaskan untuk melaksanakan tugas pendidikan. Mereka seolah-olah ditugaskan hanya sebagai ‘melepaskan batuk di tangga’ sahaja. Jika dibandingkan pengetahuan dan pengalaman mereka mengenai pendidikan di Malaysia, maka kepakaran mereka adalah seperti langit dengan bumi jika dibandingkan dengan tenaga pakar kita yang ada di Malaysia. Persoalannya mengapalah pihak kerajaan kita sanggup berbelanja jutaan ringgit untuk itu. Amat sedih memikirkannya…..

Apakah negara kita sudah betul-betul ketandusan pemikir-pemikir yang boleh memikirkan sesuatu ke arah menyediakan blueprint pendidikan negara kita. Aku merasakan amat dayus penduduk negara ini yang tinggal pada awal Kurun ke 21 berbanding dengan  tokoh-tokoh pendidikan yang hidup pada pertengahan dan penghujung Kurun ke 20.  Tidakkah kita merasa malu dengan tokoh-tokoh seperti Dato’ Abdul Razak, Abdul Rahman Talib, Aminuddin Baki dan ramai lagi yang sanggup merangka sistem pelajaran yang praktikal dan boleh digunapakai sehingga kini berbanding dengan blueprint yang ada kini.

Seingat akulah, sebelum ini tidak pernah lagi kementerian Pendidikan menggunakan tenaga asing untuk membuat kerja-kerja sebegini. Dan satu perkara yang perlu difikirkan oleh rakyat Malaysia ialah tentang Consultan yang digunakan oleh kementerian pelajaran ini adalah milik Yahudi. Dan yang anihnya tidak pula terdengar suara yang menentang tindakan kerajaan ini yang datang dari NGO-NGO yang kononnya memperjuangkan bangsa dan agama di negara ini. Tidak terdengar langsung suara mereka. Senyap. Sepi. Seolah-olah memberikan gambaran bahawa NGO-NGO ini lebih merupakan NGO cari makan. Mencari sesuap pagi dan sesuap petang. Amat hina ….
Sayup-sayup terdengar juga suara dari ‘atas’ yang mengatakan bahawa blueprint yang dirangka oleh ‘expert’ dari luar negara ini merupakan yang terbaik dalam sejarah pendidikan negara. Apakah setiap yang dihasilkan oleh orang luar semuanya ‘tip-top’ belaka? Apakah mereka tidak memperhalusi  atau pun tidak tahu tentang kewujudan Penyata Razak atau Penyata Rahman Talib. Bukankah inti laporan-laporan berkenaan yang telah wujud sehingga kini dan menampakkan bahawa ‘blueprint’ yang dirangka pada tahun 1956 dan 1960 telah tahan diuji zaman. Bukankan itu yang dikatakan ‘hebat’. Blueprint yang dirangka oleh orang luar ini belum tentu lagi dapat bertahan atau tidak. Malah belum dilaksanakan. Dan sudah nampak penentangan yang bukan kepalang sebelum dilaksanakan. Inilah hasil kerja orang luar….

Tindakan kerajaan menggunakan tenaga konsultan dari luar ini memberikan satu andaian bahawa sekiranyalah keadaan ‘menggaji’ tenaga luar ini berterusan, maka apakah guna dan apakah perlunya para pegawai kita yang dibayar gaji dan dihantar ke luar negara untuk melanjutkan pelajaran. Wujudnya keadaaan sedemikian seolah-olah memberikan gambaran bahawa para pegawai kita tidak layak untuk menjalankan tugas sedemikian dan lantas terpaksa menggunakan tenaga dari luar.

Apa yang dilakukan oleh kementerian pendidikan ini adalah sesuatu yang amat luar biasa. Apa tidaknya.  sekiranya diperhalusi dan direnungkan sedalam-dalamnya, apakah boleh tenaga dari luar memahami tentang keadaan ‘yang sebenar’ mengenai perjalanan pendidikan di negaar kita. Maksud aku mengenai latar belakang penduduk dan budaya kita di Malaysia. Mereka mungkin kata mereka faham. Tetapi apakah mereka betul-betul faham sepertimana kefahaman yang dimiliki oleh TS Abdul Rahman Arshad yang telah bergelumang dengan warga pendidik sejak berpuluh-puluh tahun lamanya. Apakah kefahaman mereka tentang sejarah pendidikan negara ini dapat menandingi kefahaman yang dimiliki oleh TS Omar bin Mohd Hashim yang sampai kini masih rapat dan berjinak-jinak dengan sistem pendidikan negara.

Mengapa tenaga yang tepu dengan pengalaman sebegini diketepikan? Malang sungguh nasib bangsaku.


abuhassanadam

25 September 2013



1 comment: