Tuesday, May 6, 2014

“PENGHIJRAHAN” DARI KBSM KE IGCSE –  PASTINYA BUKAN SALAH IBU MENGANDUNG…..

Pada hari Sabtu, 3 Mei 2014, disalah sebuah sekolah swasta terkenal di Subang Jaya terdapat seramai 270 orang kanak-kanak yang berumur 12 tahun menduduki peperiksaan ‘Entrance Examination’ untuk memasuki kelas aliran IGCSE (International General Certificate of Secondary Education) yang disediakan di sekolah berkenaan. Difahamkan tempat belajar yang ada di sekolah berkenaan hanya terdapat 70 tempat sahaja. Dengan  sebab itulah agaknya sekolah berkenaan mengadakan ‘tapisan’ bagi kanak-kanak yang ingin melanjutkan pelajaran dalam aliran IGCSE walupun terpaksa membayar yuran peperiksaan berkenaan sebanyak RM 500 seorang.

Itu hanya kisah di sebuah sekolah swasta antarabangsa yang terletak di Subang Jaya. Bagaimana dengan ratusan sekolah swasta lain yang berselerak di seluruh negara dan sedang menerima ‘kebanjiran’ pelajar-pelajar yang ingin mengikuti aliran persekolahan IGCSE.

Aku paparkan peristiwa ini untuk memberikan kesedaran kepada rakyat Malaysia terutamanya kepada para pemimpin pendidikan negara tentang nasib aliran persekolahan KBSM di negara ini. Sekurang-kurangnya diharapkan dapat ‘membuka mata’ golongan pendidik dan Menteri Pendidikan khususnya tentang nasib malang yang melanda sistem pendidikan negara. Persitiwa di sebuah sekolah antarabangsa swasta di Subang jaya itu memberikan berbagai ‘makna’. Apa ‘maknanya’ peristiwa berkenaan?

·      Maknanya rakyat Malaysia yang peka tentang perkembangan pendidikan semasa kini sedar bahawa mereka perlu menghantar anak mereka ke sekolah swasta untuk mengikuti sistem IGCSE dan meninggalkan persekolahan KBSM ( Kurikulum Baru Sekolah Menengah) yang diajar di sekolah-sekolah kerajaan. Mungkin mereka merasakan bahawa aliran kebangsaan di sekolah-sekolah kerajaan tidak akan menjamin masa hadapan anak mereka. Mungkin begitu anggapan mereka.

·      Maknanya rakyat Malaysia yang berada dan yang mampu membelanjakan puluhan ribu ringgit setahun untuk pendidikan anak-anak mereka, pastinya akan menghantar anak-anak mereka ke sekolah-sekolah antarabangsa bagi mengikuti aliran IGCSE kerana mereka seolah-olah tidak yakin tentang prestasi sekolah kerajaan.


·      Maknanya rakyat Malaysia dari semua kaum seolah-olah telah tidak yakin dengan pendidikan yang disediakan oleh kerajaan Malaysia secara percuma. Walaupun diperhatikan bahawa kebanyakan pelajar yang mengambil peperiksaan ‘Entrance Examination’ itu terdiri dari pelajar-pelajar Cina, namun terdapat juga ibu bapa Melayu dan India (yang berada tentunya)  turut serta dalam proses ‘penghijrahan’ itu.

·      Maknanya hanya golongan miskin (yang kebanyakannya terdiri dari orang Melayu) sahaja yang akan mengikuti sistem persekolahan KBSM yang disediakan oleh kerajaan. Orang Melayu yang mampu termasuklah para menteri dan wakil rakyat pasti akan menghantar anak mereka belajar di sekolah-sekolah swasta. Ini sudah merupakan satu trend kini. Mungkin mereka juga agaknya tidak begitu yakin dengan prestasi sekolah bantuan kerajaan yang ada di negara ini. Mungkin.


·      Maknanya ibu bapa yang peka tentang perkembangan pendidikan dunia sudah tahu dan sedar tentang laporan PISA yang meletakkan taraf pendidikan di negara kita lebih ‘teruk’ daripada Vietnam dan lima tahun kebelakang berbanding dengan taraf pendidikan di Singapaura, Hong Kong , Korea dan tempat lain. Maknanya mereka tahu tentang hal ini dan mereka tidak mahu anak mereka menjadi mangsa keadaan sedemikian.

·      Maknanya ibu bapa yang memilih sistem persekolahan IGCSE ini tahu bahahwa mereka perlu menghantar anak mereka untuk melanjutkan pelajaran tinggi mereka ke luar negara. Mereka tahu dan sedar bahawa kedudukan (ranking) university  negara kita berbanding dengan univeristi negara lain sudah semakin luntur. Mereka seolah-olah dapat merasakan bahawa keadaan university kita seolah-olah dalam keadaan ‘beyond repair’.


·      Maknanya anak-anak yang mengikuti pelajaran dan pembelajaran alirann IGCSE ini tidak akan ‘terhutang budi’ langsung kepada negara ini apabila mereka menjadi dewasa kelak. Apa tidaknya. Mereka tahu bahawa pembiayaan persekolahan mereka ditanggung oleh ibu bapa sendiri dan mereka belajar di sekolah swasta antarabangsa. Dan perbelanjaan yang dikeluarkan oleh ibu bapa mereka adalah tersangat lumayan. Ratusan ribu ringgit. Dan berkemungkinan besar mereka tidak akan rasa terhutang budi langsung kepada kerajaan Malaysia. Dan sekadar mereka hanya ‘menumpang’ tinggal di negara yang dianggap ‘tercinta’ ini. Apatah lagi dalam sistem persekolahan IGCSE, seolah-olah tidak langsung diajar mengenai sejarah negara ini. Jikalaupun ada di ajar maka hanya seperti melepaskan ‘batuk ditangga sahaja’.

·      Maknanya wang yang billion ringgit yang dibelanjakan oleh kementerian Pendidikan untuk memajukan sistem pendidikan negara itu seolah-olah tidak mendatangkan hasil yang berbaloi. Apatah lagi apabila mengenangkan jutaan ringgit yang dibelanjakan untuk membayar pihak konsultan yang kononnya boleh memajukan sistem pendidikan negara.


Ini cerita betul. Contoh yang aku paparkan juga adalah peristiwa betul bukan rekaan. Bukan sekadarkan untuk ‘menyedapkan’ cerita atau pun sengaja hendak memburuk-burukkan pihak tertentu. Ini bukan begitu. Dipaparkan cerita ini untuk dijadikan panduan dan ‘wake call’ kepada pihak tertentu yang berkemungkinan tidak sedar bahawa sudah muncul satu keadaan dalam negara yang ada kaitannya dengan pendidikan negara kita. Dipaparkan agar dapat ‘mencelikkan mata’ pihak yang masih ‘berdengkor’ dan tidak sedar tentang apa yang sedang berlaku disekeliling. Ataupun mungkin agaknya  ‘sudah sedar’ dan tahu tentang perkembangan yang berlaku. Mungkin.


abuhassanadam
6 Mei 2014


No comments:

Post a Comment