KU LI KATA , “DULU KITA MEMANG
HEBAT TETAPI KINI………”
Dalam ucapan penganugerahan ijzah kedoktoran
kepada beliau di UITM, YBM Tengku Razaleigh Hamzah berkata,’ "I still remember
that at one time we were respected and praised in the international arena….At international
forums we were often given the task of compiling the overall reports, composing
the communiqué, moderating the discussion and the like…..We were given these
tasks because of our relative superiority in ability to think and because of
our command of English. Lamentably, this is no longer the case," Malaysiakini 10 Mei 2014.
Bagi aku satu kenyataan yang tepat pada masanya
dihamburkan. Sudah sampai masanya kerajaan melakukan sesuatu tindakan demi
memperbaiki keadaan ini. Sudah terlampau banyak ‘sosek-sosek’ diluar yang
mengatakan bahawa sistem pendidikan di negara kita sudah ‘kelam-kabut’. Yang
berkata demikian bukan sahaja orang ramai
yang dulu tidak mahu mengambil tahu tentang pendidikan negara, tetapi juga
para pesara pendidikan yang amat faham dengan perjalanan sistem pendidikan
negara. Mereka ini juga ‘menggelengkan kepala’ apabila memperkatakan mengenai
sistem pendidikan negara kini.
Mereka yang prihatin tentang persoalan pendidikan
negara ini merasakan bahawa peneraju pendidikan negara kini patut
dipersalahkan. Maknanya Menteri Pendidikan sememangnya bertanggungjawab di atas
segala kepincangan yang berlaku berkaitan dengan pendidikan negara kini.
Seolah-olah mereka merasakan bahawa Menteri Pendidikan sengaja mahu membiarkan
generasi yang akan datang dalam keadaan bodoh dan tolol supaya senang pihak
pemerintah memperbodohkan mereka dalam apa suasana sekalipun. Kelihatan semacam
begitu.
Golongan pendidik pula sudah tidak langsung
‘berani’ menyatakan sesuatu yang benar mengenai keadaan pendidikan negara,
samada dari pihak perancang pendidikan peringkat atasan ataupun pelaksana di
peringkat bawahan, ia itu kaum guru. Mereka dalam keadaan sepi sesepinya. Tidak
‘berketik’ walau sedikitpun. Ada beberapa sebab yang menyebabkan mereka tidak
berani bersuara. Antaranya,
·
Mereka
mendapat gaji yang cukup lumayan berbanding dengan para pendidik di zaman
lampau. Rakyat umum mengalukan langkah kerajaan untuk membela nasib kaum
pendidik di negara ini supaya setaraf dengan golongan pendidik di negara maju.
Tetapi soalnya agak ramai yang telah ‘leka’ dan ‘lena’ akibat ‘kekenyangan’ dan
tidak langsung berusaha untuk memajukan pendidikan negara. Mungkin golongan
pendidik ini mempunyai idea untuk melakukan berbagai-bagai perubahan, namun
disebabkan ‘kekenyangngan’ itu telah menyebabkan mereka agak berpuas hati
dengan apa yang ada. Mungkin falsafah yang diamalkan ialah ‘ don’t rock the
boat’. Ataupun mungkin mereka akan merasakan bahawa ‘perubahan’ yang dilakukan
tidak disukai oleh pihak menteri dan pastinya akan mendapat kesusahan pula.
·
Mungkin
ada dikalangan pendidik kita yang berani menyatakan sesuatu untuk memajukan
perjalanan sistem pendidikan negara, tetapi disebabkan berbagai ‘ugutan’ yang
ditujukan kepada mereka maka hasrat sedemikian hanya dipendamkan. Kementerian
Pendidikan tidak perlu menafikan hakikat ini kerana keadaan sedemikian telah
merupakan ‘an open secret’. Para guru yang cuba mengkritik kerajaan akan
ditukarkan ke suatu tempat yang berkemungkinan menyusahkan diri guru itu. Ini
telah berlaku dan kadang-kadang merupakan sebagai satu amalan pula.
·
Kesatuan
dan persatuan guru-guru seolah tidak wujud lagi di negara ini. Senyap
sesenyapnya. Sepi sesepinya. Apakah masih ada lagi Kesatuan Guru-Guru Melayu
Malaysia Barat (KGGMMB)? Sudah agak lama tidak kedengaran ‘suara’ mereka.
Apakah NUTP (National Union of Teaching Profession) sudah tidak mempunyai
‘kuku’ lagi seperti pada zaman-zaman keagungan mereka dulu? Dan ke mana
perginya Kesatuan Guru-Guru Lepasan Maktab (KGGLM) dan kesatuan guru agama.
