Saturday, March 9, 2013

SEKALI AIR BAH SEKALI PANTAI BERUBAH


TAK TAHU MENGGUNAKAN SOSIAL MEDIA - JANGAN JADI CALON

‘Orang politik’ yang nak bertanding dalam PRU13 tetapi tidak tahu apa dia ‘biji buah’ mengenai sosial media, lebih elok jangan bertanding. Buat ‘menghabiskan beras’ je. Tak guna . Jikalau hanya nak bergantung pada suratkhabar, TV dan radio dan kempen kelompok untuk menyampaikan maklumat, lebih elok tak payah bertanding. Ini bukan zamannya. Zaman yang sebegitu dah berlalu. Sudah lama berlalu. Zaman sekarang ialah zaman YouTube, Facebook, Twitter dan lain-lain.  Jikalau kita tidak mengetahui apa dia ‘ binatang’ itu, seolah-olah kita berada pada zaman Mesolitik, zaman batu yang manusia tinggal di gua-gua!

Kasar bunyinya. Tetapi itulah hakikatnya. Kita tidak boleh lari dari keadaan sedemikian. Pernah aku dengar kawan-kawan yang seangkatan denganku, yang pada suatu ketika dulu dapat menghafal lagu ‘Oh Fatimah’ ( nyanyian A. Ramlee ) dengan baik, berkata bahawa dia tak tahu langsung mengenai komputer. Tak tahu mengenai internet. Tetapi kini dia sendiri mengakui terpaksa tahu dan belajar menggunakan internet kerana itu adalah fenomena kurun ke 21. Sekiranya kita mahu bersama-sama mengahrungi Kurun ke 21, maka mahu tak mahu kita terpaksa bersama terjun dalam arus itu.

Itu sebab aku katakan, kalau ada calon wakil rakyat yang nak bertanding dalam PRU 13 nanti tak tahu menggunakan internet, lebih baik lupakan sahaja hasrat itu. Bagaimanakah suratkhabar nak menandingi kuasa sosial media sekiranya hampir setiap orang muda yang berada di Malaysia kini memiliki sebuah ‘handphne’. Maknanya segala maklumat sentiasa berada di tangannya. Tak payah nak tunggu pergi kedai surat khabar untuk mendapatkan berita. Dan berita pula diterimanya dalam sekelip mata. Tidak perlu nak buka radio atau TV ataupun tunggu berita suratkhabar pada keesokan harinya.

Sekiranya ada calon yang baru cuba-cuba nak belajar mengenai sosial media ni, aku rasa sudah agak terlambat…….

Dunia sudah berubah. Dulu apabila Franklin D. Roosevelt bertanding untuk memenangi jawatan presiden USA, beliau menggunakan radio. Apabila sampai ke zaman John F. Kennedy dia mengharapkan kepada siaran Telivision sebagai alat untuk dia berkempen. Dan apabila Barack Obama bertanding jawatan berkenaan, dia sudah hampir-hampir meninggalkan radio dan TV kerana dia merasakan sosial media lah yang akan lebih berpengaruh dan meletakkan dia semula di Rumah Putih. Tepat sekali jangkaannya. Sosial media jawabnya.

Di Malaysia aku nampak masih ramai yang ‘menghina’ sosial media. Tidak menjadi ‘kudis’ bagi media ini. Berbagai celaan dilemaprkan. Kononya berita yang disiarkan tidak boleh dipercayai, tidak bertanggungjawab, dan sebagainya. Soalnya media sosial ini tetap berpengaruh. Anak muda menganggapnya sebagai rakan karib yang mesti didekati selalu. Twitter, Facebook, You Tube adalah alat yang memberikan nafas kepada anak muda dan orang tua juga ( yang mengikuti perkembangan zaman ).

Masyarakat dunia sudah mengakuinya tentang pengaruh yang boleh dilakukan oleh sosial media. Obama telah mencuba menggunakan sosial media sepenuhnya dan berjaya. ‘Rukun’ yang pertama dalam ‘sosial media marketing’ ialah  ‘memasarkan barangan’ yang kita ada dan yang hendak dijual. Antara tindakan yang perlu dilakukan ialah dengan menjadi blogger yang aktif dan melibatkan diri dalam twitter dan facebook. Obama misalnya mempunyai 1.5 million pengikut di Facebooknya dan memiliki 45,000 pengikut di twitternya. Dengan demikian apa saja kempen yang dijalankannya akan menjalar seperti ‘ hutan yang terbakar’ membakar hati dan perasaan pengikutnya.

Inilah yang disebutkan media baru atau new media. Malaysia tidak terlambat dalam mengikuti arus ini. Anak muda terutama yang sedang menuntut di pusat-pusat pengajaian tinggi tidak ketinggalan. Malah anak-anak di bangku sekolah rendah juga tidak ketinggalan zaman. Yang agak terlewat dan ‘ terlepas keretapi’ adalah ‘ orang tua’ yang masih mahu mempertahankan cara lama dan tidak sedar bahawa dunia sedang bergerak dengan terlalu cepat. Dan yang agak malang ialah setengah ahli politik yang tidak sedar kewujudan media seperti ini, sedangkan media baru ini merupakan senjata yang sepatutnya digunakan sepenuhnya oleh golongan ini untuk mempengaruhi pengundi atau pengikutnya.

Memang betul ada  pengamal media baru yang menyalahgunakan media berkenaan dengan melaporkan berita yang tidak tepat. Dengan lain perkataan memalsukan berita. Ada juga pengamal media atau blogger yang menjadi ‘spin-doctor’ memutarbelitkan sesuatu berita demi kepentingan pihak-pihak tertentu yang diwakilinya. Dengan ringkasnya ada pengamal media baru yang menjadi penulis upahan.

Itu perkara biasa. Dan kebiasaannya ‘nyawa’ penulis-penulis yang sedemikian tidak lama. Tidak boleh bertahan sebab pembaca kini adalah pembaca bijak. Educated. Dan ramai yang sudah lulus universiti. Boleh berfikir. Dengan demikian sudah boleh membezakan antara yang betul dengan yang salah. Justeru sekiranya apa yang dilaporkan oleh akhbar atau radio atau TV sesuatu berita yang tidak tepat akan cepat-cepat disangkal oleh saluran media baru. Dan yang anihnya belum pun sempat seseorang pembaca berita TV menghabiskan ceritanya, isu yang diperkatakan sudah menjalar ke seluruh dunia. Seluruh alam!

Begitulah hebatnya media baru.

Peribahasa Melayu ada mengatakan ‘ sekali air bah sekali pantai berubah’. Dan kini perubahan ini sedang berlaku. Dan yang paling ketara perubahannya ialah apabila berlaku PRU 13 nanti. Kita akan dapat melihat dengan mata kepala kita tentang bagaimana sosial media  berperanan mengeledah suasana politik yang sememangnya tegang dan mencabar ini.

Aku rasa walaupun pertembungan dalam PRU 13 adalah antara parti-parti politik yang bertanding tetapi sebenarnya kali ini adalah pertembungan antara media tradisional dan media baru. Kita akan sama-sama melihatnya yang mana satu lebih berpengaruh dari yang lain. Tetapi satu hakikat yang tidak dapat dinafikan ialah antara faktor yang memenangkan Obama dalam pilihanraya presiden Amerika adalah disebabkan oleh keberkesanan penggunaan media baru.

Rakyat terpaksa menerima hakikat bahawa, “ sekali air bah, pastinya pantai akan berubah…”


Abuhassanadam
10 Mac 2013


No comments:

Post a Comment