Tuesday, March 19, 2013

JANGAN SAMAKAN ANWAR DENGAN CLINTON, KENNEDY DAN JOHN PROFUMO


JANGAN SAMAKAN ANWAR DENGAN CLINTON,
KENNEDY  DAN PRUFUMO

Kini sudah muncul siri terbaru adegan seks yang dikatakan membabitkan DS Anwar Ibrahim.  Tak habis, habis usaha ‘puak-puak ‘ ini untuk memalu dan mengaibkan DS Anwar Ibtrahim. Yang peliknya segala usaha yang dilakukan oleh mereka itu tidak dapat mempengaruhi pemikiran  rakyat tentang beliau. Tak sedikitpun terjejas. Yang benar-benar ‘terpengaruh’ dengan tayangan video yang sedemikian ialah ‘puak-puak’ yang seangkatan dengannya. Bersungguh-sungguh benar mereka cuba meyakinkan saiapa sahaja yang menonton video berkenaan supaya ‘ percaya’ sebenarnya manusia dalam video itu ialah DS Anwar Ibrahim.

Takut betul mereka kepada DS Anwar Ibrahim. Lepas satu, satu isu yang mereka tiimbulkan dengan harapan isu yang mereka timbulkan itu ‘menyangkut’ dan dapat memudarkan kecemerlangan DS Anwar Ibrahim. Sehingga kini usaha sedemikian langsung tidak menampakkan kejayaan. Buktinya ialah bertambahnya bilangan orang yang datang untuk mendengar ucapan beliau. Disana sini dia pergi puluhan ribu yang datang mendengar penjelasan darinya. Dan kini ucapannya sudah boleh dipancarkan secara ‘live’ kepada penonton di seluruh negara.Mungkin seluruh dunia yang mengiktutinya.

Semakin dekat dengan PRU 13, usaha ‘puak-puak’ ini semakin rancak dengan kegiatan memfitnahnya. Dikatakan memfitnah ialah kerana mereka tidak memberikan bukti-bukti sahih menyokong tuduhan yang dilemparkan oleh mereka itu. Dengan demikian dikatakan ‘fitnah’. Sekiranya mereka membuat tuduhan dan disertakan dengan bukti-bukti jelas, aku percaya rakyat tidak sebodoh itu untuk mengiktui Anwar Ibrahim secara membabi buta. Rakyat bukannya bodoh. Maksud aku sebilangan besar rakyat Malaysia tidak bodoh!!.

Kini ada tiga isu seiring muncul mengenai Anwar Ibrahim.

·      Beliau dituduh bersekongkol dengan Sultan Sulu menyerang Malaysia di Lahad Datu. Beliau dengan rakan-rakan pembangkang lain dituduh bekerjasama dengan pengganas dari Sulu menyerang Malaysia. Tidak ada pula bukti yang menunjukkan sedemikian.
·      Dituduh juga bahawa ‘manusia’ yang ada dalam Video terbaru adegan seks adalah wajah Anwar Ibrahim.
·      Ada juga ‘puak-puak’ tertentu yang sanggup membayar sejumlah wang yang besar untuk membayar ‘ penulis upahan’ di Amerikat Syarikat semata-mata untuk menulis artikel yang memburuk-burukan Saudara Anwar Ibrahim di mata dunia.

Isu-isu ini sedang rancak didedahkan melalui media massa, radio dan TV. Namun perbuatan itu adalah sia-sia. Seperti mencurahkan air di daun keladi. Rakyat semakin tidak mahu menonton TV berkenaan. Meluat kata mereka. Yang sedihnya penyampai berita yang menyampaikan berita berkenaan turut diherdik oleh orang ramai sedangkan penyamoai itu hanya diarah untuk menyampaikan berita berkenaan. Mereka hanya makan gaji, mencari sesuap pagi sesuap petang. Kesian….

