Friday, September 27, 2013

KETIKA ITU NAMANYA LCE BUKAN PMR

KETIKA ITU NAMANYA LCE BUKAN PMR

Ini musim peperiksaan. Pelajar-pelajar sibuk. Emak bapak lagi sibuk. Anak-anak risau tetapi emak bapak lagi risau kalau-kalau anaknya gagal dalam peperiksaan. Malu. Emak bapak lagi malu kalau anak tidak berjaya mendapat keputusan cemerlang dalam peperiksaan nanti.

Aku menduduki peperiksaan LCE pada tahun 1961. Lower Certificate of Education ( LCE) . Kini dipanggil PMR ( Penilaian Menengah Rendah). Pada akhir tingkatan tiga, pepriksaan LCE dijalankan. Sama seperti sekarang. Akhir tingkatan tiga, pelajar menduduki peperiksaan PMR. Yang berubah hanyalah nama peperiksaan itu. Yang lain tidak banyak berubah, kecualilah penambahan mata pelajaran yang terpaksa diambil oleh calon-calon. Dan penggunaan bahasa. Pada ketika itu semuanya dalam bahasa Inggeris. Hanya Bahasa Melayu sahaja yang ditulis dalam Bahasa Melayu!....

Kadang-kadang aku termenung juga memikirkan zaman itu. Maksud aku dari segi kemampuan anak-anak Melayu pada ketika itu. Apabila disebut anak Melayu bermakna anak Melayu dari kampunglah. Ketika itu belum ramai lagi orang Melayu tinggal di bandar. Boleh dibilang dengan jari. Yang menyebabkan aku termenung ialah ‘kehebatan’ anak kampung ketika itu, kalau boleh dikatakan ‘hebat’.

Maksud aku ‘kehebatan’ anak kampung yang boleh lulus beberapa peperiksaan yang dijalankan dalam bahasa Inggeris. Bermula dari ‘Standard Six Entrance Test’ ( peperiksaan untuk memasuki Tingkatan Satu), Lower Certificate of Education Examinations ( LCE – untuk memmasuki Tingkatan Empat), Senior Cambrige / Malaysia Certificate of Education ( selepas Tingkatan Lima) dan kemudiannya Higher School Certificate ( untuk memasuki uiniversity). Kesemua peperiksaan ini dijalankan dalam Bahasa Inggeris. Kertas soalan dibuat di Cambridge.

Soalan yang selalu menerpa kepala aku sehingga kini ialah bagaimana kami ( anak kampung ) boleh lulus peperiksaan-peperiksaan ini. Para belia kini tentulah agak pelik mendengar ‘persoalan’ yang aku menungkan ini. Tentulah tidak masuk akal bagi mereka ‘ persoalan’ yang aku menungkan itu.

Bagaimana kami boleh berjaya?. Dengan cemerlang pulak……

Rata-rata orang Melayu pada ketika itu tersangatlah miskin. Dari semua segi. Pendek kata orang Melayu pada ketika itu ‘ TERAMAT KAYA DENGA KEMISKINAN’. ( kenyataan yang selalu aku gunakan apabila diminta memperkenalkan diri aku ketika berada di persidangan luar negara – ‘ I’M RICH IN POVERTY’). Tinjaulah dari sudut mana pun. Jawapannya miskin. Miskin sungguh….

Kami tidak kenal erti ‘breakfast’. Apabila Cikgu menyebut perkataan ‘breakfst’ ramai yang terpinga-pinga, sebab kami tidak menikmati ‘brakfast’ dalam ertikata yang digambarkan oleh Cikgu. Hampir setiap hari, ‘breakfast’ kami ialah rebus pisang, atau rebus ubi, nasi sejuk ( lebihan semalam) berlaukkan ikan kering dan secawan kopi O atau teh O. Susu tidak pernah ‘ singgah’ di kebanyakan rumah orang kampung pada ketika itu. Susu tin ‘cap junjung’ biasanya untuk makanan bayi kecil!!....

Sepanjang zaman persekolahan aku, hanya ‘bertemankan’ pelita bersumbu untuk aku membaca dan membuat kerja rumah. Mungkin anak-anak zaman ini tidak pernah melihat pelita bersumbu yang ‘bertenagakan’ minyak tanah ( orang kampung panggil minyak gas). Di sekolah Cikgu kerapkali menasihati murid-murid agar membaca dalam suasana yang terang supaya mata tidak rosak. Aku terpinga-pinga mendengar ‘nasihat’ sedemikian. Aku mendengar nasihat Cikgu tetapi apakan daya kami. Itulah saja ‘cahaya’ yang boleh menerangi kami ketika membaca. Pelita bersumbu itulah yang memberikan cahaya. Dan mujurlah mata aku masih terang benderang sehingga kini dan hanya memerlukan cermin mata untuk membaca. Mata orang tua…

‘Keazaban’ pergi dan pulang dari sekolah jangan ‘dikira’. Terpaksa bangun pukul 5.00 pagi dan pulang dari sekolah Pukul 3.00 petang. Dari rumah ke perhentian bas di Padang Rengas terpaksa menaiki basikal. Dari Padang Rengas menaiki bas ke Kuala Kangsar. Dari setesen bas Kuala Kangsar ke sekolah, berjalan kaki pulak. Berbanding dengan kebanyakan rakan-rakan ( Cina dan India) yang tinggal di bandar Kuala Kangsar, tidaklah mengalami kesusahan sebagaimana yang kami anak kampung alami.

Banyak lagi cerita derita yang hendak aku sampaikan. Sekurang-kurangnya untuk diketahui dan dihayati oleh anak-anak zaman ini tentang kesusahan yang dialami oleh orang tua mereka ketika bersekolah. Dalam keadaan dan suasana ‘kesusahan’ itu, ramai juga anak-anak kampung yang berjaya setanding dengan anak-anak kaum lain yang tinggal di kawasan bandar dengan berbagai-bagai kemudahan yang tersedia.

Berbagai-bagai cabaran yang kami hadapi dalam mengejar cita-cita untuk menjadi seorang yang berilmu pendidikan. Disamping dorongan dan galakan yang diterima terdapat juga golongan orang Melayu ( di kampung-kampung ketika itu yang melemahkan semangat untuk meneruskan pelajaran di sekolah Inggeris pada ketika itu. ‘Nasihat’ yang  boleh melemahkan ibu bapa di kampung untuk memberikkan pendidikan Inggeris kepada anak-anak ialah ‘ugutan’ yang mengatakan bahawa ‘ sesiapa saja yang menghantar anak ke sekolah Inggeris akan menukar agama ke agama Kristian’. Ramai juga ibu bapa Melayu yang ‘termakan’ dengan ‘nasihat’ sedemikian. Dan merupakan salah satu punca yang melemahkan orang Melayu dalam pelajaran pada tahun-tahun 50an dan 60an.

Kami bersyukur kerana kami bernasib baik mempunyai ibu bapa yang ‘progressive’ dan ‘ far-sighted’. Semoga Allah menempatkan mereka dikalangan orang yang beriman.

abuhassanadam
27 September 2013




2 comments:

  1. Tuan ,saya minta izin untuk saya kongsikan artikel tuan ini dengan anak anak kami... makasih

    ReplyDelete