Wednesday, March 20, 2013

JANGAN DIUNGKIT LAGI TUNTUTAN FILIPINA KE ATAS SABAH


JANGAN DIUNGKIT LAGI
TUNTUTAN FILIPINA KE ATAS SABAH

Jikalau masih ada lagi tuntutan ke atas Sabah oleh rakyat Filipina bermakna bahawa ‘gesture’ yang sedemikian sememangnya ‘ nak cari gaduh’ . Semacam tak faham peraturan perjanjian antarabangsa. Bukankah telah diputuskan oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu dulu bahawa Sabah dimasukkan ke dalam Malaysia setelah dijalankan pungutan suara. Setelah ditanya rakyat Sabah. ‘Nak masuk ke idak?’

Rakyat Sabah dan Sarawak pada ketika dijalankan pungutan suara itu bersetuju menyertai Malaysia. Suruhanjaya Cobbold yang menjalankan peninjauan berkenaan. Dan diadakan pula pungutan suara. Keputusannya rakyat Sabah bersetuju menyertai Malaysia. Memanglah bukan semua rakyat ditanya. Adalah mustahil pula untuk bertanya kepaDa setiap rakyat Sarawak dan Sabah. Tentulah kumpulan-kumpulan tertentu sahaja yang ditanya dan ditinjau.

Perlu ditegaskan juga bahawa tujuan Tunku Abdul Rahman memasukkan Sabah ke dalam Persekutuan Malaysia pada tahun 1963 adalah untuk memberikan kemerdekaan kepada Sabah, Sarawak, Singapura dan Brunei. Jikalau Sabah tidak berada dalam Malaysia, maka jelas mereka tidak akan memperolehi kemerdekaan dari British. Ngudet le ( kata orang perak ). Dengan sebab itulah Singapura, Sarawak, Sabah  bersetuju menyertainya. Untuk mendapat kemerdekaan.

Sukarno dan Macapagal pernah menuduh Tunku Abdul Rahman sebagai ‘ New Colonialist” kerana menubuhkan Malaysia. Penjajah Bentuk Baru. Maknanya Sukarno menududh Tunku Abdul Rahman sebagai penjajah menggantikan British. Dengan sebab itulah Sukarno melancarkan dasar Konfantasinya terhadap Tunku ( Malaysia), walaupun ada agenda lain yang menyebabkan Sukarno berbuat demikian. Begitu juga Macapagal ( presiden Filipina ) yang bersekongkol dengan Sularno menentang penubuhan Malaysia. Alasan Macapagal ialah Sabah adalah kepunyaan kesultanan Sulu. Tetapi akhirnya telah diselesaikan tuntutan itu apabila ketiga-tiga pemimpin itu berunding di Manila anntara Tunku Abdul Rahman, Macapagal dan Sukarno. Penubuhan MAPHILINDO. Malaysia, Philippines dan Indonesia.

Jikalau rakyat Sulu masih mengungkit-ungkit tentang ‘ siapa memiliki Sabah’ maka seluruh rakyat di Kepulauan Melayu ini akan sentiasa tidak puas hati dan memendam rasa terhadap kuasa Eropah, kerana kuasa Eropahlah yang bertanggungjawab memporak-perandakan bangsa kita yang menyebabkan kita berkeadaan begini, pada hari ini.

Sejarah menunjukkan bahawa nasib bangsa Melayu ditentukan oleh bangsa Eropah terutamanya Inggeris dan Belanda. Misalnya Perjanjian Inggeris Belanda 1824 merupakan salah satu perjanjian yang membahagikan rumpun Melayu kepada dua kelompok ia itu Melayu Malaya dan Melayu Indonesia. Inggeris dan Belanda yang bertanggungjawab membahagikan kawasan rumpun Melayu itu. Merekalah yang mencipta ‘garisan’ menggunakan Selat Melaka sebagai dividing line, tidak melibatkan langsung raja-raja Melayu yang merupakan tuan punya tanah air ini. Tanah Melayu diserahkan kepada  British dan tanah  Jawa, Sumtaera dan kepulauan-kepulauan lain diserahkan kepada Belanda.

Perjanjian Inggeris Belanda tidak memasukkan Sabah dan Sarawak dalam perjanjian mereka. Namun begitu seorang peneroka Inggeris James Brooke (1803-1868) telah berjaya memujuk Sultan Brunei untuk menyerahkan Sarawak kepadanya pada tahun 1841. Dan bermulalah pemerintahan ‘Raja Putih’ di sarawak yang memerintah Sarawak sehingga lah Sarawak diselamatkan dengan memasukkan Sarawak ke dalam Malaysia.

Selepas kejatuhan Melaka ke tangan Portugis pada tahun 1511 dan berakhirnya pemerintahan Kesultanan Melaka ( pemerintahan orang Melayu ) Melaka seolah-olah  seperti ‘di tendang’ dan ‘disepak terajang’ oleh kuasa Eropah – Inggeris dan Belanda. Memang sedih mengenangkan hal sedemikian. Namun itulah hakikatnya bagaimana bangsa Melayu diperkotak-katikkan oleh kuasa asing, bangsa Eropah.

·      Melaka berada di bawah Inggeris  ketika berlaku Napoleonic Wars ( 1803-1815 ). Seolah-olah Inggeris yang menjadi penjaga negeri Melaka ketika Belanda mengahadapi peperangan di Eropah. Oleh itu apabila tamat saja perang di  Eropah Melaka diserahkan semula kepada Belanda pada tahun 1816.
·      Anglo-Dutch treaty 1824 juga membolehkan Melaka menyerahkan Melaka kepada British. Sebagai tukarannya British menyerahkan Bangka Hulu kepada Belanda.
·      Burney Treaty 1826, Inggeris pula mengiktiraf Siam yang berkuasa ke atas negeri utara Kedah, Perlis, Kelantan dan Terengganu.

Begitu juga bagi bangsa Melayu yang berada di utara ia itu di negeri Kedah, Perlis, Kelantan dan Terengganu. Sentiasa diperkotak-katikan juga oleh bangsa-bangsa Eropah khususnya Inggeris.

Perjanjian Bangkok ditandatangani pada 1909 kerana
·      British takut pengaruh nya di utara Tanah Melayu merosot apabila mendengar rancangan Siam untuk membina jalan keretapi dari Bangkok ke Kedah. Dan yang tambah membimbangkan British lagi ialah Siam menggunakan tenaga kerja jurutera Jerman.
·      Siam bersetuju menyerahkan kuasanya ke atas Kedah, Perlis, Kelantan dan Terengganu
·      Britain juga menarik balik sebarang penentangannya terhadap hasrat Perancis untuk menguasai kawasan disebelah timur Siam. Di Eropah pulak Perancis dan Britain terpaksa berbaik-baik diseb-abkan mereka bersekutu unytuk menentang ancaman dari Jerman.

Kesimpulannya sekiranya tuntutan Sultan Sulu ke atas Sabah mesti dilayan, sebagai precedent misalnya, maka banyak lagi tuntutan-tuntutan yang boleh dikemukakan oleh bangsa Melayu ke atas kuasa –kuasa lain. Misalnya yang paling ketara ialah Sultan Johor akan menuntut Singapura dipulangkan kepada Kesultanan Johor. Tetapi ini tentu tidak akan berlaku kerana kita menghormati perjanjian yang telah termetrai.

Kita sentiasa berpegang pada janji.


Abuhassanadam
20 Mac 2013

















No comments:

Post a Comment