Apakah mereka masiih wujud ataupun para pemimpinnya sudah ‘kekenyangan’ juga
disebabkan berbagai ‘habuan’ yang telah diberikan oleh pihak kerajaan.
Sepatutnya merekalah merupakan ‘telinga’ dan ‘mata’ kerajaan yang akan
memberikan pandangan tentang perjalanan sistem pendidikan negara.
YB Tengku Razaleigh mengimpikan keadaan di mana
anak-anak Malaysia begitu berjaya dalam lapangan pendidikan seperti mana yang
pernah dialami suatu ketika dahulu.
Bukan sahaja Ku Li yang mengharapkan begitu, malah seluruh rakyat
Malaysia mengharapkan sedemikian. Rakyat Malaysia sebenarnya sudah amat kecewa
dengan keadaan Kementeri Pendidikan Malaysia kini. Seolah-olah mereka tidak
pernah lagi melihat keadaan ‘kelamkabut’ seperti yang berlaku kini.
Rakyat yang berada di kampung-kampung pun sudah
mula mempersoalkan tentang begitu ramai pelajar-pelajar yang mendapat keputusan
‘cemerlang’ dalam peperiksaan PMR dan SPM sedangkan kualiti yang sebenarnya
tidak begitu menyerlah, apatah lagi apabila dibandingkan dengan kualiti pelajar
dari negara-negara seperti Singapura, Hong Kong, Jepun, Korea dan sebagainya.
Dengan negara Vietnam pun kita sudah ketinggalan. Mungkin kita nampak ‘hebat’
jika dibandingkan dengan setengah negara-negara di Afrika agaknya.
Golongan berada di bandar dan termasuklah juga para
pemimpin kerajaan sedar tentang kelemahan yang berlaku dalam sistem pendidikan
negara kita kini. Ini didasarkan kepada sikap mereka yang menghantar anak-anak
mereka belajar di sekolah-sekolah antarabangsa swasta yang sudah banyak
bertaburan di negara ini sekarang. Memperlihatkan bahawa mereka amat sedar
tentang keemahan itu. Lantas mereka tidak mahu anak-anak mereka ketinggalan
dalam pelajaran. Dan langkah yang diambil oleh mereka ialah menghantar
anak-anak mereka belajar di sekolah-sekolah swasta. Ini disebabkan mereka
terdiri dari golongan berada….
Bagaimana dengan anak-anak golongan yang tidak
berada yang kebanyakannya terdiri dari orang Melayu?
Mereka ‘terpaksa’ berpuas hati belajar di
sekolah-sekolah kerajaan walaupun mereka sedar yang taraf pendidikannya jauh
lebih rendah dari sekolah swasta, tempat anak-anak golongan berada menuntut
ilmu.
Aku teringat kata-kata Allahyarham Aminuddin
Baki, “ayam mati di kepuk padi, itik mati kehausan di air tenang’….
abuhassanadam
11 Mei 2014
Perihal kemerosotan mutu atau kualiti urustadbir negara termasuk pendidikan telah banyak diutarakan oleh golongan NGO sejak tahun 80-an lagi, tapi UMNO buat pekak aje malah membalas mengatakan sebaliknya. Pertama pemimpin UMNO sejak dari Tungku lagi memang tak ada kaliber melainkan syok dengan mengatakan : " I am the happiest PM in the world". Tun Razak adasedkit kalibernya dan meletakkan orang kaliber dalam kementerian. Tapi mulalah kemerosotan urustadbir apabila PM seterusnya sehingalah Najib mengambil alih dan lihat mereka yang menerajui semua kementerian, tidak ada kaliber, tak boleh articulate baik dalam bahasa Melayu mahupun Inggeris dengan jelas, tiada konsep nak mengurustadbir negara dengan baik melainkan main sentimen 'Melayu akan dibaham oleh orang Cina dan Kristian", maka kena kuatkan akidah orang Melayu bangan dan memperkasakan dokrin Ketuanan Melayu dan sokong parti keramat Melayu UMNO jika nak move on.Cukup bosan sekali dan golonan progresif betapa komited sekali nak dapatkan perubahan masih berada dalam senario 'too near yet so far away'. Apalah nasib benggong Malaysia, ada pemimpim bangan dan cukup sulit nak tendangkan mereka.Pemimpin Melayu bagan sedang mengawal minda rakyat Malaysia. Harap dapat pencerahan pada PU ke-14 nanti.
ReplyDelete