Usaha puak-puak ini untuk memburuk-burukkan imej DS Anwar Ibrahim mungkin mengikut contoh sebagaimana yang telah ditunjukkan oleh negara-negara lain yang telah berjaya memerangkap pemimpin yang gila seks dan seterusnya menghancurkan kerjaya mereka.  Tapi ‘puak-puak’ ini lupa bahawa apa yang berlaku di negara luar itu adalah peristiwa yang betul-betul berlaku. Bukan fitnah. Ada bukti-bukti jelas yang boleh menyokong tuduhan mereka. Lantas mereka mengundurkan diri.

Itulah agaknya harapan ‘puak-puak’ ini agar DS Anwar Ibrahim ‘ fed-up’ dan akhirnya ‘ give-up’. Rupa-rupanya keadaan itu adalah sebaliknya. DS Anwar semakin rancak. Semakin bersemangat. Kemana dia pergi disambut dengan ribuan rakyat. Tak payah bayar. Tak payah bagi nasi bungkus.Tak payah bagi tambang.  Tak payah bagi duit poket. Semuanya tak perlu. Rakyat bangun dan sedar bahawa kesemua itu adalah fitnah nak memburuk-burukan dia. Memberi malu dia kepada rakyat. Dan yang palin membuat kita marah ialah perbuatan ‘puak-puak ‘ itu untuk memalukan dia kepada anak cucunya.

Mungkin ‘puak-puak’ itu merasakan inilah saja caranya untuk menjatuhkan Anwar. Mereka mungkin ‘belajar’ dari peristiwa bagaimana Presiden Clinton ‘tercemar’ disebabkan skandalnya dengan Monicka Lewinsky, seorang pekerja sementara di White House.  Pada mulanya hanya merupakan tuduhan ( bukan fitnah ). Dinafikan oleh Clinton. Tetapi disebabkan perkara itu betul-betul berlaku dan dilakukan oleh Clinton maka tentunya tidak dapat disekat dan dibendung lagi.

Di United Kingdom, berlaku juga skandal yang menghura-harakan parliman British pada tahun 1963. Ia membabitkan seorang berpangkat menteri, John Profumo yang pada ketika itu berjawatan War Minister of Britain. Beliau dituduh terlibat dalam skandal seks melibatkan  dirinya dengan Christine Keeler yang merupakan ‘gundik’ seorang perisik Russia. Dikatakan John Profumo menjadi mangsa Stephen Ward yang dikatakan sebagai ‘ broker’ menghubungkan orang yang berpengaruh dengan wanita-wanita cantik. Ekoran daripada peristiwa itu John Profumo terpaksa meletakkan jawatan sebagai Menteri Perang.

Itu peristiwa betul bukan fitnah. Dan Menteri berkenaan sanggup melepaskan jawatannya. Tetapi jikalau kita lihat dan bandingkan dengan keadaan di Malaysia, perkara perletakan jawatan ekoran daripada kes skandal dan salah laku tidak akan berlaku di sini. Sebaliknya seseorang berjawatan tinggi bukan sahaja akan terus mempertahankan jawatannya tetapi akan  terus menerus menyalahkan orang lain!!...

Pada 28  Jun 1963, New York Journal American ada melaporkan, “ One of the biggest names in American politics – a man who holds ‘ avery high’ elective office – has been injected into Britain’s vice security scandal. John Kennedy was involved with a two call girls in Stephen Ward’s coterie, Suzy Chang and Maria Novothy”

Mungkinlah ‘puak-puak’ yang memfitnahkan DS Anwar Ibrahim itu sedikit sebanak ‘belajar’ daripada peristiwa yang berlaku kepada pemimpin dunia yang dahagakan seks. Mereka lupa bahawa DS Anwar Ibrahim bukan daripada ‘species’ yang sedemikian. Dan mereka sepatutnya merenung semula kepada diri mereka sendiri dan menyoal diri mereka.

Apakah mereka yang sebenarnya   datang daripada ‘species’ sedemikian.


Abuhassanadam
19 Mac 2013



No comments:

Post a Comment